Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.icmimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772695
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

IMB4001Engelliler İçin Tasarım2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüİÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze , Grup çalışması, Uygulama
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Filiz TAVŞAN
Diğer Öğretim ÜyesiYOK
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersinin amacı , engelli, yaşlı ve çocuklar için engelsiz mekanlar tasarlamaktır. Evrensel Tasarım anlayışı kapsamında her yaş grubunda insanın iç ve dış mekânlarda engelsiz olarak yaşabilmesi için gerekli bilincin geliştirilmesini hedeflenmektedir. Ders içi uygulamalarla bilgiler pekiştirilmeye çalışılacaktır.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : engelliler ile ilgili ürün, mekân ve çevre sorunlarını anlatabilir6,71,3,6,
ÖK - 2 : engelliler yönelik zorluklarına yönelik farkındalık kazanır6,71,3,6,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
EVRENSEL TASARIM Tanımı, Tarihi ENGELLİ Engelli Kavramı,Tanımı,Engellilik Nedenleri, Engelli Sınıflandırılması, Engelli Konut ve Çevresel Gereksinimleri, Engelli ve Ulaşabilirlik Sorunları, Engelli psikolojisi. ENGELLİ VE YASALAR-YÖNETMELİKLER Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Yasalar ENGELLİ VE ERGONOMİ Ergonomik Ölçütler ENGELLİ VE MEKÂN Diş Mekan :Otoparklar, Kaldırımların Düzenlenmesi İç Mekan:Yaşama, dinlenme, Çalışma, hizmet ve ıslak mekan Tasarımı Sirkülayon Alanları: Bina İçi Ulaşım:Merdivenler, Asansörler, Koridorlar, Rampalar Ve Sahanlıklar. ENGELLİ VE ULAŞIM Bina Dışı Ulaşım:Üst Geçitler, Merdivenler, Rampalar Toplu Taşıma: Özel ve Toplu Taşıtlarla Ulaşım ENGELSİZ MEKÂN Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelli, yaşlı ve çocuklar için engelsiz mekan tasarımları
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse Giriş. Ders Programının tanıtılması.
 Hafta 2EVRENSEL TASARIM-Tanımı,Tarihi. ENGELLİ-Engelli Kavramı, Tanımı,Engellilik Nedenleri, Engelli Sınıflandırılması.
 Hafta 3ENGELİ- Engelli Konut ve Çevresel Gereksinimleri, Engelli ve Ulaşabilirlik Sorunları, Engelli psikolojisi.
 Hafta 4ENGELLİ VE YASALAR-YÖNETMELİKLER-Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Yasalar
 Hafta 5ENGELLİ VE ERGONOMİ-Ergonomik Ölçütler
 Hafta 6ENGELLİ VE MEKÂN- Diş Mekan :Otoparklar, Kaldırımların Düzenlenmesi
 Hafta 7ENGELLİ VE MEKÂN- Sirkülasyon Alanları: Bina İçi Ulaşım: Merdivenler, Asansörler, Koridorlar, Rampalar ve Sahanlıklar. ENGELLİ VE ULAŞIM-Bina Dışı Ulaşım:Üst Geçitler, Merdivenler, Rampalar.
 Hafta 8Alanda farkındalık çalışması
 Hafta 9I. Arasınav
 Hafta 10Alanda farkındalık çalışması
 Hafta 11ENGELLİ VE ULAŞIM- Toplu Taşıma: Özel ve Toplu Taşıtlarla Ulaşım.
 Hafta 12ENGELSİZ MEKÂN-Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelliler İçin Engelsiz Mekan Tasarımları
 Hafta 13ENGELSİZ MEKÂN-Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelliler İçin Engelsiz Mekan Tasarımları
 Hafta 14ALAN ÇALIŞMASI
 Hafta 15ALAN ÇALIŞMASI
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Tavşan, F.,Engeller için Mekan Tasarımı Ders Notu
 
İlave Kaynak
1Aydemir I. Özürlüler için fiziksel çevre düzenlemesi ve özel binalar. MEB semineri. Ankara 10/14 Ekim1993
2Özürlü kişilere uyarlanmış yapı. SN 521 500 normlarıyla ulaşılabilirlik klavuzu (1. basım) İstanbul 2001
3Kaplan E. Uyarlanabilir konutlarda mimari düzenlemeler: Uyarlanabilir konut-mekan örnekleri İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2002
4Sürmen Ş. Tekerlekli koltuktaki insan hayatından tablolar ve mimarlık klavuzu İstanbul İTÜ Vakfı 1998.
5Peterson MJ. Universal kitchen and bathroom planning. Design that adapts to people. National kitchen and bath association 1998.
6Statham R, Korczak J, Monaghan P.A guidance manual for practitioners. Department of the environment, house adaptations for people with disabilities. 1997 Toronto.
7Colvin ME, Korn TL. Eliminating barriers to the disabled. Am J Occup Therapy 1984; 38: 758-53.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 28/11/2023 2 20
Uygulama 8
10
14
15
20/11/2023
04/12/2023
01/01/2024
08/01/2024
1
1
1
1
5
Ödev 8
9
10
13
14
15
16
20/11/2023
28/11/2023
04/12/2023
25/12/2023
01/01/2024
08/01/2024
23/01/2024
2
2
2
2
2
2
2
25
Dönem sonu sınavı 16 23/01/2024 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 0 0 0
Laboratuar çalışması 0 0 0
Arasınav için hazırlık 5 5 25
Arasınav 1 1 1
Uygulama 2 4 8
Klinik Uygulama 0 0 0
Ödev 2 7 14
Proje 0 0 0
Kısa sınav 0 0 0
Dönem sonu sınavı için hazırlık 7 4 28
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Diğer 1 0 0 0
Diğer 2 0 0 0
Toplam Çalışma Yükü105