|
ECZ3038 | Eczacılıkta Botanik Çizim | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ECZACILIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Öğr. Gör. Şuayıp ŞEYİHOĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ufuk ÖZGEN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Eczacılıkta kullanılan bitkileri yakından tanımak, uygulama sürecinde illüstrasyon tasarımına ait temel kuramsal, plastik, estetik ve teknik bilginin kazandırılması. Kompozisyon içindeki detaylardan daha önemli olanı vurgulamak, gerektiğinde ayıklamak, yalınlaştırmak ve gerçeklik duygusunu etkilemeyecek abartma yöntemlerine başvurarak tasarım üretebilmek. Hedef kitlenin aktif bir şekilde bitkilerle ilgilenmesini sağlamak. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Botanik bitki çizim sanatının bitkiyi tanımlamadaki önemini kavrar ve ilaç bitkileri kolayca tanımlar. | 1,4 | 3, | ÖK - 2 : | Çizdikleri bitkinin fiziki özelliklerinin farklılığını kavrar, doğadaki benzer ve farklılığı kolayca tanımlar. | 1,4 | 3, | ÖK - 3 : | Botanik çizim sanatı yaparken uygulanan sanatsal süreç ve gözlemsel uygulamalar, doğada elimizde bulunan tedavi gücüyle buluşur ve bilgi birikimi gelişir. | 1,4 | 3, | ÖK - 4 : | Bu öğreti bitkinin ruhunu, hareketini ve estetik gücünü yakalamasına yardımcı olur. | 1,4 | 3, | ÖK - 5 : | Bitkilerde gövde, yaprak, çiçek ve kök detaylarını, renk, form, doku, oran-orantı farklılıklarını fark eder. | 1,4 | 3, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Botanik çizimin tarihi, amacı ve önemi, illüstrasyon tasarımına ait temel kuramsal, plastik, estetik ve teknik bilgiler. Bitki illüstrasyonunda Kullanılan ?Mikroskop Çalışması, Büyüteç Yardımı İle Çalışma, Çıplak Göz Algısıyla Çalışma?, Botanik çizim tekniklerinden ?Kurşun Kalem Tekniği, Sulu boya Tekniği, Rapido Kalem Tekniği, Kuru Boya Resim Tekniği?, Botanik çizim uygulaması çalışmalarının sergilenmesi |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Bitki sistematiği ve bitki morfolojisi ile ilgili temel bilgilerin sunulması | | Hafta 2 | Kök, gövde, yaprak, çiçek, meyve, tohum terminolojisi ve morfolojisi | | Hafta 3 | Genel olarak eczacılıkta botanik çizimin tarihi, amacı ve önemi; Eczacılıkta botanik çizim örneklerinin paylaşılması ve tartışılması | | Hafta 4 | Küresel, bölgesel ve yerel ölçekte botanik çizim sürecine konu olabilecek bitkilerin tespiti ve tanıtımı | | Hafta 5 | İllüstrasyon tanımı; Bitki illüstrasyonunda kullanılan malzemelerin tanıtımı | | Hafta 6 | Bitki yüzeyinde büyük-küçük, sık-seyrek, uzak-yakın vb. dinamik-statik, simetrik- asimetrik kompozisyonlar, bitkilerde altın oran, form, ışık, tonlama, çizgi- renk | | Hafta 7 | Seçilen bitki üzerinde ayrıntı ve farklılıkları bulma yöntemlerinden ?Mikroskop Çalışması, Büyüteç Yardımı İle Çalışma, Çıplak Göz Algısıyla Çalışma?; Botanik çizim tekniklerinden ?Kurşun Kalem Tekniği? | | Hafta 8 | Botanik çizim tekniklerinden ?Sulu Boya Tekniği? | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Botanik çizim tekniklerinden ?Rapido Kalem Tekniği? | | Hafta 11 | Botanik çizim tekniklerinden? Kuru Boya Resim Tekniği? | | Hafta 12 | Botanik çizim (Uygulama ve tartışma) | | Hafta 13 | Botanik çizim (Uygulama ve tartışma) | | Hafta 14 | Botanik çizim (Uygulama ve tartışma) | | Hafta 15 | Telafi Haftası | | Hafta 16 | Yarıyıl sonu sınavı | | |
1 | Yüksel, G. (2021). Bilimde grafik anlatı: Botaniğin görsel dili olarak illüstrasyon, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, İzmir. | | 2 | Ambrose, G. &Harris, P. (2012). Grafik Tasarım Temelleri Literatür Yayınları, Akademik Temeller Dizisi, İstanbul. | | |
1 | 1. Çavuş Beyaz, H. (2020). Çeşitli ülkelerden örneklerle bilimsel bitki illüstrasyonlarının grafik açıdan değerlendirilmesi ve tarihsel süreçte gelişimi, Yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu. | | 2 | 2. Z Dergisi (2017). Bitki ressamlığı. Zeytinburnu Belediyesi Kültür- Sanat-Şehir Tematik Dergi (1). | | 3 | 3. Tekiner, H., & Konca, S. F. (2017). Eczacı Ressamlar: Spitzweg, White ve Recouvreur. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 7(1), 20-27. | | 4 | 4. Türkmen, B. B. (2021). Bilim ile Sanatın İş Birliği Üzerine Bilimsel İllüstrasyon Leonardo da Vinci İncelemeleri. Art-e Sanat Dergisi, 14(28), 981-1011. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Yıl içi çalışma | 9 | 18.04.2024 | 2 | 50 | Ödev | 16 | 6.06.2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav | 1 | 2 | 2 | Uygulama | 2 | 12 | 24 | Ödev | 2 | 10 | 20 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 4 | 8 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 112 |
|