|
|
| SBP1005 | Kent Planlamaya Giriş | 2+0+0 | AKTS:2 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Lisans | | Yazılım Şekli | Zorunlu | | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Dilek BEYAZLI | | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Planlama ile ilgili olarak kentin tüm boyutları ve öğeleriyle genel olarak tanınması, değişim ve gelişiminin kavranmasıdır. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | kent, kentleşme, kentsel büyüme, metropoliten kent, mega-kent, kent bölgesi gibi kente ilişkin terimleri açıklayabilecekler. | 1 - 2 | 1,3 | | ÖK - 2 : | planlama, kent planlama, bölge planlama, kentsel tasarım gibi planlama alanlarının kapsamını ve ele aldığı konular hakkında bilgi verebilecekler. | 1 - 2 - 3 | 1,3 | | ÖK - 3 : | Türkiye'de 1950 sonrası kentleşme, kentsel sorunlar ve kent planlama konuları hakkında değerlendirme yapabilecekler. | 5 | 1,3 | | ÖK - 4 : | geniş kapsamlı planlama ve planlama sürecine ilişkin açıklama yapabilecekler. | 1 - 2 - 3 | 1 | | ÖK - 5 : | ulaşım sistemi ile kentsel arazi kullanımı arasındaki ilişkiyi kavramış olacaklar. | 1 - 2 - 5 | 1 | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Yerleşme tipleri; Kentlerin doğuş, gelişme ve çöküşleri; Kentleşme ve problemleri; Kentli, kentlilik; Yerleşmeler sistemi; Kentsel arazi kullanımı; Kent morfolojisi, tipleri; Kent ekolojisi; Kent Ekonomisi; Kent politika ve yönetimi; Kentsel tasarım ve planlama; Çevre ve planlama. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Dersin amacı, kapsamı, ele alınacak konular ve ders işleyişine dair açıklamalar. | | | Hafta 2 | Kent nedir? Kent olabilme ölçütleri, kentsel yerleşme tipleri: istatistiksel, işlevsel, biçimsel, yönetsel vb. | | | Hafta 3 | Kentleşme ve kentlileşme nedir? Türkiye?de kentleşme süreci | | | Hafta 4 | Metropoliten kent, kent bölgesi, bitişik küme kent, megapol
Kentsel büyüme, banliyöleşme, kentsel saçaklanma,
| | | Hafta 5 | Planlama ve kent planlama nedir?
Kent Planlamanın Bilimsel Konumu ve Disiplinlerarası Özelliği
| | | Hafta 6 | Planlamanın tarihsel gelişimi. | | | Hafta 7 | Planlamanın temel ilkeleri | | | Hafta 8 | Bir Planlama Yaklaşımı olarak Geniş Kapsamlı Planlama | | | Hafta 9 | Yıl içi çalışma | | | Hafta 10 | Planlama Süreci | | | Hafta 11 | Planlama Süreci | | | Hafta 12 | Planlamanın konuları ve türleri:
Bölge Planlama, Çevre Düzeni Planı, Arazi Kullanım Planlaması, Ulaşım Planlaması | | | Hafta 13 | Planlamanın konuları ve türleri:
Nazım ve Uygulama İmar Planı, Koruma Amaçlı İmar Planı
Kentsel Yenileme, Kentsel Tasarım | | | Hafta 14 | Planlamanın Yasal Araçları | | | Hafta 15 | Planlamanın Yönetsel Araçları | | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | | |
| 1 | Aydemir, Ş. vd. 2004; Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Kitabevi, Trabzon | | | 2 | Keleş, R. 2006; Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara | | | 3 | Suher, H. 1996; Şehircilik, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul | | | |
| 1 | Arkon, C. 2006; Şehir Planlama / Tasarım Sözlüğü, İYTE Yayınları, İzmir | | | 2 | Levy, J.M. 1997; Contemporary Urban Planning, Prentice Hall, New Jersey | | | 3 | Pacione, M. 2005; Urban Geography, Routledge, Lonra | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Yıl içi çalışma | 9 | 18/11/2025 | 1 | 50 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 08/01/2026 | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | | Sınıf dışı çalışma | 1 | 12 | 12 | | Arasınav için hazırlık | 12 | 1 | 12 | | Arasınav | 1 | 1 | 1 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 12 | 1 | 12 | | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 66 |
|