|
SBP2022 | CBS ve Planlama | 2+2+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Aygün ERDOĞAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders ile Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Şehir ve Bölge Planlama disiplininin gerektirdiği kapsamda kullanılabilmesini sağlayacak bir veri tabanı sistemi içinde verilerin (CAD, UA vb. kaynaklardan) derlenmesi/yeni olarak oluşturulması/düzenlenmesi/güncellenmesi/depolanması, analizi/sorgulanması ve veri sunumunun öğretilmesi ve uygulama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | mekansal veritabanı tasarımı ve güncelleme işlemlerini yapabilecekler ve temel sayısallaştırma tekniklerini uygulayabilecekler, öznitelikli haritalar üretebilecekler ve bunların kartografik gösterimlerini yapabilecekler. | 17,19 | 1,3,4, | ÖK - 2 : | konumsal bilgi sorgulamalarının sonuçlarının ve konumsal analizlerin tematik gösterim tekniklerini kullanabilecekler. | 15,16 | 1,3,4, | ÖK - 3 : | 3 boyutlu arazi modelleme, eğim, bakı analizleri ile diğer temel CBS fonksiyonları ile yapılan farklı analizleri yapabilecekler. | 7,10,12,13 | 1,3,4, | ÖK - 4 : | çakıştırma analizleri kullanarak kent ve bölge planlama ölçeğinde sentez harita üretme yeteneğini geliştirebilecekler, mekansal sorgulamalar sonucu planlamaya girdi olan nitel/nicel değerleri hesaplayabilecekler. | 1,4 | 1,3,4, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Planlama eğitiminde kullanılması gerekli CBS veri ve analiz teknikleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak üzere derste, CBS'nin temel içeriği (tanımı, bileşenleri, vb.) ve veri yapısı, projeksiyonlar, koordinat sistemleri, datum vb. harita kavramları, coğrafi ve topolojik veri yapıları, veri kaynakları ve CBS'ye destek teknolojiler, temel ve ileri CBS fonksiyonları, veri doğruluk/hassasiyeti, enterpolasyon teknikleri, 3 boyutlu analizler, ağ analizleri, çakıştırma (eşik vb.) analizleri, sunum amaçlı haritalamalar. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Öğrencilerle tanışma, ders içeriğini teorik ve uygulama olarak tanıtma | | Hafta 2 | CBS'nin temel içeriği (tanımı, bileşenleri, vb.) ve veri yapısı | | Hafta 3 | projeksiyonlar, koordinat sistemleri, datum vb. harita kavramları | | Hafta 4 | coğrafi ve topolojik veri yapıları | | Hafta 5 | veri kaynakları ve CBS'ye destek teknolojiler | | Hafta 6 | temel ve ileri CBS fonksiyonları
| | Hafta 7 | uygulama tekrarı | | Hafta 8 | veri doğruluk/hassasiyeti
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | enterpolasyon teknikleri
| | Hafta 11 | 3 boyutlu analizler | | Hafta 12 | ağ analizleri | | Hafta 13 | çakıştırma (eşik vb.) analizleri
| | Hafta 14 | sunum amaçlı haritalamalar
| | Hafta 15 | uygulama tekrarı
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Yomralıoğlu T. 2002; Cografi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar, İber ofset, Trabzon | | 2 | Brail R., Klosleman R. 2001; Planning Support Systems, Esri Press, USA | | 3 | Lrngley P.A., Googchild, M.F., Mapuire D.J., Rhird, D.W. 2001; Geographic Information Systems and Science, Wiley Press, USA | | 4 | Aronoff, S. 1991; Geographic Information Systems: A Management Perspective. WDL Publications, Ottawa | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 17/04/2025 | 4 | 25 | Yıl içi çalışma | 2 3 4 5 6 8 10 11 12 13 14 | 25/02 04/03 11/03 18/03 25/03 08/04 22/04 29/04 06/05 13/05 20/05 | 22 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 16/06/2025 | 4 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 11 | 22 | Arasınav için hazırlık | 4 | 1 | 4 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 2 | 4 | 8 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 2 | 8 | Dönem sonu sınavı | 4 | 4 | 16 | Toplam Çalışma Yükü | | | 116 |
|