|
PEM2018 | Çevresel Davranış | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Sema MUMCU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere çevresel psikolojiye dair temel konular hakkında bilgi vermek, algı-biliş-davranış sürecini ve çevre-davranış araştırmalarının bulgularını projelerde kullanmayı öğretmektir, insan gereksinimlerinin türleri ve mekan örgütlenmesine ilişkin bilgileri projelerine nasıl yansıtacaklarını ve belirli bir proje konusu doğrultusunda insan gereksinimlerini nasıl analiz edecekleri öğretilecektir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | belirli bir proje alanındaki insan gereksinimlerinin neler olduğunu analiz edebileceklerdir. | 1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,13 | | ÖK - 2 : | çevre-davranış araştırmalarındaki yöntemleri araçları kullanıp veriler elde edebilecek, bunları analiz edebilecek ve bunlardan gelen bulguları tasarım sürecinde kullanabileceklerdir. | 1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,13 | 1,3,5 | ÖK - 3 : | mekan örgütlenmesine ilişkin insan ihtiyacı, etkinlik, mekan komposizyonu gibi bilgilerini çevre tasarım projelerine yansıtabileceklerdir. | 1,2,4,6,7,8,9,10,11,12,13 | 1,3,5 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
İnsan-çevre ilişkisinin tarih içinde değişimi, felsefi yaklaşımlar, Çevresel psikolojinin ortaya çıkışı
İnsan çevre ilişkileri, İnsan gereksinimleri, Maslow' un insan gereksinimleri hiyerarşisi.
Algı, biliş, davranış kavramları
Peyzaj algısı ve tercihine ilişkin teorileri
Mekansal örgütlenme kavramları, mekan türleri, insan ihtiyaçları-etkinlik türleri- mekansal örgütlenme ilişkileri, çevre tasarım proje senaryolarının mekan örgütlenmesine oturtulması, mekan komposizyonu
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin genel içeriği, ele alınacak konular, amaçlananlar hakkında genel bilgi verilişi. Dersin Peyzaj Mimarlığı meslek disiplini ile ilişkisi, öğrencilerin bu bilgileri nasıl-nerede kullanacakları hakkında bilgilendirilmeleri | | Hafta 2 | Çevresel psikoloji, ortaya çıkışı ve gelişimi, ele aldığı konular. Çevresel davranış bilgisi-tasarım ilişkisi.Çevre-davranış araştırmalarından örnekler. | | Hafta 3 | insan-çevre (doğa) ilişkisinin tarihi süreç içinde değişimi (1); aydınlama çağı öncesi ve sonrası insan-doğa ilişkisi, pozitivizm ve bilimsel yöntem, peyzaj mimarlığı meslek disiplinine etkileri, eleştiriler | | Hafta 4 | insan-çevre (doğa)ilişkisinin tarihi süreç içinde değişimi (2);insan-çevre ilişkisinde alternatif yaklaşımlar, romantizm, ekspresyonizm, kuantum fiziği, yeni görüşler doğrultusunda insan-çevre ilişkisi | | Hafta 5 | İnsan-çevre etkileşiminin yapısı. Çevre kavramı, tanımı, sınıflandırılması, | | Hafta 6 | Mekan kavramı, çeşitli tanımlar, sınıflandırılması, örnekler. Mekan örgütlenmesi kavramı; ihtiyaç-etkinlik-mekan ilişkisinin tasarım projeleri senaryolarında ele alınması | | Hafta 7 | Mekan bileşen ve öğeleri tanımları; üstlendikleri yardımcı görevler | | Hafta 8 | Mekan komposizyonu tanımı ve çevresel davranış bakımından önemi; birlik, denge, ölçü, biçim, simetri kavramları, çevresel davranış ile ilişkisi, kavramların örnekler üzerinde analizi | | Hafta 9 | yazılı sınav | | Hafta 10 | Davranış konumları; davranış konumu teorisi, temel kavramlar; davranış örüntüleri, ortam, eşgüdüm; temel özellikler. Davranış konumlarına ilişkin kavramların ve ilişkilerinin çeşitli örnekler üzerinde analizi | | Hafta 11 | Davranış mekanizmasına giriş, insan ihtiyaçları, motivasyon-güdülenme, ihtiyaçların etkinlik ve mekana yansımaları | | Hafta 12 | Algı, biliş, değerlendirme süreci; algılama tanımı, algılama kuramları | | Hafta 13 | Biliş tanımı, biliş haritaları, değerlendirme tanımı, çevresel tercih kavramı, temel yaklaşımlar | | Hafta 14 | Çevresel davranış; davranışa ilişkin temel özellikler, insan davranışına ilişkin modeller; insan davranışını açıklamaya yönelik ekolojik yaklaşımın derinlemesine ele alınması.; mahremiyet, kişisel mekan, egemenlik davranışı, kendileme, kulis davranışı | | Hafta 15 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Gür, Ş. 1996; Mekan Örgütlenmesi (Spatial Organization), Gür Matbaacılık, Trabzon | | 2 | Proshansky, H. M., Ittelson, W. H., Rivlin, L. G. (Eds.) 1976; Environmental Psychology; People and Their Physical Settings, Holt, Rinehart and Winston, Inc. Second Edition. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Kısa sınav | 9 | | 1 | 30 | Ödev | 15 | | 16 | 20 | Dönem sonu sınavı | 15 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 0 | 0 | 0 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 6 | 6 | 36 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 2 | 16 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|