|
SBP1014 | Kent Sosyolojisi | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı, mekanı dönüştürme - değiştirme kararı veren şehir plancılarının; mekan-toplum arasındaki etkileşimi anlamalarını; demografik, kültürel, ekonomik, siyasi yaşamı analiz etmelerini; toplumsal ihtiyaçlar ve özgünlükler ile mekansal düzenlemeler ve ilkeler arasındaki karmaşık ve dinamik ilişkiyi kavramalarını sağlamaktır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mekan - toplum ilişkisini kavrar | 2,5,6,14 | 1, | ÖK - 2 : | karmaşık toplumsal olayları çözümler | | 1, | ÖK - 3 : | planlama çalışmaları için gereken sosyo-kültürel bilgiyi kullanabilir | | 1, | ÖK - 4 : | gerçek olayları teorik çerçevelerle ilişkilendirerek sistematik biçimde açıklayabilir | | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders, mekan-toplum arasındaki karşılıklı etkileşimi ilk insan yerleşmelerinden günümüze kadar geçen sürede tarihsel bir çizgide izlemektedir. Avcı-toplayıcı toplumlardan küresel topluma kadar geçen sürede toplumsal değişim ve üretilen-kullanılan-dönüştürülen mekan ilişkisi sorgulanmaktadır. İlk dönem sosyologların genel açıklamalarının ardından, ilk kent sosyolojisi kuramları irdelenmektedir. Bu soyut ve genel teorik incelemeleri takiben Türkiye kentsel toplumunun oluşumu, göç ve gecekondulaşma süreci üzerinden incelenmektedir. Son olarak, güncel kentsel sorunlara yönelik (katmanlaşma, ayrışma, küreselleşme, yerelleşme, marka kent, modern - postmodern toplum) tartışmalara yer verilmektedir. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin genel çerçevesinin ve beklenenlerin anıtımı | | Hafta 2 | Erken dönem insan yerleşmeleri (avcı toplayıcılar, neolitik devrim, kent-devletler) | | Hafta 3 | Ortaçağ toplumundan sanayi toplumuna doğru ilk adımlar (Bilimsel Devrim, Aydınlanma, Sanayi Devrimi) | | Hafta 4 | toplum bilimlerine giriş: ilk sosyologlar(Comte, Durkheim, Weber, Marx, Simmel) | | Hafta 5 | classical sociology (Comte, Durkheim, Weber, Mar,x, Simmel) | | Hafta 6 | kent sosyolojisi (Chicago Okulu) | | Hafta 7 | kent sosyolojisi - kentsel ekoloji ekolü (Chicago Okulu) | | Hafta 8 | kent sosyolojisi - Louis Wirth - bir yaşam biçimi olarak kentlileşme | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Türkiye'de kentleşme | | Hafta 11 | Göç ve Gecekondu | | Hafta 12 | modern - post modern toplum ve mekan | | Hafta 13 | marka kentler ve küreselleşme eğilimleri | | Hafta 14 | toplum - topluluk - kültür kavramlaştırmaları | | Hafta 15 | planlama pratikleri ve toplumsal dinamikler üzerine tartışmalar | | Hafta 16 | Yarı yol sonu sınavı | | |
1 | Güneş, Fatma. (Ed.) 2013. KENT SOSYOLOJİSİ, T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINI NO: 2978, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI NO: 1932 | | |
1 | Güllüpınar, F. 2012. Kent Sosyolojisi Kuramları Üzerine Bir Literatür Değerlendirmesi. Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 21, Sayı 3, Temmuz 2012, s.1-29. | | 2 | Simmel, G. Metropol ve Zihinsel Yaşam. çev: Çeviren: Bahar Yücel Düzgören (açık kaynak) | | 3 | Serter, G. 2013. Şikago Okulu Kent Kuramı: Kentsel Ekolojik Kuram. Planlama. 2013;23 (2): 67-76 doi: 10.5505/planlama.2013.98608 | | 4 | Güneş, İ. 2019. Şehirlere Küresel Şehir Endekslerinden Bakış. Strategic Public Management Journal. Volume 5, Issue 10, pp. 111-130, December 2019 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 16.04.2024 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 04.06.2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 11 | 22 | Arasınav için hazırlık | 4 | 6 | 24 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 6 | 24 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 100 |
|