|
|
| SBP3037 | Planlama Teori ve Teknikleri | 2+0+0 | AKTS:2 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN | | Diğer Öğretim Üyesi | | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Dersin amacı, planlama modellerinin karşılaştırmasını yaparak öğrencilerin farklı bağlam ve koşullarda doğru planlama modelini uygulama becerisini kazandırmak; planlamanın felsefi ve kavramsal derinliğini kavratmaktır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | planlama yaklaşımlarını tartışabilir ve karşısındaki planlama sorununa yönelik uygun planlama yaklaşımını seçebilir | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1, | | ÖK - 2 : | profesyonel bir planlama sürecini tanımlayabilir ve yönetebilir | | 1, | | ÖK - 3 : | mevcut planlama faaliyetlerini irdeleyebilir ve geliştirebilir | | 1, | | ÖK - 4 : | planlamanın, toplumsal, kültürel, politik ve ekonomik alanlarla ilişkisini kavrar | 1 - 2 - 3 - 4 - 5 | 1, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| modern planlama yaklaşımları, kent planlamada farklı kuram ve teknikler, erken dönem planlama yaklaşımları olarak ütopyacılar ve modernistler, rasyonel kapsamlı planlama, adım adım planlama, üçüncü yol yaklaşımı, değer yönelimli planlama kuramları, savunucu planlama, eşitlikçi planlama, işbirlikçi ve katılımcı planlama modelleri, stratejik planlama, Türkiye'de yürürlükte olan planlama sisteminin analizi, rasyonalite, sistem yaklaşımı, rasyonel karar verme modeli, stratejik karar verme modeli, etkileşimli karar verme modeli |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Dersin takdimi ve öğrencilerden istenenlerin açıklanması | | | Hafta 2 | Planlama tarihine giriş: Erken dönem kentleri, Antik çağ, roma Dönemi, Hippodamos, Vitrivius | | | Hafta 3 | Ortaçağdan sanayi devrimine doğru planlama - kentleşme yaklaşımları, Thomas More ve Ütopya kavramı, ütopyacı plancılar, ideal kent modellemeleri. | | | Hafta 4 | erken dönem modernist şehirciler: Howard, LeCorbusier, Wright | | | Hafta 5 | modern planlama kuramları, Kapsamlı Planlama, Rasyonel Kapsamlı Planlama, Sistem Yaklaşımı | | | Hafta 6 | Rasyonel Kapsamlı Planlama eleştirileri; adım adım planlama, üçüncü yol önerileri | | | Hafta 7 | Değer yönelimli planlama modelleri; savunucu planlama, hakça planlama | | | Hafta 8 | Değer yönelimli planlama modelleri; eşitlikçi planlama, demokratik planlama tartışmaları | | | Hafta 9 | Ara sınav | | | Hafta 10 | etkileşimli karar alma modelleri; katılımcı planlama (Arnstein), iletişimsel rasyonalite (Habermas) | | | Hafta 11 | etkileşimli karar alma modelleri; iletişimsel, işbirlikçi, katılımcı planlama kuramları | | | Hafta 12 | stratejik karar alma modelleri; oyun teorisi, stratejik planlama | | | Hafta 13 | Türkiye planlama sisteminin kuramsal çözümlemesi | | | Hafta 14 | Örnek oyun teorisi ve planlama modeli çalışmaları | | | Hafta 15 | planlamanın geleceğine yönelik kuramsal tartışmalar ve öneriler | | | Hafta 16 | yarı yıl sonu sınavı | | | |
| 1 | Ersoy, Melih. (der) 2018. Kentsel Planlama Kuramları. İmge Kitabevi. | | | |
| 1 | ERKAN, G. H., (2015). ?Allem Edip Kallem Edip Yapıyorlar?: Kent Araştırmalarında Güç Pratiklerini Bulgulamak . 6. Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Ağı Sempozyumu (pp.241-256). İzmir, Turkey | | | 2 | DPT. 2006.Kamu İdareleri İçin Stratejik Planlama Kılavuzu. 2.sürüm. Devlet Planlama Teşkilatı. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 9 | 18.11.2025 | 1 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 13.01.2026 | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | | | | |
|