|
ULS3016 | Demokrasi Teorileri | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Yılmaz BAYRAM | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mustafa Çağatay OKUTAN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Demokrasinin tanımı üzerine tartışmalar günümüzde hala devam etmektedir. Bu dersin amacı, hem olması gerekene ağırlık veren normatif demokrasi kuramları hem de olanı açıklayan ampirik veya realist kuram ve uygulamalar hakkında temel bilgiler vermek ve bu çerçevede farklı ülkelerdeki mevcut demokrasi uygulamaları anlatılmak istenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | çağdaş demokrasi teorilerinin temel argümanlarını bilebilecek | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | demokrasiye ilişkin analitik düşünme yeteneğini geliştirebilecek | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | demokrasinin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | Temel kavramlara ve teorik perspektiflere hakim olmak. | 1,2 | 1, | ÖK - 5 : | Demokrasinin felsefi ve entelektüel temellerine ilişkin bilinç sahibi olmak. | 1,2 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Eski ve yeni demokrasi kuramlarına bir giriş niteliğinde olan dersimizde dört temel bölüm bölüm bulunmaktadır. Birinci bölümde, modern demokrasi kuramlarına öncülük eden Aristoteles, Montesquieu, J.J. Rousseau, Alexis de Tocqueville, John Stuart Mill ve Karl Marx'ın demokrasi kuramları anlatılmaktadır. İkinci bölümde, Max Weber, Joseph Schumpeter, çoğulcu demokrasi, sosyal demokrasi, katılımcı demokrasi, eleştirel demokrasi, bütünlükçü demokrasi gibi belli başlı normatif ve ampirik modern demokrasi kuramları ele alınmaktadır. Üçüncü ve dördüncü bölümler, karşılaştırmalı demokrasi araştırmalarını esas alarak, farklı demokrasi tiplerinin ortak ve farklı yanları ile birlikte bunların güçlü ve zayıf taraflarını işlemektedir. Ayrıca mevcut demokratik devlet yönetimlerinin ne ölçüde demokratik oldukları, demokrasinin işleyişinin sosyo ekonomik şartları ve otoriter devletten demokrasiye geçişler tartışılmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Demokrasi Kavramının Tarihi | | Hafta 2 | Antik Demokrasi | | Hafta 3 | Modern Devlet ve Demokrasi | | Hafta 4 | Doğrudan Demokrasi ve Temsili Demokrasi | | Hafta 5 | Demokratik Yönetimlerin Temel Özellikleri | | Hafta 6 | Demokrasi ve Kuvvetler Ayrılığı | | Hafta 7 | Demokrasi ve Laiklik | | Hafta 8 | Demokrasi ve Siyasal Rejimler | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Demokrasi ve İnsan Hakları | | Hafta 11 | Demokrasi ve Piyasa Ekonomisi | | Hafta 12 | Liberal Demokrasi Teorisi | | Hafta 13 | Radikal Demokrasi Teorisi | | Hafta 14 | Müzakereci Demokrasi Teorisi | | Hafta 15 | Sosyal Demokrasi Anlayışı | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Uygun, O. 2017; Demokrasi: Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyutlar, 3. bs., Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul | | |
1 | Schmidt, M. G., 2002; Demokrasi Kuramlarına Giriş, Vadi Yayınları, Ankara. | | 2 | Dahl, R. A., 2001; Demokrasi Üstüne, Phoenix Yayınevi, Ankara. | | 3 | Beetham, D. 2003; Demokrasi ve İnsan Hakları, Liberte yayınları, Ankara. | | 4 | Yılmaz, A. 2000; Modern Demokrasi, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara. | | 5 | Touraine, A. 2000; Demokrasi Nedir, Yapı kredi Yayınları, İstanbul. | | 6 | Sartori, G. 1996; Demokrasi Teorisine Geri Dönüş, Yetkin Yayınları, Ankara. | | 7 | Dahl, R. A., 1993; Demokrasi ve Eleştirileri, Türk Siyasi İlimler Derneği ve Türk Demokrasi Vakfı Ortak Yayını, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 04/2022 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 06/2022 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 3 | 6 | 18 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|