|
JDZL7320 | Coğrafi Bil.Sist.Raster Tabanlı Ağ Ana.Tek. | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HARİTA MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Volkan YILDIRIM | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Coğrafi bilgi sistemlerinde raster veri yapıları üzerinden ağ analizi tabanlı uygulamaları gerçekleştirmek |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Ağ analizlerinin uygulama alanlarını öğrenecek | 1,10 | | PK - 2 : | Ağ analizleri için konumsal veri yapılarını oluşturabilecek | 1,10 | | PK - 3 : | Raster veri yapıları hakkında bilgi sahibi olacak | 1,10 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Güzergâh belirleme işlemi, birçok değişkenin aynı anda analiz edilmesini gerektiren karmaşık bir süreçtir ve bütün Çizgisel Mühendislik Yapısı projeleri için önemli işlem adımlarından biridir. Bu süreç projenin başlangıcından bitişine kadar geçen sürede proje ile ilgili yapım, bakım, onarım vb. bütün faaliyetleri etkilemektedir. Çizgisel mühendislik yapılarının optimum şekilde tesis edilebilmesi, güzergâhın en uygun şekilde belirlenebilmesine bağlıdır. Bunun için öncelikle güzergâha etki eden faktörlerin tespit edilmesi gerekmektedir. Her bir faktörün güzergâha etki derecesi bir ağırlık katsayısı olarak belirlenmeli ve bunlar bir bütün içinde değerlendirilip analiz edilmelidir. Bu ancak raster tabanlı veri modelleri ile mümkün olabilmektedir. Bu modelin temel çalışma prensibi; güzergaha etki edecek bütün faktörlerin raster tabanlı tek bir yüzey üzerinde toplanmasıdır. Elde edilen bu yüzey üzerindeki her bir piksel, boru hattı çalışmaları için maliyet direncini gösteren sayısal bir değere sahiptir. Bu sayısal değerler ve güzergaha ait yön - mesafe bilgileri kullanılarak optimum güzergah elde edilmektedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Güzergâh Planlama | | Hafta 2 | Güzergâh Optimizasyonu | | Hafta 3 | Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Veri Modelleri | | Hafta 4 | Ağ Analizleri | | Hafta 5 | Güzergâh Planlamada Raster Ağ Analizleri | | Hafta 6 | Raster Ağ Analizi Uygulamaları | | Hafta 7 | Çizgisel Mühendislik Yapıları | | Hafta 8 | Güzergâh Planlamada Kullanılan Yöntemler | | Hafta 9 | Yarıyıl sınavı | | Hafta 10 | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemi/AHY | | Hafta 11 | Dünyada Güzergâh Planlama | | Hafta 12 | Raster Tabanlı Güzergâh Belirleme Algoritmaları | | Hafta 13 | CBS Uyumlu Raster Ağ Analizi Algoritmaları | | Hafta 14 | Proje sunumu -1 | | Hafta 15 | Proje sunumu -2 | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Husdal, J.1999; Network analysis and network versus vector_A comparison study,UK | | 2 | Yıldırım, V. 2009; DOĞALGAZ İLETİM HATLARININ BELİRLENMESİ İÇİN COĞRAFİ BİLGİ, SİSTEMLERİ İLE RASTER TABANLI DİNAMİK BİR MODELİN,GELİŞTİRİLMESİ, doktora tezi, Trabzon | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 05/04/2016 | 1 | 30 | Yıl içi çalışma | 14 | 10/04/2016 | 6 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 24/05/2016 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 12 | 24 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 4 | 8 | Laboratuar çalışması | 2 | 4 | 8 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 1 | 4 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 4 | 20 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 71 |
|