|
ULS3013 | Türk Dış Politikası - I | 3+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. İsmail KÖSE | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Süleyman Erkan
| Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders ile, öğrencilerin TDP?ye, bilimsel temelli yeni bir bakış açısı kazanması amaçlanmıştır. Beklenen değerlendirme ve öğretim amaçları aşağıdaki gibi olacaktır:
? TDP?nin geleneksel çizgisi
? TDP?nin kuramsal çerçevesi
? Balkanlar ve TDP
? Dünya?daki gelişmelerin TDP?ye etkisi
? Hükümetlerin yaklaşımları ve TDP çizgisindeki sapmalar
? Tek parti dönemi TDP
? Soğuk Savaş ve TDP |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar olan dönem sürecinde Türk dış politikasını tanımlayabilmelidir. | 1,12 | 1 | ÖK - 2 : | Türk dış politikasının yapıcılarını, niteliklerini ve ilkelerini açıklayabilmelidir. | 1,12 | 1 | ÖK - 3 : | Türk dış politikasındaki eğilimleri ve genel değerlendirmeleri ilişkilendirebilmelidir. | 1,12 | 1 | ÖK - 4 : | Cumhuriyet döneminden itibaren günümüze kadar kronolojik olarak liderler ve Siyasi Parti Dönemleri Türk dış politikası hakkında çıkarımda bulunabilmelidir. | 1,12 | 1 | ÖK - 5 : | Türk dış politikasının ilkeleri, nitelikleri ve yapıcıları doğrultusunda Türkiye ve bölgelerle olan ilişkilerini açıklayabilmelidir. | 1,12 | 1 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Türk Dış Politikasını (TDP) Osmanlı Devleti?nin son yüzyılından başlatmak mümkündür. Özellikle II. Abdülhamit (1876-1909) iktidara geldikten sonra Türk Dış Politikası büyük güçlerin çıkarları arasında denge siyaseti takip ederek varlığını korumayı bu esnada da etkinliğini artırmayı hedeflemiştir. II. Abdülhamit?in kurumsallaştırdığı zikredilen TDP yaklaşımı Osmanlı Devleti?nin ömrünü uzatmıştır denilebilir. İttihat Terakki Döneminde (1909-1918) biraz da şartların zorlaması ile denge politikası çizgisinden sapan TDP Milli Mücadele ile yeniden geleneksel çizgisine dönmüş, Cumhuriyet Dönemi?nde Hatay?ın anavatana katılması (1939) ve I.-II. Kıbrıs Barış Harekâtları (Temmuz-Ağustos 1974) istisna olmak üzere geleneksel çizgisinden sapmamıştır. Osmanlı sonrası Türkiye Cumhuriyeti, imparatorluktan eksen ülkeye dönüşümde sancılı bir süreç yaşamış ve zikredilen süreç kaçınılmaz olarak TDP yaklaşımlarını da etkilemiştir. Söz konusu nedenden ötürü Türk Dış Politikası ne Cumhuriyet Dönemi?nde ne de Osmanlı?nın son yüzyılında bir başarı hikâyesi değildir. Eksikleri, zafiyetleri, yetersizlikleri, tarihi mirasın dayattığı zorluklar (Ortadoğu ve Balkan Devletleri ile ilişkiler) ve sağladığı avantajlar (Dünya?nın hemen her yerinde Türk izinin bulunması) ile yürümeye çalışmaktadır. 2015 yılına gelindiğinde TDP?nin tüm bu zorlukları ve avantajları yaşadığı açıkça görülmektedir.
Bu derste; Dış politikadaki temel kavramlar ele alınacak, interaktif bir ortamda eleştirel bir bakış açısıyla, düşüncülerin serbestçe ifade edilebileceği, kavramsal, kuramsal ve bilimsel veriler ışığında 19123-1980 yılları arasındaki TDP değerlendirilecektir. Lisans öğrencilerinin analiz yeteneğinin geliştirilmesine çalışılacaktır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş
| | Hafta 2 | Türkiye?de Dış Politikaya Yön Veren Etkenler
| | Hafta 3 | Yapısal Faktörler
| | Hafta 4 | İç Etkenler | | Hafta 5 | Dış Etkenler
| | Hafta 6 | Jeopolitik Konum
| | Hafta 7 | Dış Politikanın Süreçsel Analizi
| | Hafta 8 | 1919-1922 Milli Mücadele Dönemi Türk dış politikası
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | 1923-1932 Dönemi | | Hafta 11 | 1932-1938 Dönemi | | Hafta 12 | 1939 ? 1945 Savaş Dönemi (Denge Politikaları)
| | Hafta 13 | 1939 ? 1945 Savaş Dönemi (Denge Politikaları)
| | Hafta 14 | 1945 ? 1950 II. Dünya Savaşının Sonu ve Çok Partili Siyasal Yaşama Geçiş Süreci
| | Hafta 15 | 1950 ? 1955 Demokrat Partinin İlk Yılları | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Oran, Baskın, 2001, Türk Dış Politikası, Cilt 1, İletişim Yayınevi, İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 11/2025 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 01/2026 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 33 | 1 | 33 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 35 | 1 | 35 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|