|
SBP2003 | Planlama Stüdyosu - II | 4+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | SBP1002-Planlama Stüdyosu - I dersini geçmiş olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ersin TÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ersin TÜRK, Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Küçük/orta büyüklükte bir yerleşme özelinde nazım imar planı sürecinin deneyimlenmesi. Planlama çalışmasında kavramsal çerçeve, planlama teknikleri. Planın görsel ve yazılı anlatımına ilişkin teknikler. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Planlama sürecini ve plancının süreçteki rolünü tanımlayabilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 2 : | Bir çalışma alanda planlamaya girdi olacak hangi istatistiksel ve mekansal verilere gerek duyulduğunu sıralayabilecekler, veri derleyebilecekler, derlenen verileri kullanılabilir hale dönüştürebilecekler, bunun için, çalışma ölçeğine uygun teknikleri seçebilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 3 : | Plan/tasarım seçenekleri geliştirmede yerelin fiziksel özelliklerini ve çevre değerlerini değerlendirebilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 4 : | Planlama sürecinde gerekli verilere nasıl, nereden erişebileceğini bilecekler. | 1,2,9,11 | 4, | ÖK - 5 : | Sözlü ve görsel anlatım tekniklerini kullanarak topluluk önünde çalışmalarını sunabilecekler, savunabilecekler. | 1,2,9,11 | 5, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Planlama disiplinin temel kavramlarına (kentsel yapı, makro form, çevre, yaşam kalitesi, toplum yararı, yerleşme kimliği, vb. ) ilişkin literatür araştırması, çalışma alanı ile ilişkilendirilmesi. Çalışmaya ilişkin kuramsal ve teknik bilgilerin verilmesi/araştırılması ve uygulanması. Küçük bir kent/kasaba ve etki alanında ya da eşdeğer kent parçasında sosyal, ekonomik, teknik, fiziksel ve algısal özelliklerin araştırılması (analiz çalışması 1/5000, 1/25000) . Mevcut problemlerin tanımlanması, yerleşme ve bölgesinin kaynakları, potansiyelleri ve kısıtlılıklarının analizi. Gelişme vizyonu, amaçlar ve araçların tanımlanması. Yerleşme bölgesi için seçenek plan senaryolarının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi (1/25000) . Üst ölçek plan kararlarının 1/5000 ölçeğe aktarılarak seçenek planların üretimi. Seçenekler arasında seçim ve değerlendirme. Plan raporunun hazırlanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin kapsamının ve içeriğinin anlatımı
Arazi kullanım temrini için gerekenlerin açıklanması
Arazi kullanım haritası hazırlama temrini: Konaklar Mahallesi
Konaklar ödevinin verilmesi
| | Hafta 2 | Konaklar ödevinin kritik edilmesi
Şiran ilçesi Araştırma raporu çalışma gruplarının oluşturulması
Araştırma raporu çalışma grup toplantıları
Çalışma alanının halihazır haritalarının verilmesi
Sunum 1: İnfografik gösterim teknikleri
(Analiz, sentez ve plan gösterim dili ve ifade teknikleri)
Arazi kullanım türlerine ait ?Poster Ödevi?nin tanıtılması
| | Hafta 3 | Teknik gezi hakkında bilgilendirme
Araştırma raporu çalışma grup toplantıları
Teknik gezi-Şiran:
Arazi kullanım çalışması
Kurumsal verilerin toplanması
Anket çalışmaları
Gözlem ve görüşme yoluyla bilgi toplama
| | Hafta 4 | Araştırma raporu çalışma grup toplantıları ve verilerin değerlendirilmesi
Araştırma konularına ilişkin harita, grafik, tablo ve tematik anlatımların üretilmesi ve raporlanması
Alana ilişkin verilerin değerlendirilmesi, eksik bilgilerin temini ve raporlama çalışmalarına devam edilmesi | | Hafta 5 | Alana ilişkin verilerin değerlendirilmesi, eksik bilgilerin temini ve raporlama çalışmalarına devam edilmesi
Sunum 2: Nüfus analizi ve nüfus tahmin yöntemleri
Alana ilişkin verilerin değerlendirilmesi, eksik bilgilerin temini ve raporlama çalışmalarına devam edilmesi
Haritaların geliştirilmesi
| | Hafta 6 | Sunum 3: Yerleşilebilirlik analizi, eşik sentezi, sentez vb.
Araştırma raporunun jüri sonrası güncellenmesi, revize edilmesi, düzeltilmesi
Sentez çalışmaları ve plana ilişkin gelişme senaryosu/kurgusunun oluşturulması (bilgi paftaları, eşik sentezi, sorun-potansiyellerin belirlenmesi, ilkesel/kavramsal gelişme şeması vb.)
(Poster Ödevinin Teslimi)
| | Hafta 7 | (I. JÜRİ)
ANALİZ ÇALIŞMALARININ JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ
| | Hafta 8 | Sentez çalışmalarına devam edilmesi
Üst ölçekli ilçe bütünü gelişme senaryosunun içeriğinin açıklanması ve tasarlanması
Nazım imar planına geçiş çalışmaları
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Nazım imar planının hazırlanması:
1. Planlama çalışmasının vizyonu, amaç ve hedefleri
2. Kentin gelişimini sınırlandıran/tanımlayan eşikler
| | Hafta 11 | Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi
3. Planlama alanının ilişkin nüfus tahmini ve kabulleri
4. İstihdamın sektörel dağılımı ve mekânsal karşılığı
| | Hafta 12 | (II. JÜRİ)
SENTEZ ÇALIŞMALARININ VE KAVRAMSAL PLANIN JURİ DEĞERLENDİRMESİ
| | Hafta 13 | Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi
5. Kentin makro-formu,
6. Mevcut kentsel dokunun korunması ve iyileştirilmesi + Plan Notları
Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi
7. Nüfus yoğunlukları ve dağılımı + Plan Notları
| | Hafta 14 | Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi
8. Plan notlarının hazırlanması
9. Plan açıklama raporunun tamamlanması
| | Hafta 15 | PLAN TESLİMİ (Sentez paftaları, Nazım İmar Planı, Plan açıklamaya yönelik kavramsal gelişme şemaları)
Şiran İlçe Bütünü Gelişme Senaryosu
1/5000 Ölçekli Şiran Kenti Çalışma Alanı Eşik Sentezi-Yerleşilebilirlik
1/5000 Ölçekli Şiran Kenti Çalışma Alanı Sentez
1/5000 Ölçekli Şiran Kenti Çalışma Alanı Nazım İmar Planı: Pafta, Gösterim, Plan Notu, Plan Açıklama Raporu
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aydemir, Ş., Aydemir, E.S., Ökten, N., Öksüz, A.M., Sancar, C., Özbaya M., 2004; Kentsel Alanların Planlaması ve Tasarımı, Akademi Kitapevi, Trabzon | | |
1 | Bently, I., Murrain, P., McGlynn, S., Smith, G. 1985; Responsive Environments: A Manual for Designers, Oxord Press. | | 2 | Appleyard, D. 1981; Livable Streets, Berkeley: University of California Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 7 9 12 | 13/11/2023 16/11/2023 28/11/2023 18/12/2023 21/12/2023 16/01/2024 | 8 | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16/01/2024 | 8 | 70 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 8 | 14 | 112 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 12 | 60 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 4 | 1 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 40 | 1 | 40 | Dönem sonu sınavı | 8 | 1 | 8 | Toplam Çalışma Yükü | | | 234 |
|