Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3774075
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SBP1011Planlama Stüdyosu -1014+4+0AKTS:10
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Yelda AYDIN TÜRK
Diğer Öğretim ÜyesiDr.Öğr.Üyesi Şeyda BÜLBÜL ARIOĞLI, Dr. Öğr.Üyesi Zeynep BAYRAM, Dr.Öğr.Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN, Öğr.Gör. Ayşegül ÖZYAVUZ
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
öğrencilerin mekansal kavrayış ve düşünme becerilerinin geliştirilmesi, görsel (2 ve 3 boytlu) ifade yeteneklerinin, farklı ölçeklerde teknik çizim ve tasarım becerilerinin geliştirilmesi.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Mekan okumada ve tasarımda tümevarım ve tümdengelim yaklaşımlarını (İnsan, Modül, Eklemlenme, Örüntü, Sistem) anlayıp uygulayabilecekler9,153,4,
ÖK - 2 : Mekan,Mekan hiyerarşisi ve ilişkilerini farklı ölçek ve içeriklerde anlayıp uygulayabilecekler9,153,4,
ÖK - 3 : Yazılı, görsel ve sözel mekan anlatım yöntem ve tekniklerini(Grafik Diyagram Kolaj Plan Kesit Görünüş vb.) tasarım çalışmalarında uygulayabilecekler16,173,4,
ÖK - 4 : 1/1 Beden-İnsan Ölçeği, 1/10, 1/50 Modül, 1/50, 1/100 Eklemlenme, Örüntü ve 1/500 Örüntü, Sistem gibi farklı ölçeklerde tasarım ve anlatım iletim becerilerini uygulayabilecekler16,203,4,
ÖK - 5 : Görsel iletişim, eleştirel düşünme, mekân OKUMA VE YORUMLAMA, yaratıcı problem çözme becerilerini geliştirip uygulayabilecekler153,4,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tasarımın temellerinin (bağlam, düzen, ölçek, soyutlama ve kompozisyon) tartışılması. soyut-somut ilişkilerinin farklı temalarda ve ölçeklerde tartışılması. İnsan-mekan, mekan-kütle, mekan-mekan ilişkileri, araziyi anlama ve topoğrafik koşullar ile yapılı çevre arasında ilişki kurabilme, görsel algı ve mekan okumaları ve analizleri, kentsel hareket biçimleri hareket desenleri, mekan hiyerarşisi parçadan bütüne ve bütünden parçaya süreçlerde problem tanımlama, analiz ve tasarım yöntemleri Mekan, Mekan hiyerarşisi, Yazılı görsel ve sözel mekan anlatım yöntem ve teknikleri (Grafik Diyagram Kolaj Plan Kesit Görünüş vb.), Mekan okumada ve tasarımda tümevarım ve tümdengelim yaklaşımları (İnsan, Modül, Eklemlenme, Örüntü, Sistem)
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersle ilgili temel bilgilerin verilmesi, derse ilişkin araç gereçlerin tanıtılması
 Hafta 2Ölçek kavramının tanıtılması
 Hafta 3modül oluşturulması
 Hafta 4Modül çalışmasına devam edilmesi.
 Hafta 5Modül çalışmasına bağlı olarak örüntü çalışmalarının ilk eskizlerinin yapılması
 Hafta 6Örüntü çalışmasına devam edilmesi
 Hafta 7Örüntüden sistem üretme
 Hafta 8Sistem çalışmasına devam
 Hafta 9ARASINAV HAFTASI
 Hafta 10Çalışma alanının keşfi/ Mekân okuma
 Hafta 11Çalışma alanına ilişkin temalarının oluşturulması, Çalışma alanının temalar ile ilişkili olarak alt alanlarının belirlenmesi
 Hafta 12Temalar ile ilişkili tasarım ilkeleri ve parametrelerinin belirlenmesi., İlk tasarım eskizlerinin yapılması
 Hafta 13Sistem örüntü ve modül yaklaşımı ile mekan ve alt mekanların tanımlanması. Alt mekanların çözümlenmesi, doluluk boşluk (yapı-yapı, yapı-yol, yapı-sokak) ilişkilerinin kurulması.
 Hafta 14Tümden gelim sürecinin sonuç ürünlerinin tesliminin hazır hale getirilmesi için hazırlıkların yapılması
 Hafta 15dönem sonu teslimine hazırlık
 Hafta 16dönem sonu teslimi
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Onat, E.(1991), Mimarlık, Form ve Geometri, Yapı Endüstri Merkezi, İstanbul.
2Elam, K. (2001), Geometry of Design -Studies in proportion and composition, Princeton Architectural Press, Germany.
3Dinalıoğlu, H.D., Tunbiş, M. (1992): Estetiğin Öge ve İlkeleri, Temel Tasar, Yıldız Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, İstanbul.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Yıl içi çalışma 10 5/12/2023 8 40
Dönem sonu sınavı 15 22/01/2024 8 60
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 8 16 128
Sınıf dışı çalışma 5 16 80
Ödev 6 16 96
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 1 6
Toplam Çalışma Yükü310