Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3774075
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SBP1012Planlama Stüdyosu - 1024+4+0AKTS:10
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
Ön KoşulSBP1011-Planlama Stüdyosu -101 dersini geçmiş olmalı
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Zeynep YILMAZ BAYRAM
Diğer Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Sanem ÖZEN TURAN, Doç. Dr. Hare KILIÇASLAN, Dr. Öğr. Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN, Dr. Öğr. Üyesi Gürkan TOPALOĞLU, Dr. Öğr. Üyesi Seda ÖZLÜ
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Kentsel yerleşmelerin planlanması ve tasarımında, kentsel kullanım türleri ve işlevleri, açık, yarı açık ve kapalı mekân organizasyonu, , sosyokültürel ve ekonomik yapı ile mekân etkileşimini kavranması, kentsel alanın tümevarım yöntemiyle konuttan kent bütününe hiyerarşisinin ölçekler arası geçiş yoluyla algılanması, farklı ölçeklerde iki ve üç boyutlu teknik anlatım becerilerinin geliştirilmesi.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Birey, aile ve toplum ölçeğinde yaşam, ihtiyaç ve talep çeşitliliklerinin farkına varacaklar9,15,173,6,
ÖK - 2 : Kendi yaşam çevresinden başlayarak kademeli olarak kentsel alanı ve bileşenlerini tanımlayabilecekler9,15,175,6,
ÖK - 3 : Belirlediği kavramsal ilkeler ve hedefler çerçevesinde farklı ölçeklerde yaşanabilir yerleşim alanları oluşturabilecekler: Komşuluk Birimi (Ö:1/500), İlköğretim Birimi (Ö: 1/1000) ve Konsept Plan (Ö: 1/5000)9,15,176,
ÖK - 4 : Ölçeğin gerektirdiği yoğunluk ve donatı hesaplarına uygun tasarım ve planlama kararları üretebilecekler 9,15,173,6,
ÖK - 5 : Ölçeğin gerektirdiği iki ve üç boyutlu anlatım tekniklerini kullanarak, çalışmalarını topluluk önünde sözlü ve görsel olarak sunabilecekler, savunabilecekler 9,15,175,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tasarım ve planlama disiplinlerinin temel kavramlarına (birey, aile, konut ve yakın çevresi, mekan, mekan organizasyonu, mekânsal gelişme, mekan hiyerarşisi, doğal, yapay ve sosyal çevre, kent) ilişkin literatür araştırması, bunların çalışma alanı ile ilişkilendirilmesi. Çalışmaya ilişkin kuramsal ve teknik bilgilerin verilmesi/araştırılması ve uygulanması. Belirlenen kavramsal ilkelere bağlı yerleşim senaryolarının oluşturulması, geliştirilmesi ve farklı ölçeklere kentsel alanların tasarımı ve planlanması: 1/500 Ölçekli Komşuluk Birimi, 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi ve 1/5000 Ölçekli Konsept Plan çalışmalarının üretilmesi.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin kapsamının ve içeriğinin anlatılması, öğrencilerin yaşadıkları konut yakın çevresini çizerek anlatması, tanımlanan ailenin konut dışı yaşamlarının yazarak ve çizerek anlatılması
 Hafta 2Yaratıcılık, tasarım ve tasarlamaya ilişkin teorik sunum, tanımlanan aile ve/veya alana uygun önerilecek kavram çerçevesinde tasarım ilkelerinin oluşturulması, konutunu merkez alarak yakın çevresinin kurgusunun oluşturulması ve çizilmesi
 Hafta 3Alan Gezisi, konut alanları ve konut yakın çevresi donatı alanlarına ilişkin teorik sunum, 1/500 ölçekli komşuluk birimi tasarımına başlanması
 Hafta 4Planlamada yoğunluk kavramına ilişkin teorik sunum, 1/500 ölçekli komşuluk birimi tasarımına devam edilmesi, tanımlanan aile ve onun komşuluk birimini açıklayan Poster Ödevi Teslimi
 Hafta 51/500 ölçekli komşuluk birimi çalışmasına devam edilmesi
 Hafta 61.ARA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ ( 1/500 Ölçekli Komşuluk Birimi Tasarımı)
 Hafta 7Komşuluk birimi tasarımlarının tamamlanması, İlköğretim birimi planlama ve tasarım ilkelerine ilişkin teorik sunum, İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna başlanması
 Hafta 8İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi
 Hafta 9ARA SINAV HAFTASI
 Hafta 10Mekânın sosyo-kültürel-ekonomik boyutları/kullanıcı-mekan ilişkisine yönelik teorik sunum, ilköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi
 Hafta 111/500, 1/1000 ve 1/5000 ölçekli çizim ve sunum tekniklerine ilişkin sunum, İlköğretim birimi konut ve donatı alanlarının 1/1000 ölçekte organizasyonuna devam edilmesi
 Hafta 122. ARA JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ ( 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi Yerleşim Planı )
 Hafta 13Konuttan kent bütününe hiyerarşiyi anlamak konulu teorik sunum, 1/1000 ölçekli ilköğretim birimi yerleşim planının tamamlanması
 Hafta 141/5000 ölçekli kentsel işlev alanları konsept planının /ilkesel şemanın oluşturulması
 Hafta 151/500 Ölçekli Komşuluk Birimi Tasarımı, 1/1000 Ölçekli İlköğretim Birimi Yerleşim Planı, 1/5000 ölçekli Kent Konsept Planı, Maketler
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Aydemir, Ş., vd.;2004, Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Kitabevi, Trabzon
2Ersoy, M., 1994; Kentsel Alan Kullanım Normları, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara
3Keleş, R., 1990; Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara
 
İlave Kaynak
1Giritlioğlu, C., 1991; Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı, İTÜ Mimarlık Fak. Baskı Atölyesi, İstanbul
2Herald, D., vd., 1994; Konut Grupları, Ayıntap Yayıncılık, Ankara
3Bakan, K., Konuk, G., 1987; Türkiye?de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi, TÜBİTAK Yapı Arş. Mrk. Yayını
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Yıl içi çalışma 12 06/05/2024 - 09/05/2024 8 15
Sunum 6 25/03/2024 - 28/03/2024 8 15
Ödev 4 14/03/2024 1 10
Dönem sonu sınavı 16 03/06/2024 - 04/06/2024 -05/06/2024 24 60
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 8 14 112
Sınıf dışı çalışma 4 13 52
Ödev 6 14 84
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 2 16
Dönem sonu sınavı 8 1 8
Toplam Çalışma Yükü272