|
SBP3003 | Bölge Planlama | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Sinem DEDEOĞLU ÖZKAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Plan kademelenmesinde önemli yeri olan bölge planlamada; bölge tanımı ve kavramları ile bölge planlama yaklaşımlarının karşılaştırmalı olarak tanıtılması ve bölge planlama sürecindeki kuram ve tekniklerin genel olarak öğretilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Bölge kuramlarını kavrayarak, bölge sınırlarının tanımlamasının ve yerleşme kademelenmesinin nasıl yapıldığını öğrenecekler. | 1,5,8,12 | 1, | ÖK - 2 : | Bölge sınırlarının tayini, bölge kavramları ve planlama ilkelerinin farklı ülkeler kapsamında örneklerle karşılaştırmasını yapabilecekler. | 1,5,8,12 | 1, | ÖK - 3 : | Bölgesel eşitsizlikler ve olası sonuçlarını tanıyarak, çözümleyecekler. | 1,5,8,12 | 1, | ÖK - 4 : | Sürdürülebilir ve dengeli kalkınmanın mekansal ve bölgesel planlama politikasının temeli olduğunu kavrayacaklar ve buna yönelik problemleri analiz edebilecekler. | 1,5,8,12 | 1, | ÖK - 5 : | Bölgesel analiz teknikleri ile bölge problemlerini çözme yeteneği kazanacaklar. | 1,5,8,12 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bölge kavramı, değişen anlamı ve belirlenmesi ilkeleri. Mekânsal planlamada ve sürdürülebilir kalkınmada bölge planlamanın önemi. Bölgeleme, yerleşim kademelenmesi ve bölge planlamanın örneklerle karşılaştırılması. Temel bölge kuramları ile bölgesel büyüme ve kalkınma kuramları. Bölgesel analiz tekniklerinin genel çerçevesi ve örnekleri. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin amacı, içeriği, kapsamı, ele alınacak konular ve süreç yönetimine dair açıklamalar | | Hafta 2 | Bölge kavramı, tanımları, değişen içeriği ve temel işlevleri | | Hafta 3 | Bölgelerin belirlenmesindeki ilkeler, planlama ölçekleri ile bölge planlama | | Hafta 4 | Temel bölge kuramları | | Hafta 5 | Türkiye'de bölge planlama bilimi ve uygulamalarının tarihsel gelişimi, Türkiye'de farklı dönemlerdeki siyasal, ekonomik, kentleşme, planlamanın yasal ve kurumsal yapısı bağlamında bölge planlama anlayışı ve çalışmaları | | Hafta 6 | AB'de değişen bölge kavramı ve AB'nin ortak hedef ve stratejileri kapsamında bölgesel hedefler ve politikaları | | Hafta 7 | AB'deki bölge tanımı, bölge ile ilgili kavramlar, bölge saptama, sınıflama, düzenleme ve fon çalışmaları | | Hafta 8 | AB bölge çalışmalarının ve kavramların Türkiye'de bölgeleme ve yerleşme kademelenmesi çalışmaları ile birlikte değerlendirilmesi, AB ve Türkiye'de mekânsal ve bölge planlama yaklaşımlarının karşılaştırılması | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Bölgesel büyüme ve kalkınma kuramları, ulusal ekonomik büyüme ve kalkınma modellerinden geliştirilen kuramlar | | Hafta 11 | Bölgesel analiz teknikleri | | Hafta 12 | Devam | | Hafta 13 | Bölge planlama ve analiz tekniklerinin dünya ve Türkiye örnekleri üzerinde karşılaştırılması | | Hafta 14 | Türkiye'de bölge planlama çalışmaları | | Hafta 15 | Devam | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Atalık, G. (1989) Bölge Planlamasına Giriş, İstanbul: İTÜ Matbaası | | 2 | Tekeli, İ. (2008). Türkiye'de bölgesel eşitsizlik ve bölge planlama yazıları (Vol. 2). Tarih Vakfı. | | 3 | Dinler, Z. (2014). Bölgesel İktisat, Ekin Kitabevi. Bursa | | 4 | Akgül, B., & Efe, M. (2010). Dünyada ve Türkiye?de bölge planlama çalışmaları ve bunların karşılaştırılması. Çağdaş Yerel Yönetimler, 19(4), 19-45. | | 5 | Özel, M. (2003) Avrupa Birliği'nde bölge, bölgeselleşme, bölge yönetimleri kavramları üzerine, AÜ SBF Dergisi, 58(1):97-117 | | 6 | Ersoy, M. (2006). İmar mevzuatımızda planlama kademeleri ve üst ölçek planlama sorunu. Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 215-231. | | 7 | Ergen, Y.B., Dede, O.M., Ayten, A.M., Yazar, K.H. ve Ergen, M. (2007) İstatistiki Bölge Birimi Kavramına Eleştirel bir Yaklaşım: Kayseri-Sivas-Yozgat örneği üzerine bir değerlendirme, İTÜ, Mimarlık Fakültesi,12. Ulusal Bölge Bilimi/Bölge Planlama Kongresi, Bölge Biliminde Yeni Yaklaşımlar Bildiriler Kitabı içinde, 33-38 | | 8 | Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Bölgesel Gelişme Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Üçüncü bölüm: Plan bölge ve alt bölgelerin tespiti alt komisyonu raporu, 60-83, http://ekutup.dpt.gov.tr/bolgesel/oik523.pdf | | 9 | Özgür, E. M. (2010) Ankara Üniversitesi-Coğrafya Bölümü-Bölgesel Coğrafya Anabilim Dalı (COG 113) Yerleşme Coğrafyasına Giriş dersi notları, Ankara. http://www.geography.humanity.ankara.edu.tr/ders_notu/COG113_ders_notu_1011.pdf (erişim: 03.11.2010) | | 10 | Garipağaoğlu, N. (2017). Bölge planlama ve Türkiye'de mekânsal planlama yaklaşımları. Yeditepe Yayınevi. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 27/11/2023 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 15/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 11 | 22 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 11 | 33 | Arasınav için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 3 | 3 | 9 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|