|
|
| ORM5480 | Yangın Ekolojisi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | | Yazılım Şekli | Seçmeli | | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | | Ön Koşul | Yok | | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ertuğrul BİLGİLİ | | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | | Öğretim Dili | Türkçe | | Staj | Yok | | | | Dersin Amacı: | | Öğrencilere orman ekosistemlerinde yangının ekolojik bir faktör olarak etki ve etkileşimini kavratmak. |
| Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | | ÖK - 1 : | yangın ekolojisini tanımlar ve yangına bağımlı ekosistemlerin işleyişindeki rolü ifade edebilir | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | ÖK - 2 : | yangının vejetasyon ve toprak üzerine olan etkilerini inceler ve açıklar | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | ÖK - 3 : | yangını bir çok ekosistemde bir değişim aracı olarak tartışabilir | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | ÖK - 4 : | yangınlara bağlı tür adaptasyonlarını (süksesyon; bitkilerde sıralı değişim) tartışır ve ifade edebilir ve bir şematik modelle bunu gösterebilir | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | ÖK - 5 : | yangını bir amenajman aracı olarak kullanmayı planlayabilir | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | ÖK - 6 : | küresel iklim değişikliğinin yangınlar üzerindeki potansiyel etkisini kavrar ve tartışabilir | 2 - 3 - 7 | 1,3,5, | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | | |
| Yangın ekolojisi kavramı, ekolojik bir ünite olarak orman yangınları, yangınların orman ekosistemlerinin oluşumu ve sürekliliğindeki yeri. Orman yangın ilişkisi, yangınların bitkiler, toprak, su ve yaban hayatı üzerine etkileri. Yangınların bir amenajman aracı olarak kullanılması. Kontrollü yangınlar. Küresel iklim değişiminin orman yangınları üzerine etkisi ve gelecekte olması muhtemel iklim şartlarında yangın senaryoları. İklim değişiminin etkileri, iklim değişimine adaptasyonlar ve iklim değişiminin etkilerinin azaltılması. |
| |
| Haftalık Detaylı Ders Planı | | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | | Hafta 1 | Yanıcı Madde, Topoğrafya Ve İklim
| | | Hafta 2 | Doğal ve Kültürel Yangın Çevresi
| | | Hafta 3 | Yangın Davranışı Ve Yanıcı Madde Karakteristikleri
| | | Hafta 4 | Bitkiler Üzerinde Yangının Etkileri: Bireyden Ekosisteme
| | | Hafta 5 | Hayvanlar Üzerinde Yangının Etkileri: Bireyden Ekosisteme
| | | Hafta 6 | Toprak Üzerinde Yangının Etkileri
| | | Hafta 7 | Yangın Rejimi Ve Yangın Tarihi
| | | Hafta 8 | Arasınav | | | Hafta 9 | Süksesyon
| | | Hafta 10 | Akdeniz Ekosistemlerinde Ve Ülkemizde Yangın;
İnsan Ve Yangın Arasındaki İlişki | | | Hafta 11 | Kontrollü Ve Amaçlı Yakmalar, Yakma Teknikleri
| | | Hafta 12 | Büyük Orman Yangınlarının Analizi
| | | Hafta 13 | İklim değişimi ve orman yangınları | | | Hafta 14 | Öğrenci Projelerinin Sunumu
| | | Hafta 15 | Öğrenci Projelerinin Sunumu
| | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | | |
| 1 | Robert J. Whelan. 1995. The Ecology of Fire (Cambridge Studies in Ecology). Cambridge University Press, U.K. | | | |
| 1 | Sara E. Jensen and Guy R. McPherson. 2008. Living with Fire: Fire Ecology and Policy for the Twenty-first Century. California University Pres. USA | | | 2 | James Agee. 1995. Fire Ecology of Pacific Northwest Forests Washington D.C | | | 3 | Arno, Stephen F., Allison-Bunnell, Steven, 2002. Flames in Our Forest : Disaster or Renewal?, Pages: 249 Publisher: Island Press. | | | 4 | Edward A. Johnson, Kiyoko Miyanishi, 2001. Forest fires : behavior and ecological effects, 594 p., San Diego, Calif. : Academic Press, Inc. | | | 5 | Omi, Philip N., 2005. Forest fires : a reference handbook. 347 p., Santa Barbara, Calif. : ABC-CLIO | | | 6 | Pyne, Stephen J., 2001. Fire : a brief history. 204 p. Seattle : University of Washington Press | | | 7 | Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC): 2001, Climate Change 2001 The Scientific Basis, Cambridge University Press, Cambridge. | | | |
| Ölçme Yöntemi | | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | | Arasınav | 8 | 12/11/2009 | 1 | 30 | | Ödev | 13 14 15 | 16/12/2009 24/12/2009 31/12/2009 | 10 | 20 | | Dönem sonu sınavı | 16 | 12/01/2010 | 1 | 50 | | |
| Öğrenci Çalışma Yükü | | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | | Sınıf dışı çalışma | 2 | 15 | 30 | | Arasınav için hazırlık | 7 | 2 | 14 | | Arasınav | 2 | 1 | 2 | | Uygulama | 3 | 3 | 9 | | Ödev | 10 | 5 | 50 | | Proje | 3 | 5 | 15 | | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 3 | 45 | | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | | Toplam Çalışma Yükü | | | 209 |
|