|
SBP4001 | Planlama Stüdyosu - VI | 4+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | SBP3006-Planlama Stüdyosu - V dersini geçmiş olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Sanem ÖZEN TURAN | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Sanem Özen TURAN, Prof. Dr. Cenap SANCAR, Prof. Dr. Dilek BEYAZLI, Dr. Seda ÖZLÜ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yerleşme sistemi içinde, yerleşmenin özelliğine bağlı olarak konut, sanayi, rekreasyon, merkezler, kıyılar gibi işlev alanlarının belirlenerek, bu alanlardaki sosyal- ekonomik ve fiziksel problemlerin belirlenmesi, tanımlanması ve tartışılması sağlamak, bu alanlara farklı ölçeklerde günün koşullarına bağlı olarak koruma odaklı plan ve tasarım kararlarının ortaya konmasıdır.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yerleşmenin koruma odaklı plan ve tasarımı için gerekli analizleri yapmayı, yorumlamayı öğrenmek | 6,10,14,18 | 5,6, | ÖK - 2 : | Kentin sorunlarını, potansiyellerini, fırsat ve tehditlerini belirlemeyi öğrenmek | 6,10,14,18 | 5,6, | ÖK - 3 : | Koruma odaklı yapılaşma kararları üreterek plan ve tasarım kriterlerini ortaya koymayı öğrenmek | 6,10,14,18 | 5,6, | ÖK - 4 : | Ortaya konan kriterlere göre alternatif yaklaşımları oluşturmak | 6,10,14,18 | 5,6, | ÖK - 5 : | Farklı kentsel sistemleri değerlendirerek, plana çok boyutlu yaklaşımı anlamak | 6,10,14,18 | 5,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kentsel yerleşmelerde belirlenen korumaya yönelik ayrıntılı analizler, temel sorunların saptanması, potansiyeller, kısıtlar ve olanakların tanımlanması, özel fonksiyon alanlarının günün koşullarına bağlı olarak düzenlenmesi, taşıt yaya ilişkiler şeması, dönüşümü ve gelişimine yönelik alternatif plan ve tasarım kararlarının üretilmesi, yasal çerçeve, teknik rapor ve grafik ifadeler üç boyutlu çalışmalar olarak belirlenmiştir. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | çalışma alanının ve grupların belirlenmesi, | | Hafta 2 | I. ETAP ANALİZLER: Çalışma alanına ilişkin üst ölçekli analizler | | Hafta 3 | II. ETAP ANALİZLER: Tarihi çevrenin fiziksel ve doğal yapıya ilişkin verilerin derlenmesi
III. ETAP ANALİZLER: Mekanın toplumsal ve kültürel boyutunu çözümlemeye yönelik araştırmalar. | | Hafta 4 | SUNU: Çalışma alanına ilişkin analiz çalışmalarının sunumu
Analiz raporlarının düzenlemesi | | Hafta 5 | Çalışma gruplarının planlama çalışmasına ilişkin tematik yaklaşımları ve sentez çalışmaları. (1/5000, 1/2000 - 1/1000 ölçekli) | | Hafta 6 | Çalışma gruplarının planlama çalışmasına ilişkin tematik yaklaşımları ve sentez çalışmaları. (1/5000, 1/2000 - 1/1000 ölçekli) | | Hafta 7 | ARA JURI | | Hafta 8 | Sentez ve Koruma Odaklı Planlama ve Tasarıma Yön verecek dinamiklerin, tematik ve kuramsal yaklaşımların belirlenmesi. Ulaşım / işlev bölgeleri, tasarım alt bölgeleri/ etaplar vb. | | Hafta 9 | ARA SINAV HAFTASI | | Hafta 10 | Bireysel olarak yürütülecek alanlarının belirlenmesi. Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planına ve Tasarımına yönelik kararların üretilmesi. Tarihi çevrenin oluşum ilkelerini çözümlemek ve belirlenen koruma yaklaşımı doğrultusunda müdahale biçimlerini belirlemek. (1/2000 ve/veya 1/1000 ölçekli) | | Hafta 11 | Koruma Odaklı Planlama ve Tasarıma yönelik kararların ve Kentsel Tasarım ilkelerinin üretilmesi (1/2000, 1/1000 ve/veya 1/500 ölçekli) | | Hafta 12 | ARA JURI | | Hafta 13 | ARA JURI
Plan ve tasarım çalışmalarına devam edilecek (1/2000, 1/1000 ve detay ölçekte çalışmalar) | | Hafta 14 | Planın uygulama süreci, etapları, yönetsel çerçeveye ilişkin kararların tartışılması | | Hafta 15 | Planların çizimi ve açıklama raporlarının tamamlanması ve teslimi | | Hafta 16 | dönem sonu sınavı | | |
1 | Bademli, Raci. Doğal, tarihi ve Kültürel Değerlerin Korunması. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2006. | | 2 | Kuban, Doğan. Türkiye?de Kentsel Koruma, Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ekim 2010. | | 3 | Mengi, Ayşegül (ed.). Kent ve Planlama-Geçmişi Korumak Geleceği Tasarlamak, Ankara: İmge Yayınevi, 2007. | | 4 | "ICOMOS TÜRKİYE MİMARİ MİRASI KORUMA BİLDİRGESİ - 2013?
http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0623153001387886624.pdf
| | 5 | Özen Turan, Sanem. Urban Transplantation: an Analogical Approach on Urban Conservation Interventions, ?Theories, Techniques, Strategies? For Spatial Planners & Designers Planning, Design, Applications, Murat Özyavuz, Ed., Peter Lang Publishing, Inc., Berlin, ss.117-132, 2021 | | |
1 | Rapoport, Amos "Geleneksel Çevreler, Kültür ve Koruma", çev. Selcen Tuncer, Mimarlık 2002 / 304, 27-32.
http://dergi.mo.org.tr/dergiler/4/553/8281.pdf
| | 2 | Fatih Belediyesi, Avrupa Birliği, UNESCO Dünya Mirası Merkezi ve Fransız Anadolu Araştırmaları Ens., Balat ve Fener Semtlerinin Rehabilitasyonu (İstanbul Tarihi Yarımadası) Analiz ve Düzenleme Önerileri, İstanbul: 1998. | | 3 | Tekeli, İlhan. Kültür Politikaları ve İnsan Hakları Bağlamında Doğal ve Tarihi Çevreyi Korumak, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Eylül 2011. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Sunum | 4 7 12 13 | 23/10/2023 13/11/2023 16/11/2023 18/12/2023 21/12/2023 25/12/2023 | 4 4 4 4 4 4 | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | 18/01/2024 | 4 | 70 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 8 | 14 | 112 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Uygulama | 6 | 4 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 26 | 2 | 52 | Toplam Çalışma Yükü | | | 300 |
|