Türkçe | English
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM) - %30 İngilizce
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/uls
Tel: +90 0462 3772915
İİBF
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM) - %30 İngilizce
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

ELL4005Edebiyat Kuramı ve Eleştirisi4+0+0AKTS:5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüBATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 4 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Mustafa Zeki ÇIRAKLI
Diğer Öğretim ÜyesiDoç.Dr.M.Zeki ÇIRAKLI
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
Edebiyat Eleştirisi dersinde amaç edebi eleştiri alanında ortaya atılmış teoriler ve eleştiri teriminin temel özelliklerini incelemek, Aristo, Socrates, Plato'dan Aydınlanma çağına kadar süren çizgide edebiyat eleştirisi alanında ortaya çıkan gelişmeleri, önemli edebiyat teorilerini, ve bu teorisyenlerin görüşlerini ve yapıtlarını irdelemektir.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : farklı dönemlerde yazılmış edebi metinleri Aristocu ya da Platocu eleştirel yaklaşımla analiz etme becerisini kazanmış olacaklar.1,2,3,51
ÖK - 2 : birçok açıdan felsefe ile edebiyatın buluştuğu ortak noktaların sentezini yapabilecekler.1,2,3,5,61
ÖK - 3 : kökü klasik akıma dayanan, birey merkezli Avrupa düşünce sisteminin edebiyattaki yansımalarını kavramış olacak ve böylece günümüzde geçerli olan bu insan merkezli anlayışla edebi eserleri sentezleyebileceklerdir.1,3,4,51
ÖK - 4 : çağdaş eleştiri akımlarının temel kurallarını, kavramlarını ve kuramcıların edebiyat eserlerine yaptıklar farklı yorumlarını tanımlayabilecek ve eleştiri kuramlarını edebi metinlere uygulayabilecektir.1,2,3,41
ÖK - 5 : Edebi eleştirinin, kendi kültürleri, global kültür ve hayatlarına uygulama1,2,3,5,61
ÖK - 6 : Yazılı çalışma ve sınıf içi yorumlarla, edebi çalışmalara ve çeşitli teorileri uygulama4,5,6,10,13
ÖK - 7 : Anlatılan teorileri karşılaştıran ve sentezleyen denemeler yazma7
ÖK - 8 : Sınıf içi katılımla ve final ödevinin sunumuyla theorik kavramları ifade etmek8,9,13,17
ÖK - 9 : Final ödevlerine ve makalelerine kaynak ekleyebilmek1,2,5,6,93
ÖK - 10 : Yaratıcı düşünceyi diğer öğrencilerle çalışırken kullanarak topluma yeni fikirler kazandırabilmek4,10,14,15,17
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Klasik akım ve başlıca temsilcileri olan Socrates, Aristo ve Plato, Horace ve Longinus'un tartışılması. Klasik akımla özdeşleşmiş eserlerin incelenmesi, irdelenmesi ve öğrenci sunumlarıyla bu konuların pekiştirilmesi. Karanlık Çağ dediğimiz Orta Çağda edebiyat alanına edebiyat bilimine yapılan suçlamaların ve eleştirilerin ele alınması. Rönesansla başlayan süreçle klasik hümanizmin edebiyat eleştirisi ile olan yakın ilişkinin ele alınması. Edebi eleştiri alanında teorileriyle ünlü Aristo Platon Sir Philip Sydney, Samual Johnson, Alexander Pope gibi eleştirmenlerin görüşlerinin irdelenmesi.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse giriş: Edebi Eleştiri Nedir?
 Hafta 2Edebi Eleştiride Klasik Gelenek: Plato ve Aristo
 Hafta 3Edebi Eleştiride Klasik Gelenek: Horace ve Longinus
 Hafta 4Rönesans Dönemi Edebi Eleştiri: Sir Phillip Sydney ve John Dryden
 Hafta 5Neoklasizm: Alexander Pope ve Joseph Addison
 Hafta 6Romanın Doğuşu: Samuel Johnson
 Hafta 7Romantik Akım: William Wordsworth ve S.T. Cooleridge
 Hafta 8Arasınav
 Hafta 9Modern Eleştiri: Henry James ve T.S. Eliot
 Hafta 10Yeni Eleştiri Akımı
 Hafta 11Yeninin Yenisi: Biçimsel ve Yapısal Yaklaşım
 Hafta 12Eleştiri Akımlarının Toplu olarak Gözden Geçirilmesi
 Hafta 13Uygulama
 Hafta 14Uygulama
 Hafta 15Uygulama
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Dutton, Richard, 1984; An Introduction to Literary Criticism (York Handbooks), Longman Group, London.
 
İlave Kaynak
1Lodge, D., Wood, N. 2000; Modern Criticism and Theory. Longman, NY
2Guerin, W.L., Labor, E., Morgan, L., Reesman, J.C., Willingham, J.R., 1999; A Handbook of Critical Approaches to Literature, OUP. NY
3Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. New York: Garland Publishing, 1999.
4Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction
5Barry, Peter. Beginning Theory
6Culler, Jonathan. Literary Theory: A Very Short Introduction
7Murfin, Ross and Supryia M. Ray, The Bedford Glossary of Critical and Literary Terms
8Groden, Michael, Martin Kreiswirth, and Imre Szeman, eds. The Johns Hopkins Guide toLiterary Theory and Criticism
9Harmon, William and C. Hugh Holman, A Handbook to Literature
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 21/11/2013 1,5 50
Proje 16 10/01/2013 20
Dönem sonu sınavı 15 10/01/2013 1,5 30
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 4 14 56
Sınıf dışı çalışma 3 14 42
Arasınav için hazırlık 4 1 4
Arasınav 1 1 1
Proje 3 8 24
Dönem sonu sınavı için hazırlık 4 1 4
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü132