|
OREL7211 | Doğal Bitki Ekstratları İle Ahşap Koruma | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Sibel YILDIZ | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ümit C. Yıldız | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Ekolojik dengenin sürdürülebilirliği için doğal biyopestisit araştırmalarının önemini kavratmak, doğal materyallerden güvenli pestisid (fungisid + insektisid) eldesinin yollarını göstermek ve bu tür doğal biyositlerin ahşap koruma endüstrisine entegrasyon sürecini tanımlamak. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Doğal bitki ekstraktları, etken madde, antimikrobiyal aktivite vb. teknik terminolojileri tanımlar | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 2 : | Fenolik içeriği yüksek olan odun/kabuk/bitki materyallerini tanır ve sınıflandırır, etki mekanizmalarını çözümler | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 3 : | Odun, ağaç kabuğu, bitki gibi doğal materyallerdeki etken maddelerin hangi koşullarda aktif ya da inaktif olabileceklerini tayin eder | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 4 : | Kullanılacak doğal materyalin türüne uygun ekstraksiyon metodunu belirler ve uygular (solvent ekstraksiyonu, katı-faz mikroekstraksiyon, mekanik presleme, sıcak su, soğuk su, metanol, etanol, süper krtik CO2 ekstraksiyonu vb..). Elde edilen ekstrenin oduna zarar veren (mantar ve böcek, termit ve den | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 5 : | Standart kimyasal pestisitlerle doğal pestisitleri çevreye olan etki ve performans açısından karşılaştırır | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 6 : | Doğal biyopestisidlerin kullanımına ilişkin sorunları ortaya koyar ve bu sorunlara çözüm önerir | 2,3,4,8 | 1,6, | PK - 7 : | Ülkede ve dünyada güvenli biyopestisid alanına yönelik strateji geliştirebilir | 2,3,4,8 | 1,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Fenolik içeriği yüksek olan ve ahşap koruma maddesi olarak kullanılabilme potansiyeli bulunan odun, kabuk ve bitki çeşitlerinin tanıtımı ve kimyasal kompozisyonları. Söz konusu materyallerin anti-fungal (mantar önleyici), anti-bakteriyel, anti-termitik (termit önleyici) ve insektisidal (böcek önleyici) özellikleri ve aktivite mekanizmaları. Biyosidal hammaddeler için kullanılan etkili ekstraksiyon yöntemleri. Bitkisel kökenli fungisid ve insektisitlerin global etkileri. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse ait teknik terminolojinin kavratılması, fenolik içeriği yüksek olan odun/kabuk/bitki çeşitlerinin genel tanıtımı, sınıflandırılması
| | Hafta 2 | Fenolik içeriği yüksek olan odun/kabuk/bitki çeşitlerinin kimyasal kompozisyonları, etki mekanizmaları | | Hafta 3 | Doğal biyosit materyallerinin içerisinde yer alan etken maddeler, bu maddelerin aktive ya da inaktive olabileceği özel durumlar | | Hafta 4 | Oduna zarar veren mantarlara karşı koruyucu etki gösterebilen doğal biyosit materyallerin anti-fungal özellikleri ve işleyiş mekanizmaları | | Hafta 5 | Oduna zarar veren bakteri ve termitlere karşı koruyucu etki gösterebilen doğal biyosit materyallerinin anti-bakteriyel ve anti-termitik özellikleri ve işleyiş mekanizmaları
| | Hafta 6 | Oduna zarar veren böceklere karşı koruyucu etki gösterebilen doğal biyosit materyallerinin insektisidal özellikleri ve işleyiş mekanizmaları. | | Hafta 7 | Ahşap koruma solüsyonuna dönüştürülmesi planlanan biyosidal materyaller için uygun ekstraksiyon yöntemleri | | Hafta 8 | Ahşap koruma solüsyonuna dönüştürülmesi planlanan biyosidal materyaller için uygun ekstraksiyon yöntemleri | | Hafta 9 | Arasınav
| | Hafta 10 | Elde edilen odun/kabuk/bitki ekstrelerinin ahşap koruma materyali olarak tatbik edilme sürecinde takip edilmesi gereken yollar ve uygulanabilecek yöntemler | | Hafta 11 | Korunması gereken ahşap materyallerin ve doğal biyopestisitlerin karakteristik özelliklerine uygun olan en doğru ekstraksiyon metodu seçiminde dikkat edilmesi gereken husular | | Hafta 12 | Doğal biyopestisidler ile geleneksel kimyasal pestisitlerin çok yönlü mukayesesi | | Hafta 13 | Bitkisel kökenli fungisid ve insektisitlerin global etkileri.
| | Hafta 14 | Öğrenci ödev sunularının gösterimi ve tartışılması, laboratuar ödev uygulamasının incelenmesi | | Hafta 15 | Orman Biyolojisi ve Odun Koruma Teknolojisi Anabilim Dalı Laboratuvarlarında ve Kimya Bölümü ilgili laboratuvarlarında ekstraksiyon uygulama çalışmaları | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Yıldız, S. 2016; Doğal Bitki Ekstraktları ile Ahşap Koruma, Y. Lisans Ders Notları, KTÜ Orman Fakültesi, Trabzon. | | |
1 | Ntalli NG and Menkissoglu-Spiroudi U 2011. Pesticides of Botanical Origin: A Promising Tool in Plant Protection. In Pesticides - Formulations, Effects, Fate. Ch. 1, pp.3-24, Margarita Stoytcheva (Ed.) InTech.
Stoytcheva,M., 2011. | | 2 | Pesticides in The Modern World ? Pesticides Use and Management. Published by In Tech Janeza Trdine 9, 51000 Rijeka, Croatia, 2011.
Zabel, R.A. and Morrell, J.J. 1992 | | 3 | Wood Microbiology Decay and Its Prevention, Academic Press, San Diego
Eaton, R.A. and Hale, M.D.C.1993 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Sunum | 14 | | 0,5 | 20 | Dönem sonu sınavı | 17 | | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Laboratuar çalışması | 2 | 10 | 20 | Arasınav için hazırlık | 4 | 3 | 12 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 2 | 14 | 28 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 4 | 10 | 40 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 5 | 25 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 226 |
|