Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://sehircilik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3774075
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

BIL4013Yapay Zeka3+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüBİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Güzin ULUTAŞ
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Yapay zeka hakkında bilgi vermek, yapay zeka sistemlerinin tasarımı ve çalışma prensiplerini göstermek, akıllı sistemlerin modellenmesini yapmaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : yapay ve doğal zeka arasında karşılaştırma yapabilir ve yapay zekanın temel problemleri hakkında bilgiye sahip olabilir.1,2,3,4,8,121,3
ÖK - 2 : çeşitli problemlerin çözümünde temel arama veya sezgisel arama tekniklerinden hangisine üstünlük vereceğine karar verebilir.1,2,3,4,8,121,3
ÖK - 3 : bilgi modellemesi yapabilir ve bilgisayarda programlayabilir.1,2,3,4,8,121
ÖK - 4 : konuşma, doğal dil, öğrenme gibi temel davranış biçimlerinin bilgisayarlı uygulamalarda nasıl modellendiğini anlayabilir, temel yaklaşımlar olan YSA, genetik algoritmaları uygulayabilir.1,2,3,4,8,121,3
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Yapay Zekanın Problemleri. Zeka Testleri. Turing testi. Çin odası testi. Problem çözümleme yöntemleri. Durum uzayı. Arama teknikleri. Sezgisel çözümleme. Oyunlar. alfa beta ve min-max algoritmaları. Veri modellemesi Anlamsal ağlar. Çerçeve modeli. Sahne modeli, Bilgi tabanı. Kurallar. Uzman sistemler, Doğal dil işleme. Çözümleyiciler. Üretim sistemleri. Bilgisayarlı Tanıma. El yazısının ve basılı karakterlerin tanınması. Bilgi tabanı mimarisi. Öğrenme. Yapay Sinir Ağları ve öğrenme. YSA yardımıyla nesne tanıma. Sesin analizi ve sentezi, ses tanıma.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Yapay Zekanın Problemleri. Zeka Testleri. Turing testi. Çin odası testi. Durum uzayı.
 Hafta 2Problem çözümleme yöntemleri.
 Hafta 3Arama teknikleri. Sezgisel çözümleme
 Hafta 4Oyunlar. Alfa beta ve min-max algoritmaları.
 Hafta 5Bilgi tabanı. Gerçekler ve Kurallar. Bilgi tabanlı Sistemlerin oluşturulması
 Hafta 6Veri modellemesi. Anlamsal ağlar. Çerçeve modeli. Sahne modeli
 Hafta 7Uzman sistemler, Üretim sistemleri.
 Hafta 8Arasınav
 Hafta 9Örüntü Tanıma.
 Hafta 10El yazısının ve basılı karakterlerin tanınması.
 Hafta 11Biometrik tanıma
 Hafta 12Ara sınav haftası
 Hafta 13Doğal dil işleme. Çözümleyiciler.
 Hafta 14Öğrenme. Yapay Sinir Ağları uyğulamaları.
 Hafta 15Sesin analizi ve sentezi, ses tanıma. Bilgi tabanı mimarisi. Öğrenme. Yapay Sinir Ağları ve öğrenme. YSA yardımıyla nesne tanıma.
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Nabiyev V. V., 2005 Yapay Zeka: Problemler, Yöntemler, Algoritmalar, Ankara (2. Baskı)
2Russell, Stuart J. ; Norvig, Peter, 2003 , Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed. )
 
İlave Kaynak
1Nilsson, Nils,1998 , Artificial Intelligence: A New Synthesis, Morgan Kaufmann Publishers, ISBN 978-1-55860-467-4
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 2 30
Kısa sınav 12 2 20
Dönem sonu sınavı 16 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 4 11 44
Arasınav için hazırlık 10 1 10
Arasınav 2 1 2
Uygulama 5 2 10
Kısa sınav 2 1 2
Dönem sonu sınavı için hazırlık 13 1 13
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü125