|
SBP4001 | Planlama Stüdyosu - VI | 4+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | SBP3006-Planlama Stüdyosu - V dersini geçmiş olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 4 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Sanem ÖZEN TURAN | Diğer Öğretim Üyesi | Bölüm öğretim elemanları | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Çalışma alanı olarak belirlenen bir kent parçasının içinde bulunduğu kent bütünü ile ilişkili olarak ve üst ölçekli plan kararları doğrultusunda sosyal - ekonomik ve fiziksel problemlerin belirlenmesi, tanımlanması ve tartışılmasını sağlamak, stratejik bir bakış açısıyla bu alanlara dair koruma ve/veya yenileme/dönüşüm odaklı plan ve tasarım kararlarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | yerleşmenin koruma odaklı plan ve tasarımı için | 6,10,14,21 | 5,6, | ÖK - 2 : | Kentin sorunlarını, potansiyellerini, fırsat ve tehditlerini belirlemeyi öğrenmek | 6,10,14,18 | 5,6, | ÖK - 3 : | koruma odaklı yapılaşma kararları üreterek plan ve tasarım kriterlerini ortaya koymayı öğrenmek | 6,10,14,18 | 5,6 | ÖK - 4 : | Ortaya konan kriterlere göre alternatif yaklaşımları oluşturmak | 6,10,14,18 | 5 | ÖK - 5 : | Farklı kentsel sistemleri değerlendirerek, plana çok boyutlu yaklaşımı anlamak | 6,10,14,18 | 5 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kentin doğal ve kültürel mirasına yaklaşım, tarihsel katmanlarının okunması ve kentin bütünü içindeki yerinin belirlenmesi, çağdaş bir kentte tarihsel değerleri gelecek kuşaklara aktarmaya yönelik yaklaşım ve yöntemleri ile alternatif plan ve tasarım kararlarının üretilmesi ve bunların yasal çerçeve, teknik rapor ve grafik ifadeler ile sunulması |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | çalışma alanının ve grupların belirlenmesi, | | Hafta 2 | I. ETAP ANALİZLER: Çalışma alanına ilişkin üst ölçekli analizler | | Hafta 3 | II. ETAP ANALİZLER: tarihi çevrenin fiziksel ve doğal yapıya ilişkin verilerin derlenmesi
III. ETAP ANALİZLER: mekanın toplumsal ve kültürel boyutunu çözümlemeye yönelik araştırmalar | | Hafta 4 | SUNU: çalışma alanına ilişkin analiz çalışmalarının sunumu
Analiz raporlarının düzenlenmesi | | Hafta 5 | tematik yaklaşımlar ve sentez çalışmaları (1/5000, 1/2000 ölçek) | | Hafta 6 | tematik yaklaşımlar ve sentez çalışmaları (1/5000, 1/2000 ölçek) | | Hafta 7 | ARA JURİ | | Hafta 8 | Sentez ve koruma odaklı planlama ve tasarıma yön verecek dinamiklerin, tematik ve kuramsal yaklaşımların belirlenmesi. Ulaşım / işlev bölgeleri, tasarım alt bölgeleri / etaplar vb. | | Hafta 9 | ARASINAV HAFTASI | | Hafta 10 | Bireysel olarak yürütülecek alanların belirlenmesi. Koruma amaçlı uygulama imar planına ve tasarımına yönelik kararların üretilmesi. tarihi çevrelerin oluşum ilkelerini çözümlemek ve belirlenen koruma yaklaşımı doğrultusunda müdahale biçimlerini belirlemek. (1/2000 ve/veya 1/1000 ölçek) | | Hafta 11 | koruma odaklı planlanmasına yönelik kararlarının ve tasarım ilkelerinin üretilmesi (1/2000, 1/1000, 1/500 ölçek) | | Hafta 12 | ARA JURİ | | Hafta 13 | ARA JURİ
plan ve tasarım çalışmalarına devam etmek (1/2000, 1/1000, 1/500 ölçek) | | Hafta 14 | planın uygulama süreci, etapları, yönetsel çerçeveye ilişkin kararların tartışılması | | Hafta 15 | proje çizimi ve teslimi | | Hafta 16 | dönem sonu sınavı | | |
1 | Kuban, Doğan. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın, 2010. | | 2 | Bademli, Raci. Doğal, tarihi ve Kültürel Değerlerin Korunması. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2006. | | 3 | Kanadoğlu, Sabih. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Hukuku, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2007. | | |
1 | Mengi, Ayşegül (ed.). Kent ve Planlama-Geçmişi Korumak Geleceği Tasarlamak, Ankara: İmge Yayınevi, 2007. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Uygulama | 7 12 13 | 5/11/2024 10/12/2024 17/12/2024 | 8 8 8 | 30 | Sunum | 4 | 15/10/2024 | 8 | 10 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/1/2025 | 8 | 60 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 8 | 14 | 112 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Uygulama | 6 | 4 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 26 | 2 | 52 | Toplam Çalışma Yükü | | | 300 |
|