|
SBP3017 | Planlamada CBS Uygulamaları | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Derya MUMCU KÜÇÜKER | Diğer Öğretim Üyesi | ilgili bölüm öğretim üyeleri | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı CBS?nin kent ve bölge planlamada karar verme sürecini destekleyen bir araç (mekânsal karar destek sistemi) olarak kullanımının, planlamanın ilişkili olduğu birçok alandaki uygulamaların kavranması ve bunlarla ilgili bir planlama probleminin tanımından çözümüne kadarki sürecin bir CBS projesi kapsamında gerçekleştirilmesidir. Bu uygulamaların örneklendirilmesi kapsamında ulusal ve uluslararası kurumların CBS uygulamaları ile Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi çalışmaları kapsamında yürütülen çalışmalar hakkında bilgi edinilmesi de dersin diğer bir hedefini oluşturmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Kent ve bölge planlamada karar verme sürecini destekleyen CBS uygulamalarını tanıyacak, kullanımlarını örnekler üzerinden tartışabilecekler. | 12,17,19 | 1,4, | ÖK - 2 : | Öğrendikleri uygulamalar kapsamında bir planlama probleminin tanımından çözümüne kadar geçen temel süreçleri gerçek verilerle CBS ortamında gerçekleştirecekler. | 12,17,19 | 1,4, | ÖK - 3 : | Kendi inisiyatifleriyle oluşturacakları bir kentin sorunlarına yönelik bir CBS projesini uygulayabilir olacaklar. | 12,17,19 | 1,4, | ÖK - 4 : | Planlamaya yönelik bir CBS projesinin uygulanması sırasında karşılaştıkları problemlerin çözümünü bulma konusunda deneyim kazanacaklar. | 12,17,19 | 1,4, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
CBS?nin planlamada karar verme sürecine destek olacak nitelikteki uygulamaları kapsamında; çevre, ekoloji ve doğal kaynaklar; madencilik, yerbilim, risk ve afetler; kırsal kaynaklar, kentsel tasarım, kültür ve turizm ile ilgili ve 3B CBS; ÇED, çevresel izleme ve kirlilik; ulaşım planlaması ve mekânsal etkileşim modelleri; altyapı ve enerji; toplum sağlığı, sivil savunma, güvenlik ve suç haritalaması; CBS-tabanlı gerçek zamanlı izleme/takip; internet ortamında etkileşimli haritalar; yerel ve merkezi yönetim hizmetleri ile Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi çalışmalarının örneklerle etkileşimli anlatımı. Bu konulardan birini kapsayacak bir planlama probleminin CBS destekli olarak; tanımı ve amacının belirlenmesi, veritabanının oluşturulması, analizler/sorgulamaların yapılması ile sentez/sonuçlarının orta konduğu bir proje süreciyle uygulanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Ders kapsamının ve kaynakların tanıtımı ve beklentilerin tartışılması | | Hafta 2 | Çevre, ekoloji ve doğal kaynaklara yönelik CBS uygulamaları:
İklim, toprak ve tarım, erozyon, biyolojik çeşitlilik (karasal, sucul, denizel ve sulak alan, orman, vd. ekosistemlerde habitat ve biyotop) haritalaması;
havza yönetimi, hidroloji ve hidrojeoloji uygulama örnekleri | | Hafta 3 | Madencilik, yerbilim, risk ve afetler ile ilgili CBS uygulamaları:
Madencilik, jeolojik, jeoteknik, jeofizik (altyapı, arkeometri,?.) uygulama örnekleri;
Zemin, sıvılaşma, faylar, vb.ni konu alan deprembilim (sismoloji) uygulamaları
Heyelan, çığ ve taşkın ile ilgili uygulamalar | | Hafta 4 | Kırsal kaynaklar, kentsel tasarım, kültür ve turizm ile ilgili ve 3B CBS uygulamaları:
Kırsal kaynak, peyzaj, rekreasyon ve turizm planlaması, kültür varlıkları, arkeoloji ve kentsel tasarım ile 3 boyutlu CBS uygulamaları | | Hafta 5 | ÇED, çevresel izleme ve kirlilik ile ilgili CBS uygulamaları:
ÇED, su kalitesi izleme vb. uygulamalar;
Su, toprak, hava, elektromanyetik, vd. kirliliklerle ilgili uygulamalar | | Hafta 6 | Ulaşım planlaması ve mekânsal etkileşim modelleri üzerine CBS uygulamaları:
Karayolu, demiryolu/raylı sistem, havaalanı planlaması, nüfusun kent içi hareketleri, ulaşım aksları ve toplu taşımaya yönelik uygulamalar | | Hafta 7 | Altyapı ve enerji ile ilgili CBS uygulamaları:
Yol güzergâhı, elektrik dağıtımı, içmesuyu, atıksu, katı atık, barajlar, rüzgâr ve güneş santralleri, vd. altyapı ve enerji tesisi planlama uygulamaları | | Hafta 8 | Toplum sağlığı, sivil savunma, güvenlik ve suç haritalaması CBS uygulamaları | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | CBS-tabanlı gerçek zamanlı izleme/takip; internet ortamında etkileşimli CBS uygulamaları:
Gerçek zamanlı çevresel izleme-raporlama, mobil CBS, navigasyon, araç ve filo izlemesi, karayolu durum takibi (gerçek zamanlı ulaşım ağı izlenmesi), internet tabanlı uygulamalar, etkileşimli internet haritaları | | Hafta 11 | Yerel ve merkezi yönetim CBS uygulamaları:
Kent bilgi sistemi, kent rehberi, kampus bilgi sistemi, arazi bilgi sistemi, vb. yerel bilgi sistemleri, TAKBİS vb. merkezi bilgi sistemleri | | Hafta 12 | Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi çalışmaları (TUCBS Projesi): Gelişimi ve mevcut durumu | | Hafta 13 | CBS Uygulamaları | | Hafta 14 | Öğrencilerin CBS çalışmalarının sunumları | | Hafta 15 | Öğrencilerin CBS çalışmalarının sunumları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Konularla ilgili güncel makale listesi / ilgili url adresleri | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 25/11/2021 | 1 | 25 | Sunum | 15 | 30/12/2021 | 2 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 14/01/2022 | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 11 | 22 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 10 | 50 | Arasınav için hazırlık | 5 | 1 | 5 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 2 | 3 | 6 | Ödev | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 105 |
|