|
INT3001 | International Political Economy | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Hülya KINIK | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Esra Elif NARTOK VAN DER KIST | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilerin küresel ekonomik yapıyı açıklayan teorik yaklaşımları analiz etmeleri; uluslararası finans ve ticaret yapısını belirleyen konular ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmaları; ve fakirlik, göç ve finansal krizler gibi uluslararası ekonomi politiği etkileyen güncel meseleler üzerine yorum yapabilmeleridir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Küreselleşmenin tarihini, farklı fakat birbirleriyle ilişkili küreselleşme boyutlarını ve küreselleşmeye ilişkin güncel tartışmaları öğrenir. | 2,4 | 1, | ÖK - 2 : | Uluslararası politik ekonomiye ilişkin başlıca yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. | 2,4 | 1, | ÖK - 3 : | Global ekonomi ile uluslararası ilişkilerin karşılıklı etkileşimini analiz eder. | 2,4 | 1, | ÖK - 4 : | Uluslararası ekonomide meydana gelen sorunların özellikle geri kalmış ülkelerde yarattığı tahribatın çözüm yolları üzerine fikir geliştirebilir. | 2,4 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders uluslararası ekonomi politiğe yönelik teorik yaklaşımlar, küresel ekonomideki temel aktörler ve sosyal, ekonomik ve politik yaşamı etkileyen güncel uluslararası ekonomik sorunlar bağlamında öğrencilere temel düzeyde bilgiler sunacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | GİRİŞ
İlk yarı: Ders hakkında temel bilgilerin verilmesi, ders prosedürlerinin öğrencilere aktarılması, yasal uyarılar (örn. intihal, kopya, vb.)
İkinci yarı: Derse kısa bir giriş: IPE nedir? | | Hafta 2 | IPE ALT DİSİPLİNİNİ ANLAMAK
IPE'ye detaylı bir girişin yapılması, kurucu figürlerinin tanıtılması, temel yaklaşımların tanıtılması. | | Hafta 3 | TARİHSEL ARKAPLAN: BRETTON WOODS VE ÖTESİ
IPE'yi anlamak için ve onun bugünün küresel ekonomi politiğine yaptığı analizi anlamak için gerekli tarihsel arkaplanın anlatılması, Bretton Woods sistemi, iliştirilmiş liberalizm kavramlarının tartışılması. | | Hafta 4 | KÜRESELLEŞME TARTIŞMASI: IPE İÇİNDEKİ KURAMSAL POZİSYONLARI ANLAMAK
IPE'nin kurucu tartışması küreselleşme tartışmasını içindeki farklı pozisyonlarla anlatmak, anaakım ve eleştirel yaklaşımlar arasındaki temel kuramsal ve bağlamsal farklılıkları açıklamak. | | Hafta 5 | NEOLİBERALİZM
Neoliberalizmin tartışmalı bir kavram olduğunu anlatmak ve farklı tanımlanma biçimlerini göstermek. Sık kullanılmasına karşın oldukça tartışmalı olan bu kavramın tek bir tanımının olmadığını ve bir süreç olarak farklı tarihsel aşamalardan geçtiğini göstermek. | | Hafta 6 | HEGEMONYA
IR'da yaygın kullanılan bu kavramın IPE'de ne demek olduğunu açıklamak, farklı kuramsal yaklaşımların farklı hegemonya tanımlarını göstermek. | | Hafta 7 | KÜRESEL YÖNETİŞİM
IPE yaklaşımlarına göre dünyayı yöneten toplumsal güçleri açıklamak. Devletlerin, siyasal ya da toplumsal uluslararası aktörlerin, formel ya da enformel organizasyonların küresel yönetişimdeki karmaşık ilişkisini anlatmak. | | Hafta 8 | ARA SINAVA HAZIRLIK
Bu haftaya kadar olan konuların tekrarı, ara sınavda öğrencilere yardımcı olacak bazı ipuçlarının verilmesi. | | Hafta 9 | ARASINAV HAFTASI | | Hafta 10 | KALKINMA
Kalkınmanın farklı tanımlanma şekillerini öğrencilere göstermek. Özelllikle kalkınma üzerinden ülkeler bazında yapılan kategorizasyonun sorgulanmasını sağlamak. | | Hafta 11 | KÜRESEL ÜRETİM AĞLARI
Küresel düzeydeki üretim ağlarının ve ilişkilerinin açıklanması, küresel iş bölümünün anlatılması. | | Hafta 12 | TOPLUMSAL CİNSİYET
Toplumsal cinsiyetin IPE için ve küresel ekonomi politik için öneminin özellikle toplumsal yeniden üretim ve borçlanma kavramı üzerinden açıklanması. | | Hafta 13 | YÜKSELEN EKONOMİLER
2008-9 küresel finansal krizinden sonra değişen koşulların anlatılması ve yükselen ekonomilerin özellikler BRICS+ örneğiyle tartışılması. | | Hafta 14 | SAĞLIK/ COVID-19
Sağlığın IPE'sini anlatılması, özellikle 2019 sonunda başlayan ve hala devam eden COVID-19 pandemisinin IPE açıksından değerlendirilmesi. | | Hafta 15 | SON DERS
Ders boyunca anlatılan konuların kısa bir tekrarı ve tüm konuları bütünlüklü bir şekilde yeniden biraraya getirmek, dönem sonu sınavında öğrencilere yardımcı olabilecek ipuçlarının verilmesi. | | Hafta 16 | DÖNEM SONU SINAVI | | |
1 | Shaw, T. M., Mahrenbach, L. C., Modi, R. and Yi-chong, X. (Eds.), The Palgrave Handbook of International Poltical Economy, London: Palgrave Macmillan. | | 2 | Vivares, E. (Ed.) The Routledge Handbook of Global Political Economy, Oxon: Routledge. | | |
1 | Ravenhill, J. (2009). International Political Economy, in Oxford Handbooks Online, retrieved from https://www.researchgate.net/publication/276973954 on 01.10.20.
| | 2 | Underhill, G. R. D. (2000). State, Market, and Global Political Economy: Genealogy of an (Inter-)Discipline, International Affairs, 76(4), pp. 805-824. | | 3 | Helleiner, E. (2019). The life and times of embedded liberalism: Legacies and innovations since Bretton Woods, Review of International Political Economy, 26(6), pp. 1112-1135. | | 4 | Cox, R. (1981). Social Forces, States and World Orders: Beyond International Relations Theory. Millennium: Journal of International Studies, 10(2), pp. 126-155. | | 5 | Ashman, S. (2009). Capitalism, uneven and combined development and the transhistoric, Cambridge Review of International Affairs, 22(1), pp. 29-46 | | 6 | Henderson, J., Dicken, P., Hess, M., Coe, N. and Yeung, H. W. (2002). Global Production Networks and the Analysis of Economic Development. Review of International Political Economy, 9(3), pp. 436-464. | | 7 | Elias, J. and Roberts, A. (2018). Introduction: Situating Gender Scholarship in IPE, in J. Elias and A. Roberts (Eds.), Handbook on the International Political Economy of Gender, Cheltenham: Edward Elgar. | | 8 | Roberts, A. and Ghazal, Z. (2019). Social Reproduction, finance and the gendered dimensions of pawnbroking. Capital & Class, 43(4), pp. 581-597. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 3.12.2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 25.01.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 6 | 14 | 84 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 2 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|