Türkçe | English
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ( I. ÖĞRETİM) - %100 İngilizce
Ders Bilgi Paketi
http://www.ktu.edu.tr/batidilleri
Tel: +90 0462 3255593
EF
EDEBİYAT FAKÜLTESİ / BATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ / İNGİLİZ DİLİ VE EDEBİYATI ( I. ÖĞRETİM) - %100 İngilizce
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

ELL3002Çağdaş Eleştiri Kuramları4+0+0AKTS:6
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüBATI DİLLERİ ve EDEBİYATI BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim Sistemi
Dersin Süresi14 hafta - haftada 4 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Fehmi TURGUT
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim Diliİngilizce
StajYok
 
Dersin Amacı:
*edebi teori ve eleştiriyi tanımlamak ve bu iki alanın disiplin olarak ortaya çıkışını açıklamak; *edebiyatın amacı konusunda klasik Yunan açıklamalarını tanımlamak ve tartışmak; *20. yüzyıldaki edebi eleştirinin yükselişini açıklamak ve irdelemek ve çağdaş İngiliz ve kültür çalışmalarında teorinin yerini tanımlamak; *aşağıdaki eleştirel ve teorik akımlardan ve/veya okullardan başlamış önemli ilke, uygulayıcı ve fikirlere genel bir bakış açısı sağlamak: Rus biçimciliği, Yeni Eleştiri, yapısalcılık, postyapısalcılık, göstergebilim, yapısöküm, psikoanaliz, feminizm, cinsiyet teorisi, Marksizm, okur odaklı paradigmalar, Yeni Tarihselcilik, postkolonyalizm, etnik çalışmalar, eko-eleştiri, kaos teorisi ve travma teorisi; *edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak.
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : edebi teori ve eleştiriyi tanımlamak ve bu iki alanın disiplin olarak ortaya çıkışını açıklamak;1,2,3,5,6,7,12,15,17,19,21,221
ÖK - 2 : 20. yüzyıldaki edebi eleştirinin yükselişini açıklamak ve irdelemek ve çağdaş İngiliz ve kültür çalışmalarında teorinin yerini tanımlamak;1,2,4,5,6,7,8,10,11,12,13,14,151
ÖK - 3 : edebiyatın amacı konusunda klasik Yunan açıklamalarını tanımlamak ve tartışmak;1,2,3,5,6,7,8,9,101
ÖK - 4 : bazı eleştirel ve teorik akımlardan ve/veya okullardan başlamış önemli ilke, uygulayıcı ve fikirlere genel bir bakış açısı sağlamak;1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,111
ÖK - 5 : edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak;1,2,3,5,7,9,10,111
ÖK - 6 : edebi eleştirinin uygulanmasına karşı görüşlerden bazılarını tanımlamak ve tartışmak1,2,3,5,6,71
ÖK - 7 : edebiyata ait pek çok önemli eleştirel tartışmaları tanımlayan temel prensipler ve seçkin metinler okumak;1,2,3,5,61
ÖK - 8 : Batı kültürü ve edebiyatı ve başka edebiyatlardaki ideolojiler, kültürel değerler, ataerkil ve kolonyal ön yargılar da dahil olmak üzere bilim insanları ve eleştirmenleri arasında teorik tartışmalar başlatacak kilit sorular ile meşgul olmak;1,2,3,6,71
ÖK - 9 : eko-eleştiri, travma teorisi ve kaos teorisi gibi edebi teoride ortaya yeni çıkmış akımların bazılarını etkileyen modern kültürel faktörleri tartışmak;1,2,31
ÖK - 10 : alfabetik sırayla Theodor W. Adorno, Aristotle, J.L. Austin, Mikhail Bakhtin, Roland Barthes, Simone de Beauvoir, Judith Butler, Hélène Cixous, Jacques Derrida, Terry Eagleton gibi önemli edebiyat ve kültür eleştirmenleri ve teorisyenlerin bazı teorilerini tanımlamak ve tartışmak.1,2,5,7,81
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bu ders, İngiliz ve Dünya Edebiyatındaki çağdaş çalışmaların ana elementlerinden biri olan edebi teori alanını tanıtacaktır. Dersin sonraki aşamalarında edebiyatta eleştirel bir okuyucu öğrencilere sunulan çeşitli öncüller ve yöntemler hakkında bilgi verilecektir. Batı kültürü ve edebiyatı ve başka edebiyatlardaki ideolojiler, kültürel değerler, ataerkil ve kolonyal ön yargılar da dahil olmak üzere bilim insanları ve eleştirmenleri arasında teorik tartışmalar başlatacak kilit sorular ile meşgul olunacaktır. Bu dersin içeriği, edebi teorinin bir disiplin olarak ilk kez tanındığı 20. yüzyılın başlarında ve edebi teorinin günümüze kadarki evrimini takip eden tarihsel tabanlı teorik paradigmaların soybilimi olarak tasarlanmıştır. Metin odaklı Rus biçimciliğinden çağdaş jino-eleştiri ve travma teorisine son yüzyılları kapsayan edebiyata ait pek çok önemli eleştirel tartışmaları tanımlayan temel prensipler ve seçkin metinler okunacaktır.
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Giriş
 Hafta 2Yeni Eleştiri ve Amerikan Okur Odaklı Eleştiri
 Hafta 3Yapısalcılık
 Hafta 4Yapısalcılık
 Hafta 5Yapısöküm
 Hafta 6Yapısöküm
 Hafta 7Psikoanaliz: Freud
 Hafta 8Psikoanaliz ve Lacan
 Hafta 9Psikoanaliz ve Lacan
 Hafta 10Michel Foucault
 Hafta 11Roland Barthes
 Hafta 12Feminist Eleştiri
 Hafta 13Post-kolonyal Eleştiri
 Hafta 14Çağdaş Jino-Eleştiri ve Travma Teori
 Hafta 15Rus Biçimciliği
 Hafta 16Dönem Tekrarı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Yale University; Open Yale Courses: Introduction to Theory of Literature: Dr. Paul H. Fry s Lecture Series
2The University of Tennessee; Internet Encyclopedia of Philosophy: Dr. Vince Brewton s Literary Theory
3Rafey Habib. A history of literary criticism and theory : from Plato to the present
 
İlave Kaynak
1Harry Blamires (auth.)Macmillan History of Literature: A History of Literary Criticism
2Classical Literary Criticism (Penguin Classics)
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 2 30
Sunum 14 1 20
Dönem sonu sınavı 17 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 4 14 56
Sınıf dışı çalışma 5 14 70
Arasınav için hazırlık 6 1 6
Arasınav 2 1 2
Ödev 2 14 28
Proje 2 14 28
Kısa sınav 1 12 12
Dönem sonu sınavı için hazırlık 2 1 2
Dönem sonu sınavı 2 1 2
Toplam Çalışma Yükü206