|
SBP3007 | Planlama Teori ve Teknikleri | 3+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN | Diğer Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öğrenciye 1945-2000'leri dönemleri arasında planlama düşüncesinin ve teorilerininin gelişimini, toplumsal, teknolojik, sosyal, mekansal ve politik gelişmeler çerçevesinde anlatmak. Gelişme ve değişim süreçleri. Fiziksel planlamadan sosyal planlamaya; rasyonel planlamadan olasılıklar ve politikalar planlamasına geçişlerin nedenleri. Planlama süreci, modelleri, plan yapma ve değerlendirme teknikleri. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | planlama teorilerini kavrayacak ve karşılaştırabilecekler | 1,2 | 1, | ÖK - 2 : | yarışan görüşler içinde kendi duruşlarını/bakış açılarını geliştirecekler,teorileri karşılaştırarak seçim yapabilecekler | 1,2 | 1, | ÖK - 3 : | teori ve uygulama arasında bağlantı kuracaklar ve kullanabilecekler | 1,2 | 1, | ÖK - 4 : | kendi konumlarını sürekli sorgulayabilecekler ve gözden geçirebilecekler | 1,2 | 1, | ÖK - 5 : | akademik ortamda ve toplum içinde verimli ilişkiler kurabilecekler | 1,2 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Planlamanın özüne ve sürecine ilişkin kuramlar. Açıklayıcı ve normatif kuramlar. Sosyo-politik kuramlar. Karar kuramları ve arazi kullanım kuramları. 1980'lerden sonra mekansal paradigmalar ve kuramsal tartışmalar. Yeni felsefe akımlarına dayalı sosyal bilimlerde yöntem tartışmaları. Planlamada kuram- kuramda planlama. 1945-1990 dönemi planlama kuramları. Planlamada modernizm ve post modernizm tartışmaları. Sosyal planlamaların kapsam ve yöntemleri. Sürdürülebilir planlama yaklaşımları. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin kapsamı, temel kavramlar ve ders işleyişi hakkında açıklamalar. | | Hafta 2 | Sanayi öncesi dönemde şehircilik yaklaşımları: Tarihselciler, Ütopyacılar, İyileştirmeciler | | Hafta 3 | Sanayileşme döneminde modern planlama düşüncesinin doğuşu | | Hafta 4 | Planlamada Akılcılık (Rasyonalizm): Geniş Kapsamlı Planlama Yaklaşımı | | Hafta 5 | Rasyonel Planlamanın Politiği, Kamusallık ve Planlama Kuramı | | Hafta 6 | Planlamanın Pozitivist Kuramları (Pozitif Planlama) Normatif Planlama Biçimi | | Hafta 7 | Sosyal Bilimlerde Paradigma Kırılması ve Planlama Kuramına Yansımaları
Modernite Eleştirisi ve Planlamaya post-modern yaklaşım | | Hafta 8 | Kapsamlı Planlamaya Liberal Eleştiri | | Hafta 9 | Yıl içi çalışma | | Hafta 10 | Çoğulculuk ve Savunmacı Planlama Anlayışı | | Hafta 11 | İletişimsel Planlama Yaklaşımı ve Planlamada Katılım Teknikleri | | Hafta 12 | Stratejik Mekânsal Planlama | | Hafta 13 | Kent Planlama Kuramlarına Marksist Eleştiri: Kapital Üretim Sürecinde Kent ve Planlama | | Hafta 14 | Lefevbre ve Mekanın Üretimi | | Hafta 15 | Risk Toplumu ve Planlama | | Hafta 16 | Yıl sonu sınavı | | |
1 | Ersoy, M. (der.) 2016; Kentsel Planlama Kuramları, 3. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara | | 2 | Camhis, M. 1983; Neden Planlama Kuramı ve Bilim Felsefesi. Mimarlık 11-12, ss. 14-21. | | 3 | Harvey, D. 2002; Toplumsal Adalet, Postmodernism ve Kent.? 20. Yüzyıl Kenti, der. ve çev B. Duru ve A. Alkan, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 215-248. | | 4 | Aydemir, Ş. vd.; 1999, Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, KTÜ Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Yayınları, Trabzon | | 5 | Beck, U. 2014. Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru, çev. B. Doğan, İthaki Yayınları, İstanbul | | 6 | Şengül, T. 2009; Kentsel Çelişki ve Siyaset, 2. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara | | |
1 | Taylor, N. 1999; Urban Planning Theory since 1945, SAGE Publications, Londra | | 2 | Özlem, D. 2003. Kavramlar ve Tarihleri, İnkılap Yayınevi, İstanbul | | 3 | Campbell, S. ve Fainstein, S. (der.), 2003; A Readings in Planning Theory, Blackwell Publishing, Oxford | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 29/11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 17/01/2023 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 10 | 40 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 3 | 2 | 6 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 112 |
|