Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/sbp
Tel: +90 0462 3774075
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SBP4001Planlama Stüdyosu - VI4+4+0AKTS:10
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım ŞekliZorunlu
BölümüŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ
Ön KoşulSBP3006-Planlama Stüdyosu - V dersini geçmiş olmalı
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Sanem ÖZEN TURAN
Diğer Öğretim ÜyesiBölüm öğretim elemanları
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Çalışma alanı olarak belirlenen bir kent parçasının içinde bulunduğu kent bütünü ile ilişkili olarak ve üst ölçekli plan kararları doğrultusunda sosyal - ekonomik ve fiziksel problemlerin belirlenmesi, tanımlanması ve tartışılmasını sağlamak, stratejik bir bakış açısıyla bu alanlara dair koruma ve/veya yenileme/dönüşüm odaklı plan ve tasarım kararlarını ortaya koymak amaçlanmaktadır.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : yerleşmenin koruma odaklı plan ve tasarımı için 6,10,14,215,6,
ÖK - 2 : Kentin sorunlarını, potansiyellerini, fırsat ve tehditlerini belirlemeyi öğrenmek 6,10,14,185,6,
ÖK - 3 : koruma odaklı yapılaşma kararları üreterek plan ve tasarım kriterlerini ortaya koymayı öğrenmek6,10,14,185,6
ÖK - 4 : Ortaya konan kriterlere göre alternatif yaklaşımları oluşturmak6,10,14,185
ÖK - 5 : Farklı kentsel sistemleri değerlendirerek, plana çok boyutlu yaklaşımı anlamak 6,10,14,185
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Kentin doğal ve kültürel mirasına yaklaşım, tarihsel katmanlarının okunması ve kentin bütünü içindeki yerinin belirlenmesi, çağdaş bir kentte tarihsel değerleri gelecek kuşaklara aktarmaya yönelik yaklaşım ve yöntemleri ile alternatif plan ve tasarım kararlarının üretilmesi ve bunların yasal çerçeve, teknik rapor ve grafik ifadeler ile sunulması
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1çalışma alanının ve grupların belirlenmesi,
 Hafta 2I. ETAP ANALİZLER: Çalışma alanına ilişkin üst ölçekli analizler
 Hafta 3II. ETAP ANALİZLER: tarihi çevrenin fiziksel ve doğal yapıya ilişkin verilerin derlenmesi III. ETAP ANALİZLER: mekanın toplumsal ve kültürel boyutunu çözümlemeye yönelik araştırmalar
 Hafta 4SUNU: çalışma alanına ilişkin analiz çalışmalarının sunumu Analiz raporlarının düzenlenmesi
 Hafta 5tematik yaklaşımlar ve sentez çalışmaları (1/5000, 1/2000 ölçek)
 Hafta 6tematik yaklaşımlar ve sentez çalışmaları (1/5000, 1/2000 ölçek)
 Hafta 7ARA JURİ
 Hafta 8Sentez ve koruma odaklı planlama ve tasarıma yön verecek dinamiklerin, tematik ve kuramsal yaklaşımların belirlenmesi. Ulaşım / işlev bölgeleri, tasarım alt bölgeleri / etaplar vb.
 Hafta 9ARASINAV HAFTASI
 Hafta 10Bireysel olarak yürütülecek alanların belirlenmesi. Koruma amaçlı uygulama imar planına ve tasarımına yönelik kararların üretilmesi. tarihi çevrelerin oluşum ilkelerini çözümlemek ve belirlenen koruma yaklaşımı doğrultusunda müdahale biçimlerini belirlemek. (1/2000 ve/veya 1/1000 ölçek)
 Hafta 11koruma odaklı planlanmasına yönelik kararlarının ve tasarım ilkelerinin üretilmesi (1/2000, 1/1000, 1/500 ölçek)
 Hafta 12ARA JURİ
 Hafta 13ARA JURİ plan ve tasarım çalışmalarına devam etmek (1/2000, 1/1000, 1/500 ölçek)
 Hafta 14planın uygulama süreci, etapları, yönetsel çerçeveye ilişkin kararların tartışılması
 Hafta 15proje çizimi ve teslimi
 Hafta 16dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Kuban, Doğan. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın, 2010.
2Bademli, Raci. Doğal, tarihi ve Kültürel Değerlerin Korunması. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2006.
3Kanadoğlu, Sabih. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Hukuku, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2007.
 
İlave Kaynak
1Mengi, Ayşegül (ed.). Kent ve Planlama-Geçmişi Korumak Geleceği Tasarlamak, Ankara: İmge Yayınevi, 2007.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Uygulama 7
12
13
5/11/2024
10/12/2024
17/12/2024
8
8
8
30
Sunum 4 15/10/2024 8 10
Dönem sonu sınavı 16 10/1/2025 8 60
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 8 14 112
Sınıf dışı çalışma 8 14 112
Uygulama 6 4 24
Dönem sonu sınavı için hazırlık 26 2 52
Toplam Çalışma Yükü300