|
SBP1012 | Planlama Stüdyosu - 102 | 4+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | SBP1011-Planlama Stüdyosu -101 dersini geçmiş olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep YILMAZ BAYRAM | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Sanem ÖZEN TURAN, Doç. Dr. Hare KILIÇASLAN, Dr. Öğr. Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN, Dr. Öğr. Üyesi Gürkan TOPALOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Seda ÖZLÜ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Kentsel yerleşmelerin planlanması ve tasarımında, kentsel kullanım türleri ve işlevleri, açık, yarı açık ve kapalı mekân organizasyonu, , sosyokültürel ve ekonomik yapı ile mekân etkileşimini kavranması, kentsel alanın tümevarım yöntemiyle konuttan kent bütününe hiyerarşisinin ölçekler arası geçiş yoluyla algılanması, farklı ölçeklerde iki ve üç boyutlu teknik anlatım becerilerinin geliştirilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Birey, aile ve toplum ölçeğinde yaşam, ihtiyaç ve talep çeşitliliklerinin farkına varacaklar | 9,15,17 | 3,6, | ÖK - 2 : | Kendi yaşam çevresinden başlayarak kademeli olarak kentsel alanı ve bileşenlerini tanımlayabilecekler | 9,15,17 | 5,6, | ÖK - 3 : | Belirlediği kavramsal ilkeler ve hedefler çerçevesinde farklı ölçeklerde yaşanabilir yerleşim alanları oluşturabilecekler: Komşuluk Birimi (Ö:1/500), İlköğretim Birimi (Ö: 1/1000) ve Konsept Plan (Ö: 1/5000) | 9,15,17 | 6, | ÖK - 4 : | Ölçeğin gerektirdiği yoğunluk ve donatı hesaplarına uygun tasarım ve planlama kararları üretebilecekler | 9,15,17 | 3,6, | ÖK - 5 : | Ölçeğin gerektirdiği iki ve üç boyutlu anlatım tekniklerini kullanarak, çalışmalarını topluluk önünde sözlü ve görsel olarak sunabilecekler, savunabilecekler | 9,15,17 | 5, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tasarım ve planlama disiplinlerinin temel kavramlarına (birey, aile, konut ve yakın çevresi, mekan, mekan organizasyonu, mekânsal gelişme, mekan hiyerarşisi, doğal, yapay ve sosyal çevre, kent) ilişkin literatür araştırması, bunların çalışma alanı ile ilişkilendirilmesi. Çalışmaya ilişkin kuramsal ve teknik bilgilerin verilmesi/araştırılması ve uygulanması. Belirlenen kavramsal ilkelere bağlı yerleşim senaryolarının oluşturulması, geliştirilmesi ve farklı ölçeklere kentsel alanların tasarımı ve planlanması: 1/500 Ölçekli Komşuluk Birimi, 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi ve 1/5000 Ölçekli Konsept Plan çalışmalarının üretilmesi. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin kapsamının ve içeriğinin anlatılması, öğrencilerin yaşadıkları konut yakın çevresini çizerek anlatması, tanımlanan ailenin konut dışı yaşamlarının yazarak ve çizerek anlatılması | | Hafta 2 | Yaratıcılık, tasarım ve tasarlamaya ilişkin teorik sunum, tanımlanan aile ve/veya alana uygun önerilecek kavram çerçevesinde tasarım ilkelerinin oluşturulması, konutunu merkez alarak yakın çevresinin kurgusunun oluşturulması ve çizilmesi | | Hafta 3 | Alan Gezisi, konut alanları ve konut yakın çevresi donatı alanlarına ilişkin teorik sunum, 1/500 ölçekli komşuluk birimi tasarımına başlanması | | Hafta 4 | Planlamada yoğunluk kavramına ilişkin teorik sunum, 1/500 ölçekli komşuluk birimi tasarımına devam edilmesi, tanımlanan aile ve onun komşuluk birimini açıklayan Poster Ödevi Teslimi | | Hafta 5 | 1/500 ölçekli komşuluk birimi çalışmasına devam edilmesi | | Hafta 6 | 1.ARA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ ( 1/500 Ölçekli Komşuluk Birimi Tasarımı)
| | Hafta 7 | Komşuluk birimi tasarımlarının tamamlanması, İlköğretim birimi planlama ve tasarım ilkelerine ilişkin teorik sunum, İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna başlanması | | Hafta 8 | İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi | | Hafta 9 | ARA SINAV HAFTASI | | Hafta 10 | Mekânın sosyo-kültürel-ekonomik boyutları/kullanıcı-mekan ilişkisine yönelik teorik sunum, ilköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi | | Hafta 11 | 1/500, 1/1000 ve 1/5000 ölçekli çizim ve sunum tekniklerine ilişkin sunum, İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi | | Hafta 12 | 2. ARA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ ( 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi Yerleşim Planı )
| | Hafta 13 | Konuttan kent bütününe hiyerarşiyi anlamak konulu teorik sunum, 1/1000 ölçekli ilköğretim birimi yerleşim planının tamamlanması | | Hafta 14 | 1/5000 ölçekli kentsel işlev alanları konsept planının /ilkesel şemanın oluşturulması | | Hafta 15 | 1/500 Ölçekli Komşuluk Birimi Tasarımı, 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi Yerleşim Planı, 1/5000 ölçekli Kent Konsept Planı, Maketler | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Aydemir, Ş., vd.;2004, Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Kitabevi, Trabzon | | 2 | Ersoy, M., 1994; Kentsel Alan Kullanım Normları, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara | | 3 | Keleş, R., 1990; Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara | | |
1 | Giritlioğlu, C., 1991; Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı, İTÜ Mimarlık Fak. Baskı Atölyesi, İstanbul | | 2 | Herald, D., vd., 1994; Konut Grupları, Ayıntap Yayıncılık, Ankara | | 3 | Bakan, K., Konuk, G., 1987; Türkiye?de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi, TÜBİTAK Yapı Arş. Mrk. Yayını | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 12 | 06/05/2024 - 09/05/2024 | 8 | 15 | Sunum | 6 | 25/03/2024 - 28/03/2024 | 8 | 15 | Ödev | 4 | 14/03/2024 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 16 | 03/06/2024 - 04/06/2024 -05/06/2024 | 24 | 60 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 8 | 14 | 112 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 13 | 52 | Ödev | 6 | 14 | 84 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 8 | 1 | 8 | Toplam Çalışma Yükü | | | 272 |
|