|
SBP3009 | Sürdürülebilir Planlama | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Aygün ERDOĞAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrencinin; sürdürülebilirlik ve çevre kavramlarının planlama ile bütünsel ilişkisini ve plancı ile planlamanın doğal değerleri koruma-kollamasındaki sorumluluğunu kavraması, sürdürülebilir planlamanın ilke ve yöntemleri konusunda bilgilenmesi.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Sürdürülebilirlik kavramını; politikalar, göstergeler vb. kapsamlarda dünya, Avrupa ve Türkiye'deki durumlarını öğrenerek karşılaştırabilecekler | 4,7,10 | 1,5,6, | ÖK - 2 : | Ekosistem ve ekoloji kavramlarının planlama açısından önemini kavrayacak, bu kavramlardaki döngülerin nasıl korunabileceğine yönelik tedbirleri öğrenecekler | 4,7,10 | 1,5,6, | ÖK - 3 : | Önemli ekosistemlerin/habitatların planlamadaki yerini kavrayacak, yenilenemez kaynakların tüketimini kısıtlayıcı eylemleri planlamayla bütünleştirilebilecekler | 4,7,10 | 1,5,6, | ÖK - 4 : | Sürdürülebilir kalkınmanın farklı ölçeklerdeki mekansal kapsamını örnekleriyle algılayarak planlama eylemlerinde bu amaçla çözüm üretebilecekler | 4,7,10 | 1,5,6, | ÖK - 5 : | Planlama ve çevre mevzuatını sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde değerlendirilebilecekler | 4,7,10 | 1,5,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Sürdürülebilirlik kavramı, farklı yaklaşımları ve politikaları, ölçekleri, göstergeleri, ekoloji ve ekosistem kavramları, iklim değişikliği-ekosistem ilişkileri ve gezegenin bozulumu, ekolojik ayakizi-biyokapasite, sürdürülebilirlik-tüketim alışkanlıkları ile enerji kaynakları ve kullanımı, uluslararası çevresel sözleşmeler, koruma statüleri, ilgili SKT lar, sürdürülebilir ekonomi ve kentler |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin içeriği ve genel kapsamının tartışılması, referanslar, vs. | | Hafta 2 | Sürdürülebilirlik kavramı genel tanımı; ekonomik ve ekolojik merkezli bakış açılarının farklılıkları, nüfus ve kentleşme ile ilgisi | | Hafta 3 | Ekoloji ve ekosistem kavramları, madde döngüleri, mavi gezegenin bozulumu-iklim değişikliği ve nedenleri ve sonuçları ile su kıtlığı nedenleri ve sonuçları | | Hafta 4 | Ekosistem türleri (denizel, kıyı, tatlı su, karasal) ve durumları, mavi gezegenin bozulumu-ekosistemler ve biyolojik yapı | | Hafta 5 | Sürdürülebilirliğin tanımı, ölçekleri, faklı politika yaklaşımları, Dünyada, Avrupa da ve Türkiye de sürdürülebilirlik, göstergeleri ve ölçülebilirliği
| | Hafta 6 | Tüketim alışkanlıkları ve etkileri (1)
| | Hafta 7 | Sürdürülebilirlik ve enerji, karşılaştırmalı bakışla fosil ve yenilenebilir kaynaklardan elde edilen enerjiler ve tüketimleri, enerji politikaları, altyapıları ve etkileri | | Hafta 8 | IUCN ve üyeleri, koruma statüleri, çevreyle ilgili sözleşmeler, ekolojik ayakizi ve biyolojik kapasite kavramları, limit aşımı günü ve ekolojik borçlanma ve farklı senaryolar, doğayla ilgili STK'lar ve çalışmaları | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Teknik ve enerji altyapıları ile madenciliğin ekosistemler üzerine etkileri | | Hafta 11 | Tüketim alışkanlıkları ve etkileri (2)
| | Hafta 12 | Eko-ekonomi, yeşil-ekonominin yapısı, sürdürülebilir ekonomiye geçiş ve gerektirdikleri | | Hafta 13 | Yerleşimlerin sürdürülebilir planlamasında ilkeler, farklı mekansal ölçeklerdeki yansımaları, örnekler | | Hafta 14 | Öğrenci sunumu | | Hafta 15 | Öğrenci sunumu | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Brown, L.R. (2003) (Çev. A. Yeşim Erkan) Eko-ekonomi, İstanbul: TEMA Vakfı Yayınları | | |
1 | Yenice Z.F., Keskin L., Erdoğan A. (2001) Avrupa Birliği ve Türkiye'de çevre ve planlama politika ve uygulamalarının sürdürülebilirlik kavramı çerçevesinde irdelenmesi, 5. Türkiye Şehircilik Kongresi: Avrupa Birliği Süreci ve Planlama Sempozyumu Bildirileri içinde, Ankara: Özkan Matbaacılık Ltd. Şti, 267-282 | | 2 | Eke, F., Gürer, N. ve Üçer, A. (2007) Sürdürülebilir kalkınmanın bölgesel düzeyde ölçülebilmesine yönelik olarak tanımlanması, İTÜ, Mimarlık Fakültesi,12. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi, Bölge Biliminde Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı içinde, 309-320 | | 3 | Türker, P.A. (2000) Kent ve bölge planlama pratiğinde kentsel çevreye yaklaşımlar ve sürdürülebilirlik, KTÜ, Mimarlık Bölümü, Şehircilik Anabilim Dalı, 9. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi Bildiriler Kitabı içinde, 457-468 | | 4 | Aydemir, S. ve Aydemir, Ş. (2002) Avrupa Birliğinde mekansal planlama ve Türkiye, İTÜ, Mimarlık Fakültesi,10. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi, Şehirsel ve Bölgesel Dönüşüm Bildiriler Kitabı içinde, 11-24 | | 5 | Bilge Kağan Şakacı (2013) Değer Kavramı ekseninde Derin ekoloji Yaklaşımının Çözümlenmesi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/99
İsmail Gökdayı (2003) Çevreciliğe Farklı Yaklaşımlar ve Derin Ekoloji Yaklaşımına Bookchin?in Eleştirisi http://www.tid.gov.tr/Makaleler/Y%C4%B1l75-439(2003).pdf | | 6 | Çare Olgun Çalışkan ve Azime Tezer (2018) Türkiye kentleşmesinin çok boyutlu sürdürülemezliğinde yeni bir yol arayışı: Orta ölçekli kentler üzerinden kır-kent dayanışma ağları https://www.journalagent.com/planlama/pdfs/PLAN_28_50_73_90.pdf | | 7 | Akıllı, H., Kemahlı, F., Okudan, K., Polat, F., 2008, Ekolojik Ayak İzinin Kavramsal İçeriği ve Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde Bireysel Ekolojik Ayak İzi Hesaplaması, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (15), S. 1-25 | | 8 | BİB, 2009, İklim değişikliği, Doğal Kaynaklar, Ekolojik Denge,Enerji Verimliliği ve Kentleşme Komisyonu Raporu, Kentleşme Şurası Komisyon Raporları, Cilt 2, s. 254-370 | | 9 | Recep Bozlağan (2005) Sürdürülebilir Gelişme Düşüncesinin Tarihsel Arka Planı Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (50) 1011-1028, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/9155 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Sunum | 14 | 02/01/2024 | 2 | 25 | Ödev | 15 | 09/01/2024 | 2 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 12/01/2022 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 6 | 2 | 12 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 6 | 6 | 36 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 2 | 12 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|