|
ELL4005 | Edebiyat Kuramı ve Eleştirisi | 4+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mustafa Zeki ÇIRAKLI | Diğer Öğretim Üyesi | Doç.Dr.M.Zeki ÇIRAKLI | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Edebiyat Eleştirisi dersinde amaç edebi eleştiri alanında ortaya atılmış teoriler ve eleştiri teriminin temel özelliklerini incelemek, Aristo, Socrates, Plato'dan Aydınlanma çağına kadar süren çizgide edebiyat eleştirisi alanında ortaya çıkan gelişmeleri, önemli edebiyat teorilerini, ve bu teorisyenlerin görüşlerini ve yapıtlarını irdelemektir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | farklı dönemlerde yazılmış edebi metinleri Aristocu ya da Platocu eleştirel yaklaşımla analiz etme becerisini kazanmış olacaklar. | 1,2,3,5 | 1 | ÖK - 2 : | birçok açıdan felsefe ile edebiyatın buluştuğu ortak noktaların sentezini yapabilecekler. | 1,2,3,5,6 | 1 | ÖK - 3 : | kökü klasik akıma dayanan, birey merkezli Avrupa düşünce sisteminin edebiyattaki yansımalarını kavramış olacak ve böylece günümüzde geçerli olan bu insan merkezli anlayışla edebi eserleri sentezleyebileceklerdir. | 1,3,4,5 | 1 | ÖK - 4 : | çağdaş eleştiri akımlarının temel kurallarını, kavramlarını ve kuramcıların edebiyat eserlerine yaptıklar farklı yorumlarını tanımlayabilecek ve eleştiri kuramlarını edebi metinlere uygulayabilecektir. | 1,2,3,4 | 1 | ÖK - 5 : | Edebi eleştirinin, kendi kültürleri, global kültür ve hayatlarına uygulama | 1,2,3,5,6 | 1 | ÖK - 6 : | Yazılı çalışma ve sınıf içi yorumlarla, edebi çalışmalara ve çeşitli teorileri uygulama | 4,5,6,10,13 | | ÖK - 7 : | Anlatılan teorileri karşılaştıran ve sentezleyen denemeler yazma | 7 | | ÖK - 8 : | Sınıf içi katılımla ve final ödevinin sunumuyla theorik kavramları ifade etmek | 8,9,13,17 | | ÖK - 9 : | Final ödevlerine ve makalelerine kaynak ekleyebilmek | 1,2,5,6,9 | 3 | ÖK - 10 : | Yaratıcı düşünceyi diğer öğrencilerle çalışırken kullanarak topluma yeni fikirler kazandırabilmek | 4,10,14,15,17 | | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Klasik akım ve başlıca temsilcileri olan Socrates, Aristo ve Plato, Horace ve Longinus'un tartışılması. Klasik akımla özdeşleşmiş eserlerin incelenmesi, irdelenmesi ve öğrenci sunumlarıyla bu konuların pekiştirilmesi. Karanlık Çağ dediğimiz Orta Çağda edebiyat alanına edebiyat bilimine yapılan suçlamaların ve eleştirilerin ele alınması. Rönesansla başlayan süreçle klasik hümanizmin edebiyat eleştirisi ile olan yakın ilişkinin ele alınması. Edebi eleştiri alanında teorileriyle ünlü Aristo Platon Sir Philip Sydney, Samual Johnson, Alexander Pope gibi eleştirmenlerin görüşlerinin irdelenmesi. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş: Edebi Eleştiri Nedir? | | Hafta 2 | Edebi Eleştiride Klasik Gelenek: Plato ve Aristo | | Hafta 3 | Edebi Eleştiride Klasik Gelenek: Horace ve Longinus | | Hafta 4 | Rönesans Dönemi Edebi Eleştiri: Sir Phillip Sydney ve John Dryden | | Hafta 5 | Neoklasizm: Alexander Pope ve Joseph Addison | | Hafta 6 | Romanın Doğuşu: Samuel Johnson | | Hafta 7 | Romantik Akım: William Wordsworth ve S.T. Cooleridge | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Modern Eleştiri: Henry James ve T.S. Eliot | | Hafta 10 | Yeni Eleştiri Akımı | | Hafta 11 | Yeninin Yenisi: Biçimsel ve Yapısal Yaklaşım | | Hafta 12 | Eleştiri Akımlarının Toplu olarak Gözden Geçirilmesi | | Hafta 13 | Uygulama | | Hafta 14 | Uygulama | | Hafta 15 | Uygulama | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Dutton, Richard, 1984; An Introduction to Literary Criticism (York Handbooks), Longman Group, London. | | |
1 | Lodge, D., Wood, N. 2000; Modern Criticism and Theory. Longman, NY | | 2 | Guerin, W.L., Labor, E., Morgan, L., Reesman, J.C., Willingham, J.R., 1999; A Handbook of Critical Approaches to Literature, OUP. NY | | 3 | Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. New York: Garland Publishing, 1999. | | 4 | Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction | | 5 | Barry, Peter. Beginning Theory | | 6 | Culler, Jonathan. Literary Theory: A Very Short Introduction | | 7 | Murfin, Ross and Supryia M. Ray, The Bedford Glossary of Critical and Literary Terms | | 8 | Groden, Michael, Martin Kreiswirth, and Imre Szeman, eds. The Johns Hopkins Guide toLiterary Theory and Criticism | | 9 | Harmon, William and C. Hugh Holman, A Handbook to Literature | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 21/11/2013 | 1,5 | 50 | Proje | 16 | 10/01/2013 | | 20 | Dönem sonu sınavı | 15 | 10/01/2013 | 1,5 | 30 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav için hazırlık | 4 | 1 | 4 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 3 | 8 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 1 | 4 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 132 |
|