|
ELL3002 | Çağdaş Eleştiri Kuramları | 4+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Fehmi TURGUT | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | *edebi teori ve eleştiriyi tanımlamak ve bu iki alanın disiplin olarak ortaya çıkışını açıklamak;
*edebiyatın amacı konusunda klasik Yunan açıklamalarını tanımlamak ve tartışmak;
*20. yüzyıldaki edebi eleştirinin yükselişini açıklamak ve irdelemek ve çağdaş İngiliz ve kültür çalışmalarında teorinin yerini tanımlamak;
*aşağıdaki eleştirel ve teorik akımlardan ve/veya okullardan başlamış önemli ilke, uygulayıcı ve fikirlere genel bir bakış açısı sağlamak: Rus biçimciliği, Yeni Eleştiri, yapısalcılık, postyapısalcılık, göstergebilim, yapısöküm, psikoanaliz, feminizm, cinsiyet teorisi, Marksizm, okur odaklı paradigmalar, Yeni Tarihselcilik, postkolonyalizm, etnik çalışmalar, eko-eleştiri, kaos teorisi ve travma teorisi;
*edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak.
|
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | edebi teori ve eleştiriyi tanımlamak ve bu iki alanın disiplin olarak ortaya çıkışını açıklamak; | 1,2,3,5,6,7,12,15,17,19,21,22 | 1 | ÖK - 2 : | 20. yüzyıldaki edebi eleştirinin yükselişini açıklamak ve irdelemek ve çağdaş İngiliz ve kültür çalışmalarında teorinin yerini tanımlamak; | 1,2,4,5,6,7,8,10,11,12,13,14,15 | 1 | ÖK - 3 : | edebiyatın amacı konusunda klasik Yunan açıklamalarını tanımlamak ve tartışmak; | 1,2,3,5,6,7,8,9,10 | 1 | ÖK - 4 : | bazı eleştirel ve teorik akımlardan ve/veya okullardan başlamış önemli ilke, uygulayıcı ve fikirlere genel bir bakış açısı sağlamak; | 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 | 1 | ÖK - 5 : | edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak; | 1,2,3,5,7,9,10,11 | 1 | ÖK - 6 : | edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak | 1,2,3,5,6,7 | 1 | ÖK - 7 : | edebiyata ait pek çok önemli eleştirel tartışmaları tanımlayan temel prensipler ve seçkin metinler okumak; | 1,2,3,5,6 | 1 | ÖK - 8 : | Batı kültürü ve edebiyatı ve başka edebiyatlardaki ideolojiler, kültürel değerler, ataerkil ve kolonyal ön yargılar da dahil olmak üzere bilim insanları ve eleştirmenleri arasında teorik tartışmalar başlatacak kilit sorular ile meşgul olmak; | 1,2,3,6,7 | 1 | ÖK - 9 : | eko-eleştiri, travma teorisi ve kaos teorisi gibi edebi teoride ortaya yeni çıkmış akımların bazılarını etkileyen modern kültürel faktörleri tartışmak; | 1,2,3 | 1 | ÖK - 10 : | alfabetik sırayla Theodor W. Adorno, Aristotle, J.L. Austin, Mikhail Bakhtin, Roland Barthes, Simone de Beauvoir, Judith Butler, Hélène Cixous, Jacques Derrida, Terry Eagleton gibi önemli edebiyat ve kültür eleştirmenleri ve teorisyenlerin bazı teorilerini tanımlamak ve tartışmak. | 1,2,5,7,8 | 1 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Bu ders, İngiliz ve Dünya Edebiyatındaki çağdaş çalışmaların ana elementlerinden biri olan edebi teori alanını tanıtacaktır. Dersin sonraki aşamalarında edebiyatta eleştirel bir okuyucu öğrencilere sunulan çeşitli öncüller ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir. Batı kültürü ve edebiyatı ve başka edebiyatlardaki ideolojiler, kültürel değerler, ataerkil ve kolonyal ön yargılar da dahil olmak üzere bilim insanları ve eleştirmenleri arasında teorik tartışmalar başlatacak kilit sorular ile meşgul olunacaktır. Bu dersin içeriği, edebi teorinin bir disiplin olarak ilk kez tanındığı 20. yüzyılın başlarında ve edebi teorinin günümüze kadarki evrimini takip eden tarihsel tabanlı teorik paradigmaların soybilimi olarak tasarlanmıştır. Metin odaklı Rus biçimciliğinden çağdaş jino-eleştiri ve travma teorisine son yüzyılları kapsayan edebiyata ait pek çok önemli eleştirel tartışmaları tanımlayan temel prensipler ve seçkin metinler okunacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş | | Hafta 2 | Yeni Eleştiri ve Amerikan Okur Odaklı Eleştiri | | Hafta 3 | Yapısalcılık | | Hafta 4 | Yapısalcılık | | Hafta 5 | Yapısöküm | | Hafta 6 | Yapısöküm | | Hafta 7 | Psikoanaliz: Freud | | Hafta 8 | Psikoanaliz ve Lacan | | Hafta 9 | Psikoanaliz ve Lacan | | Hafta 10 | Michel Foucault | | Hafta 11 | Roland Barthes | | Hafta 12 | Feminist Eleştiri | | Hafta 13 | Post-kolonyal Eleştiri | | Hafta 14 | Çağdaş Jino-Eleştiri ve Travma Teori | | Hafta 15 | Rus Biçimciliği | | Hafta 16 | Dönem Tekrarı | | |
1 | Yale University; Open Yale Courses: Introduction to Theory of Literature: Dr. Paul H. Fry s Lecture Series | | 2 | The University of Tennessee; Internet Encyclopedia of Philosophy: Dr. Vince Brewton s Literary Theory | | 3 | Rafey Habib. A history of literary criticism and theory : from Plato to the present | | |
1 | Harry Blamires (auth.)Macmillan History of Literature: A History of Literary Criticism | | 2 | Classical Literary Criticism (Penguin Classics) | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 30 | Sunum | 14 | | 1 | 20 | Dönem sonu sınavı | 17 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 2 | 14 | 28 | Proje | 2 | 14 | 28 | Kısa sınav | 1 | 12 | 12 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 1 | 2 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 206 |
|