|
ULS3013 | Türk Dış Politikası - I | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail KÖSE | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğretim Üyesi Emre Yürük | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders ile, öğrencilerin TDP?ye, bilimsel temelli yeni bir bakış açısı kazanması amaçlanmıştır. Beklenen değerlendirme ve öğretim amaçları aşağıdaki gibi olacaktır:
? TDP?nin geleneksel çizgisi
? TDP?nin kuramsal çerçevesi
? Balkanlar ve TDP
? Dünya?daki gelişmelerin TDP?ye etkisi
? Hükümetlerin yaklaşımları ve TDP çizgisindeki sapmalar
? Tek parti dönemi TDP
? Soğuk Savaş ve TDP |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Türk Dış Politikasının tarihsel kökenlerini öğrenmek. | 1,12 | 1, | ÖK - 2 : | Türk Dış Politikasındaki değişik döngülerin ayırt edebilmek. | 1,12 | 1, | ÖK - 3 : | Karşılaştırmalı dış politika analizi yapabilecek bir temel oluşturabilmek. | 1,12 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Türk Dış Politikasını (TDP) Osmanlı Devleti?nin son yüzyılından başlatmak mümkündür. Özellikle II. Abdülhamit (1876-1909) iktidara geldikten sonra Türk Dış Politikası büyük güçlerin çıkarları arasında denge siyaseti takip ederek varlığını korumayı bu esnada da etkinliğini artırmayı hedeflemiştir. II. Abdülhamit?in kurumsallaştırdığı zikredilen TDP yaklaşımı Osmanlı Devleti?nin ömrünü uzatmıştır denilebilir. İttihat Terakki Döneminde (1909-1918) biraz da şartların zorlaması ile denge politikası çizgisinden sapan TDP Milli Mücadele ile yeniden geleneksel çizgisine dönmüş, Cumhuriyet Dönemi?nde Hatay?ın anavatana katılması (1939) ve I.-II. Kıbrıs Barış Harekâtları (Temmuz-Ağustos 1974) istisna olmak üzere geleneksel çizgisinden sapmamıştır. Osmanlı sonrası Türkiye Cumhuriyeti, imparatorluktan eksen ülkeye dönüşümde sancılı bir süreç yaşamış ve zikredilen süreç kaçınılmaz olarak TDP yaklaşımlarını da etkilemiştir. Söz konusu nedenden ötürü Türk Dış Politikası ne Cumhuriyet Dönemi?nde ne de Osmanlı?nın son yüzyılında bir başarı hikâyesi değildir. Eksikleri, zafiyetleri, yetersizlikleri, tarihi mirasın dayattığı zorluklar (Ortadoğu ve Balkan Devletleri ile ilişkiler) ve sağladığı avantajlar (Dünya?nın hemen her yerinde Türk izinin bulunması) ile yürümeye çalışmaktadır. 2015 yılına gelindiğinde TDP?nin tüm bu zorlukları ve avantajları yaşadığı açıkça görülmektedir.
Bu derste; Dış politikadaki temel kavramlar ele alınacak, interaktif bir ortamda eleştirel bir bakış açısıyla, düşüncülerin serbestçe ifade edilebileceği, kavramsal, kuramsal ve bilimsel veriler ışığında 19123-1980 yılları arasındaki TDP değerlendirilecektir. Lisans öğrencilerinin analiz yeteneğinin geliştirilmesine çalışılacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Türk Dış Politikasının Tarihsel Kökenleri ve Genel Özellikleri | | Hafta 2 | 1919-1923: Kurtuluş Savaşı Yılları I | | Hafta 3 | 1919-1923: Kurtuluş Savaşı Yılları II | | Hafta 4 | 1919-1923: Kurtuluş Savaşı Yılları III | | Hafta 5 | 1923-1939: Göreceli Özerklik 1 I | | Hafta 6 | 1923-1939: Göreceli Özerklik 1 II | | Hafta 7 | 1939-1945: Göreceli Özerklik 2 I | | Hafta 8 | 1939-1945: Göreceli Özerklik 2 II | | Hafta 9 | Ara-SInav | | Hafta 10 | 1945-1960: Türkiye Batı Blok`unun Etkisinde I | | Hafta 11 | 1945-1960: Türkiye Batı Blok`unun Etkisinde II | | Hafta 12 | 1945-1960: Türkiye Batı Blok`unun Etkisinde III | | Hafta 13 | 1960-1980: Göreceli Özerklik 3-I | | Hafta 14 | 1960-1980: Göreceli Özerklik 3-II | | Hafta 15 | 1960-1980: Göreceli Özerklik 3-III | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Baskın Oran ed., Turkish Foreign Policy: Facts and Analyses with Documents, 1919 -2006 (The University of Utah Press, 2010) | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 11 | 3 | 33 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|