|
IMB4001 | Engelliler İçin Tasarım | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | İÇ MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Filiz TAVŞAN | Diğer Öğretim Üyesi | YOK | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersinin amacı , engelli, yaşlı ve çocuklar için engelsiz mekanlar tasarlamaktır. Evrensel Tasarım anlayışı kapsamında her yaş grubunda insanın iç ve dış mekânlarda engelsiz olarak yaşabilmesi için gerekli bilincin geliştirilmesini hedeflenmektedir. Ders içi uygulamalarla bilgiler pekiştirilmeye çalışılacaktır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | engelliler ile ilgili ürün, mekân ve çevre sorunlarını anlatabilir | 6,7 | 1,3,6, | ÖK - 2 : | engelliler yönelik zorluklarına yönelik farkındalık kazanır | 6,7 | 1,3,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
EVRENSEL TASARIM
Tanımı, Tarihi
ENGELLİ
Engelli Kavramı,Tanımı,Engellilik Nedenleri, Engelli Sınıflandırılması, Engelli Konut ve Çevresel Gereksinimleri, Engelli ve Ulaşabilirlik Sorunları, Engelli psikolojisi.
ENGELLİ VE YASALAR-YÖNETMELİKLER
Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Yasalar
ENGELLİ VE ERGONOMİ
Ergonomik Ölçütler
ENGELLİ VE MEKÂN
Diş Mekan :Otoparklar, Kaldırımların Düzenlenmesi
İç Mekan:Yaşama, dinlenme, Çalışma, hizmet ve ıslak mekan Tasarımı
Sirkülayon Alanları: Bina İçi Ulaşım:Merdivenler, Asansörler, Koridorlar, Rampalar Ve Sahanlıklar.
ENGELLİ VE ULAŞIM
Bina Dışı Ulaşım:Üst Geçitler, Merdivenler, Rampalar
Toplu Taşıma: Özel ve Toplu Taşıtlarla Ulaşım
ENGELSİZ MEKÂN
Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelli, yaşlı ve çocuklar için engelsiz mekan tasarımları
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse Giriş. Ders Programının tanıtılması. | | Hafta 2 | EVRENSEL TASARIM-Tanımı,Tarihi. ENGELLİ-Engelli Kavramı, Tanımı,Engellilik Nedenleri, Engelli Sınıflandırılması. | | Hafta 3 | ENGELİ- Engelli Konut ve Çevresel Gereksinimleri, Engelli ve Ulaşabilirlik Sorunları, Engelli psikolojisi. | | Hafta 4 | ENGELLİ VE YASALAR-YÖNETMELİKLER-Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Yasalar | | Hafta 5 | ENGELLİ VE ERGONOMİ-Ergonomik Ölçütler | | Hafta 6 | ENGELLİ VE MEKÂN- Diş Mekan :Otoparklar, Kaldırımların Düzenlenmesi | | Hafta 7 | ENGELLİ VE MEKÂN- Sirkülasyon Alanları: Bina İçi Ulaşım: Merdivenler, Asansörler, Koridorlar, Rampalar ve Sahanlıklar.
ENGELLİ VE ULAŞIM-Bina Dışı Ulaşım:Üst Geçitler, Merdivenler, Rampalar. | | Hafta 8 | Alanda farkındalık çalışması | | Hafta 9 | I. Arasınav | | Hafta 10 | Alanda farkındalık çalışması | | Hafta 11 | ENGELLİ VE ULAŞIM- Toplu Taşıma: Özel ve Toplu Taşıtlarla Ulaşım. | | Hafta 12 | ENGELSİZ MEKÂN-Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelliler İçin Engelsiz Mekan Tasarımları | | Hafta 13 | ENGELSİZ MEKÂN-Tasarımda Özel Tasarımlar: Engelliler İçin Engelsiz Mekan Tasarımları | | Hafta 14 | ALAN ÇALIŞMASI | | Hafta 15 | ALAN ÇALIŞMASI | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Tavşan, F.,Engeller için Mekan Tasarımı Ders Notu | | |
1 | Aydemir I. Özürlüler için fiziksel çevre düzenlemesi ve özel binalar. MEB semineri. Ankara 10/14 Ekim1993 | | 2 | Özürlü kişilere uyarlanmış yapı. SN 521 500 normlarıyla ulaşılabilirlik klavuzu (1. basım) İstanbul 2001 | | 3 | Kaplan E. Uyarlanabilir konutlarda mimari düzenlemeler: Uyarlanabilir konut-mekan örnekleri İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2002 | | 4 | Sürmen Ş. Tekerlekli koltuktaki insan hayatından tablolar ve mimarlık klavuzu İstanbul İTÜ Vakfı 1998. | | 5 | Peterson MJ. Universal kitchen and bathroom planning. Design that adapts to people. National kitchen and bath association 1998. | | 6 | Statham R, Korczak J, Monaghan P.A guidance manual for practitioners. Department of the environment, house adaptations for people with disabilities. 1997 Toronto. | | 7 | Colvin ME, Korn TL. Eliminating barriers to the disabled. Am J Occup Therapy 1984; 38: 758-53. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 28/11/2023 | 2 | 20 | Uygulama | 8 10 14 15 | 20/11/2023 04/12/2023 01/01/2024 08/01/2024 | 1 1 1 1 | 5 | Ödev | 8 9 10 13 14 15 16 | 20/11/2023 28/11/2023 04/12/2023 25/12/2023 01/01/2024 08/01/2024 23/01/2024 | 2 2 2 2 2 2 2 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 23/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 0 | 0 | 0 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 5 | 25 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 2 | 4 | 8 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 2 | 7 | 14 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 4 | 28 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 105 |
|