Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3774075
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SBP3003Bölge Planlama2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Plan kademelenmesinde önemli yeri olan bölge planlamada; bölge tanımı ve kavramları ile bölge planlama yaklaşımlarının karşılaştırmalı olarak tanıtılması ve bölge planlama sürecindeki kuram ve tekniklerin genel olarak öğretilmesi.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Bölge kuramlarını kavrayarak, bölge sınırlarının tanımlamasının ve yerleşme kademelenmesinin nasıl yapıldığını öğrenecekler.1,5,8,121,
ÖK - 2 : Bölge sınırlarının tayini, bölge kavramları ve planlama ilkelerinin farklı ülkeler kapsamında örneklerle karşılaştırmasını yapabilecekler.1,5,8,121,
ÖK - 3 : Bölgesel eşitsizlikler ve olası sonuçlarını tanıyarak, çözümleyecekler.1,5,8,121,
ÖK - 4 : Sürdürülebilir ve dengeli kalkınmanın mekansal ve bölgesel planlama politikasının temeli olduğunu kavrayacaklar ve buna yönelik problemleri analiz edebilecekler.1,5,8,121,
ÖK - 5 : Bölgesel analiz teknikleri ile bölge problemlerini çözme yeteneği kazanacaklar.1,5,8,121,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bölge kavramı, değişen anlamı ve belirlenmesi ilkeleri. Mekânsal planlamada ve sürdürülebilir kalkınmada bölge planlamanın önemi. Bölgeleme, yerleşim kademelenmesi ve bölge planlamanın örneklerle karşılaştırılması. Temel bölge kuramları ile bölgesel büyüme ve kalkınma kuramları. Bölgesel analiz tekniklerinin genel çerçevesi ve örnekleri.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin amacı, içeriği, kapsamı, ele alınacak konular ve süreç yönetimine dair açıklamalar
 Hafta 2Bölge kavramı, tanımları, değişen içeriği ve temel işlevleri
 Hafta 3Bölgelerin belirlenmesindeki ilkeler, planlama ölçekleri ile bölge planlama
 Hafta 4Temel bölge kuramları
 Hafta 5Türkiye'de bölge planlama bilimi ve uygulamalarının tarihsel gelişimi, Türkiye'de farklı dönemlerdeki siyasal, ekonomik, kentleşme, planlamanın yasal ve kurumsal yapısı bağlamında bölge planlama anlayışı ve çalışmaları
 Hafta 6AB'de değişen bölge kavramı ve AB'nin ortak hedef ve stratejileri kapsamında bölgesel hedefler ve politikaları
 Hafta 7AB'deki bölge tanımı, bölge ile ilgili kavramlar, bölge saptama, sınıflama, düzenleme ve fon çalışmaları
 Hafta 8AB bölge çalışmalarının ve kavramların Türkiye'de bölgeleme ve yerleşme kademelenmesi çalışmaları ile birlikte değerlendirilmesi, AB ve Türkiye'de mekânsal ve bölge planlama yaklaşımlarının karşılaştırılması
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Bölgesel büyüme ve kalkınma kuramları, ulusal ekonomik büyüme ve kalkınma modellerinden geliştirilen kuramlar
 Hafta 11Bölgesel analiz teknikleri
 Hafta 12Devam
 Hafta 13Bölge planlama ve analiz tekniklerinin dünya ve Türkiye örnekleri üzerinde karşılaştırılması
 Hafta 14Türkiye'de bölge planlama çalışmaları
 Hafta 15Devam
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Atalık, G. (1989) Bölge Planlamasına Giriş, İstanbul: İTÜ Matbaası
2Tekeli, İ. (2008). Türkiye'de bölgesel eşitsizlik ve bölge planlama yazıları (Vol. 2). Tarih Vakfı.
3Dinler, Z. (2014). Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi. Bursa
4Akgül, B., & Efe, M. (2010). Dünyada ve Türkiye?de bölge planlama çalışmaları ve bunların karşılaştırılması. Çağdaş Yerel Yönetimler, 19(4), 19-45.
5Özel, M. (2003) Avrupa Birliği'nde bölge, bölgeselleşme, bölge yönetimleri kavramları üzerine, AÜ SBF Dergisi, 58(1):97-117
6Ersoy, M. (2006). İmar mevzuatımızda planlama kademeleri ve üst ölçek planlama sorunu. Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 215-231.
7Ergen, Y.B., Dede, O.M., Ayten, A.M., Yazar, K.H. ve Ergen, M. (2007) İstatistiki Bölge Birimi Kavramına Eleştirel bir Yaklaşım: Kayseri-Sivas-Yozgat örneği üzerine bir değerlendirme, İTÜ, Mimarlık Fakültesi,12. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi, Bölge Biliminde Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı içinde, 33-38
8Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Bölgesel Gelişme Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Üçüncü bölüm: Plan bölge ve alt bölgelerin tespiti alt komisyonu raporu, 60-83, http://ekutup.dpt.gov.tr/bolgesel/oik523.pdf
9Özgür, E. M. (2010) Ankara Üniversitesi-Coğrafya Bölümü-Bölgesel Coğrafya Anabilim Dalı (COG 113) Yerleşme Coğrafyasına Giriş dersi notları, Ankara. http://www.geography.humanity.ankara.edu.tr/ders_notu/COG113_ders_notu_1011.pdf (erişim: 03.11.2010)
10Garipağaoğlu, N. (2017). Bölge planlama ve Türkiye'de mekânsal planlama yaklaşımları. Yeditepe Yayınevi.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 27/11/2023 1 50
Dönem sonu sınavı 16 15/01/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 11 22
Sınıf dışı çalışma 3 11 33
Arasınav için hazırlık 8 1 8
Arasınav 1 1 1
Ödev 3 3 9
Dönem sonu sınavı için hazırlık 15 1 15
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü90