|
JDZL7321 | CBS'de Analitik Hiyerarşi Yöntemi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Volkan YILDIRIM | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı, kararı etkileyen faktörler açısından karar noktalarının yüzde dağılımlarını veren bir karar verme ve tahminleme yöntemi olan AHY'nin CBS teknolojileri içinde kullanılabilirliliğinin gösterilmesidir. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Çok kriterli karar verme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacak | 1,2,3,8,10 | | PK - 2 : | Analitik Hiyerarşi Yöntemi'nin harita tabanlı uygulamalarda kullanılabilirliğini öğrenecek | 1,5,10 | | PK - 3 : | Konu hakkında literatür bilgisine sahip olacak | 1,3,9,10 | | PK - 4 : | AHY'nin konumsal analizlerde kullanımını öğrenecek | 1,5 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Coğrafi Bilgi Sistemlerinde (CBS); uygun yer seçimi, güzergah belirleme, değerleme vb. konumsal analizler çoklu kriter karar verme (ÇKKV) problemleri olarak değerlendirilmektedir. CBS tabanlı ÇKKV analizleri çevresel planlama, ekoloji yönetimi, kentsel ve bölgesel planlama vb. bir çok alanda kullanılmaktadır. En yaygın olarak kullanılan çoklu kriter karar verme yöntemi Analitik Hiyerarşi Yöntemi (AHY)'dir. AHY, hiyerarşi tasarımı, hiyerarşilerin değerlendirilmesi, önceliklerin belirlenmesi, ikili karşılaştırma matrisleri, ağırlık belirleme yöntemleri ve tercihler için karşılaştırma ölçeği süreçlerini içermektedir |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Analitik Hiyerarşi Yönteminin (AHY) kullanımı | | Hafta 2 | İkili karşılaştırma matrisleri | | Hafta 3 | Kesin ve göreceli ölçümler ve örnekleri | | Hafta 4 | AHP'nin temel teorisi | | Hafta 5 | Hiyerarşi oluşturma mantığı | | Hafta 6 | Tutarlılık oranı kavramı | | Hafta 7 | Özvektör kavramı | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Proje konularının dağıtılması | | Hafta 10 | AHY sonuçlarının yorumlanması | | Hafta 11 | Konumsal AHY kavramı | | Hafta 12 | Araba seçimi örneği | | Hafta 13 | Okul yeri seçimi örneği | | Hafta 14 | Projelerin sunumu 1 | | Hafta 15 | Projelerin sunumu 1 | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Saat, L.T.; Fundamentals of Decision Making and Priority Theory With the Analytic Hierarchy Process (Analytic Hierarchy Process Series, Vol. 6), University of Pittsburgh, USA. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | | 30 | Proje | 9 | | | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 4 | 12 | Laboratuar çalışması | 3 | 4 | 12 | Arasınav için hazırlık | 4 | 1 | 4 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 2 | 4 | 8 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 86 |
|