|
SBP2021 | Planlama Stüdyosu - 201 | 6+4+0 | AKTS:10 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | ŞEHİR ve BÖLGE PLANLAMA BÖLÜMÜ | Ön Koşul | SBP1012-Planlama Stüdyosu - 102 dersinden CC notu almış olmalı | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 6 saat teorik ve 4 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ersin TÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ersin TÜRK, Prof. Dr. Aygün ERDOĞAN, Dr. Öğr. Üyesi Gökhan Hüseyin ERKAN, Şehir Plancısı Uğur KASIMOĞLU, Arş. Gör. Buket KÖSA | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Küçük/orta büyüklükte bir yerleşme özelinde planlama sürecinin deneyimlenmesi. Planlama çalışmasında kavramsal çerçeve, planlama teknikleri. Planın görsel ve yazılı anlatımına ilişkin teknikler. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Planlama sürecini ve plancının süreçteki rolünü tanımlayabilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 2 : | Bir çalışma alanda planlamaya girdi olacak hangi istatistiksel ve mekansal verilere gerek duyulduğunu sıralayabilecekler, veri derleyebilecekler, derlenen verileri kullanılabilir hale dönüştürebilecekler, bunun için, çalışma ölçeğine uygun teknikleri seçebilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 3 : | Plan/tasarım seçenekleri geliştirmede yerelin fiziksel özelliklerini ve çevre değerlerini değerlendirebilecekler. | 1,2,9,11 | 3,5, | ÖK - 4 : | Planlama sürecinde gerekli verilere nasıl, nereden erişebileceğini bilecekler. | 1,2,9,11 | 4, | ÖK - 5 : | Sözlü ve görsel anlatım tekniklerini kullanarak topluluk önünde çalışmalarını sunabilecekler, savunabilecekler. | 1,2,9,11 | 5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Planlama disiplinin temel kavramlarına (kentsel yapı, makro form, çevre, yaşam kalitesi, toplum yararı, yerleşme kimliği, vb. ) ilişkin literatür araştırması, çalışma alanı ile ilişkilendirilmesi. Çalışmaya ilişkin kuramsal ve teknik bilgilerin verilmesi/araştırılması ve uygulanması. Küçük bir kent/kasaba ve etki alanında ya da eşdeğer kent parçasında sosyal, ekonomik, teknik, fiziksel ve algısal özelliklerin araştırılması (analiz çalışması 1/5000, 1/25000) . Mevcut problemlerin tanımlanması, yerleşme ve bölgesinin kaynakları, potansiyelleri ve kısıtlılıklarının analizi. Gelişme vizyonu, amaçlar ve araçların tanımlanması. Yerleşme bölgesi için seçenek plan senaryolarının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi (1/25000) . Üst ölçek plan kararlarının 1/5000 ölçeğe aktarılarak seçenek planların üretimi. Seçenekler arasında seçim ve değerlendirme. Plan raporunun hazırlanması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | ? Dersin kapsamının ve içeriğinin anlatımı
? Grupların oluşturulması
? Arazi kullanım temrini için gerekenlerin açıklanması
? Konaklar ödevinin detaylı açıklanarak verilmesi ve araziye gidilmesi
? Konaklar ödevinin teslim edilmesi-kritiğinin yapılması-revizyonu
? ?Pazar İlçesi Planlama Alanı Araştırma Raporu? (PİPAAR) bölümlerinin çalışma gruplarına dağıtılması
| | Hafta 2 | Teorik ders 1: Literatür ile veri kütüphaneleri taraması
? PİPAAR çalışma grup toplantıları
? Çalışma alanının halihazır haritalarının verilmesi
? PİPAAR çalışma grup toplantıları
? Teknik gezi hakkında bilgilendirme (Kurum ve alan çalışmalarının detaylandırılması)
| | Hafta 3 | Teknik gezi-Pazar:
? Arazi kullanım çalışması
? Kurumsal verilerin toplanması
? Anket çalışmaları
? Gözlem ve görüşme yoluyla bilgi toplama
? PİPAAR çalışma grup toplantıları
| | Hafta 4 | Teorik ders 2: İnfografik gösterimler: Analiz, sentez ve plan gösterim dili ve ifade teknikleri
? Arazi kullanım türlerine ait ?Poster Ödevi?nin açıklanması ve verilmesi
? PİPAAR çalışma grup toplantıları ve verilerin değerlendirilmesi
? Araştırma konularına ilişkin harita, grafik, tablo ve tematik anlatımların üretilmesi ve raporlanması
? Alana ilişkin verilerin değerlendirilmesi, eksik bilgilerin temini ve raporlama çalışmalarına devam edilmesi
| | Hafta 5 | Teorik ders 3: Teknik rapor yazımı
? Alana ilişkin verilerin değerlendirilmesi, eksik bilgilerin temini ve raporlama çalışmalarına devam edilmesi
? Haritaların geliştirilmesi
| | Hafta 6 | (I. JÜRİ)
PİPAAR ANALİZ ÇALIŞMALARININ JÜRİ DEĞERLENDİRMESİ
| | Hafta 7 | Teorik ders 4: Nüfus analizi ve nüfus tahmin yöntemleri ve yerleşilebilirlik analizi, eşik sentezi, sentez vb.
? Poster Ödevinin Teslimi
? PİPAAR jüri sonrası güncellenmesi, revize edilmesi, düzeltilmesi
| | Hafta 8 | Teorik ders 5: Gelişme senaryosu hakkında açıklamalar-plan içeriği/örnekleri
? Sentez çalışmalarına devam edilmesi
? Üst ölçekli ilçe bütünü gelişme senaryosunun içeriğinin açıklanması ve tasarlanması
? Nazım imar planına geçiş çalışmaları
? Gelişme senaryosu/kurgusu ve Nazım İmar Planı sentez çalışmaları (bilgi paftaları, eşik sentezi, sorun-potansiyellerin belirlenmesi, ilkesel/kavramsal gelişme şeması vb.)
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Teorik ders 6: Planlama ve 1/ 5000 Nazım İmar Planı
? Sentezin revizyonu/tamamlanması
? Nazım imar planının hazırlanması (vizyonu, amaç, hedefleri-kentin gelişimini sınırlandıran/tanımlayan eşikler)
| | Hafta 11 | Teorik ders 7: 1/ 5000 ölçekli planların içeriği ve yoğunluk hesaplamaları (MPYY)
? Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi (nüfus tahmini ve kabulleri-istihdamın sektörel dağılımı ve mekânsal karşılığı)
| | Hafta 12 | (II. JÜRİ)
GELİŞME SENARYOSU, 1/5000 ÖLÇEKLİ SENTEZ VE PLAN
| | Hafta 13 | Teorik ders 8: Plan kararları ve plan notları
? Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi (kent makro-formu, mevcut kentsel dokunun korunması ve iyileştirilmesi + plan notları)
? Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi (nüfus yoğunlukları ve dağılımı + plan notları)
| | Hafta 14 | ? Nazım imar planı çalışmalarına devam edilmesi (plan notlarının hazırlanması + plan açıklama raporunun tamamlanması)
| | Hafta 15 | PLAN TESLİMİ (Sentez paftaları, Nazım İmar Planı, Plan açıklamaya yönelik kavramsal gelişme şemaları)
? Pazar İlçe Bütünü Gelişme Senaryosu
? 1/5000 Ölçekli Pazar Kenti Çalışma Alanı Eşik Sentezi-Yerleşilebilirlik
? 1/5000 Ölçekli Pazar Kenti Çalışma Alanı Sentez
? 1/5000 Ölçekli Pazar Kenti Çalışma Alanı Nazım İmar Planı: Pafta, Gösterim, Plan Notu, Plan Açıklama Raporu
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aydemir, Ş., Aydemir, E.S., Ökten, N., Öksüz, A.M., Sancar, C., Özbaya M., 2004; Kentsel Alanların Planlaması ve Tasarımı, Akademi Kitapevi, Trabzon | | 2 | Alkay, E. (Der.) (2014) Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık. | | 3 | Çubukçu, K.M. (2020). Planlamada Klasik Sayısal Teknikler (5. Basım), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | | 4 | Ersoy, M. (2012). Planlama Kuramları. Erişim: http://www.melihersoy.com/wp-content/uploads/2017/04/planlamakurami.pdf | | 5 | Ersoy, M. (2015). Kentsel Planlamada Standartlar. İstanbul: Ninova Yayınları. | | 6 | Kılınçaslan, T. (2012). Kentsel Ulaşım, Ulaşım Sistemi-Toplu Taşım-Planlama-Politikalar. Ninova Yayıncılık. | | 7 | Özdemir, S., Burcu, S. Uzun, N. (Der). (2017). Kent Planlama, Ankara: İmge Kitabevi. | | |
1 | Atalık, G. (1995) Kent Planlaması Teknikleri, İstanbul: İ.T.Ü Mimarlık Fak. Yayınları | | 2 | Bademli, R. (2005). Kentsel Planlama ve Tasarım Öğrencilerine Notlar, Ankara: TMMOB Şehir Plancıları Odası. | | 3 | Günay, B. (2012/3-4). Tasarım İmara Karşı. Planlama Dergisi, 3-16 | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 18/11/2024 | 4 | 15 | Yıl içi çalışma | 6 12 | 28/10/2024 31/10/2024 09/12/2024 12/12/2024 | 6 4 | 20 | Ödev | 4 | 14/10/2024 | 2 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | 13/01/2025 | 8 | 60 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 10 | 14 | 140 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 12 | 60 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 4 | 1 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 40 | 1 | 40 | Dönem sonu sınavı | 8 | 1 | 8 | Toplam Çalışma Yükü | | | 262 |
|