|
SBP1011 | Planlama Stüdyosu -101 | 4+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Yelda AYDIN TÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | Dr.Öğr.Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLI, Dr. Öğr.Üyesi Zeynep BAYRAM, Dr.Öğr.Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN, Öğr.Gör. Ayşegül ÖZYAVUZ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | öğrencilerin mekansal kavrayış ve düşünme becerilerinin geliştirilmesi, görsel (2 ve 3 boytlu) ifade yeteneklerinin, farklı ölçeklerde teknik çizim ve tasarım becerilerinin geliştirilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mekan okumada ve tasarımda tümevarım ve tümdengelim yaklaşımlarını (İnsan, Modül, Eklemlenme, Örüntü, Sistem) anlayıp uygulayabilecekler | 9,15 | 3,4, | ÖK - 2 : | Mekan,Mekan hiyerarşisi ve ilişkilerini farklı ölçek ve içeriklerde anlayıp uygulayabilecekler | 9,15 | 3,4, | ÖK - 3 : | Yazılı, görsel ve sözel mekan anlatım yöntem ve tekniklerini(Grafik Diyagram Kolaj Plan Kesit Görünüş vb.) tasarım çalışmalarında uygulayabilecekler | 16,17 | 3,4, | ÖK - 4 : | 1/1 Beden-İnsan Ölçeği, 1/10, 1/50 Modül, 1/50, 1/100 Eklemlenme, Örüntü ve 1/500 Örüntü, Sistem gibi farklı ölçeklerde tasarım ve anlatım iletim becerilerini uygulayabilecekler | 16,20 | 3,4, | ÖK - 5 : | Görsel iletişim, eleştirel düşünme, mekân OKUMA VE YORUMLAMA, yaratıcı problem çözme becerilerini geliştirip uygulayabilecekler | 15 | 3,4, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tasarımın temellerinin (bağlam, düzen, ölçek, soyutlama ve kompozisyon) tartışılması. soyut-somut ilişkilerinin farklı temalarda ve ölçeklerde tartışılması. İnsan-mekan, mekan-kütle, mekan-mekan ilişkileri, araziyi anlama ve topoğrafik koşullar ile yapılı çevre arasında ilişki kurabilme, görsel algı ve mekan okumaları ve analizleri, kentsel hareket biçimleri hareket desenleri, mekan hiyerarşisi parçadan bütüne ve bütünden parçaya süreçlerde problem tanımlama, analiz ve tasarım yöntemleri
Mekan, Mekan hiyerarşisi, Yazılı görsel ve sözel mekan anlatım yöntem ve teknikleri (Grafik Diyagram Kolaj Plan Kesit Görünüş vb.), Mekan okumada ve tasarımda tümevarım ve tümdengelim yaklaşımları (İnsan, Modül, Eklemlenme, Örüntü, Sistem)
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersle ilgili temel bilgilerin verilmesi, derse ilişkin araç gereçlerin tanıtılması | | Hafta 2 | Ölçek kavramının tanıtılması | | Hafta 3 | modül oluşturulması | | Hafta 4 | Modül çalışmasına devam edilmesi. | | Hafta 5 | Modül çalışmasına bağlı olarak örüntü çalışmalarının ilk eskizlerinin yapılması | | Hafta 6 | Örüntü çalışmasına devam edilmesi | | Hafta 7 | Örüntüden sistem üretme | | Hafta 8 | Sistem çalışmasına devam | | Hafta 9 | ARASINAV HAFTASI | | Hafta 10 | Çalışma alanının keşfi/ Mekân okuma | | Hafta 11 | Çalışma alanına ilişkin temalarının oluşturulması, Çalışma alanının temalar ile ilişkili olarak alt alanlarının belirlenmesi | | Hafta 12 | Temalar ile ilişkili tasarım ilkeleri ve parametrelerinin belirlenmesi., İlk tasarım eskizlerinin yapılması | | Hafta 13 | Sistem örüntü ve modül yaklaşımı ile mekan ve alt mekanların tanımlanması.
Alt mekanların çözümlenmesi, doluluk boşluk (yapı-yapı, yapı-yol, yapı-sokak) ilişkilerinin kurulması.
| | Hafta 14 | Tümden gelim sürecinin sonuç ürünlerinin tesliminin hazır hale getirilmesi için hazırlıkların yapılması | | Hafta 15 | dönem sonu teslimine hazırlık | | Hafta 16 | dönem sonu teslimi | | |
1 | Onat, E.(1991), Mimarlık, Form ve Geometri, Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul. | | 2 | Elam, K. (2001), Geometry of Design -Studies in proportion and composition, Princeton Architectural Press, Germany. | | 3 | Dinalıoğlu, H.D., Tunbiş, M. (1992): Estetiğin Öge ve İlkeleri, Temel Tasar, Yıldız Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 10 | 5/12/2023 | 8 | 40 | Dönem sonu sınavı | 15 | 22/01/2024 | 8 | 60 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 8 | 16 | 128 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 16 | 80 | Ödev | 6 | 16 | 96 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Toplam Çalışma Yükü | | | 310 |
|