Türkçe | English
SÜRMENE DENİZ BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / GEMİ İNŞAATI ve GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
https://www.ktu.edu.tr/gemiinsaati
Tel: +90 0462 7522805
SDBF
SÜRMENE DENİZ BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / GEMİ İNŞAATI ve GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

SEC 403Çevre Koruma2+0+0AKTS:3
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiProf. Dr. Ertuğrul BİLGİLİ
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Yeryüzü sistemlerinin başlıca bileşenlerini ve nasıl yürüdüklerini bilmek. Çevre korumada politik, ekonomik, toplumsal ve eğitsel güçlerin önemli etkilerini tanımak. Sağlıklı ekosistemler (hava, su ve toprak) ile sağlıklı insan toplulukları arasındaki bağı kavramak. Çevre üzerinde insanların tarih ve tarih öncesi etkileri ile bu ilişkilerin günümüz ve gelecek koruma idaresi, arazi ıslahı ve kaynak yönetimiyle iç içe olması ile ilgili tam bir anlama sağlamak. Doğal çevrelerin yönetimi ve bozulmuş çevrelerin ıslahı ile bağıntılı uygulamalı ekolojinin varsayım ve ilkeleri ile ilgili ayrıntılı bir anlayış geliştirmek. Doğa koruma/çevre akımı gelişim yolunu, bunun politika üretme ve çevre koruma ve ıslah politikalarının iyileştirilmesinde sahip olduğu etkiyi araştırmak.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : belirli çevre yönetim senaryolarında uygulamalı ekoloji, biyocoğrafya ve arazi ıslahı ilke ve pratiklerine başvurabilecekler.3,4,71
ÖK - 2 : tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkilerinde temel bir anlayış sergileyebilecek ve bunların günümüz ve gelecek çevre ve koruma yönetimini nasıl etkilediğini gösterebilecekler.8,101, 3
ÖK - 3 : doğa ve çevre korumada yasamanın önemini, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolünü idrak edebilecekler.1,8,113, 5
ÖK - 4 : mineralleri, fosil yakıtları, yenilenebilir enerji ve su kaynaklarını içeren doğal kaynakların öneminin, dağılımının ve istismarının farkına varabilecekler.3,72, 6
ÖK - 5 : belirli çevre yönetimi senaryolarında, yapı ve arazi ıslahında, alan araştırmasının öneminin kavranmasına başvurabilecekler.1,3,4,73, 6
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Çevre koruma kavramı; tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri; geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler; populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri; doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü; şehirleşme, yanlış tarımsal uygulamalar ve ormancılık uygulamalarının çevreye nasıl zarar verdiği; su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri; ozon tükenimi; küresel ısınma; iklim değişikliği; toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar; atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; yerleşim ıslahı ve gelişme ile ilişkili problemler; fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi; doğa koruma ve doğal kaynakların korunması.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Çevre koruma kavramı
 Hafta 2Tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri
 Hafta 3Geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler
 Hafta 4Populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri
 Hafta 5Doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü
 Hafta 6Şehirleşme, yanlış tarımsal uygulamalar ve ormancılık uygulamalarının çevreye nasıl zarar verdiği
 Hafta 7Hava kirliliğinin nedenleri, etkileri, ve mekanizmaları, Birincil ve ikincil kirleticiler, sağlığa ve ekosistemlere etkileri, Poltik mekanizmalar, Hava kalitesi eğilimleri (bölgesel, bölümsel ve yerel)
 Hafta 8Arasınav
 Hafta 9Su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri
 Hafta 10Ozon tükenimi
 Hafta 11Climate change; küresel ısınma
 Hafta 12Toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar
 Hafta 13Atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; yerleşim ıslahı ve gelişme ile ilişkili problemler
 Hafta 14Fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi
 Hafta 15Doğa koruma ve doğal kaynakların korunması
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Eroglu, M., 2006. Cevre Koruma, Ders Notu, KTÜ Orman Fak. 150s.
 
İlave Kaynak
1Yıldız, K.; Sipahioğlu, Ş.; Yılmaz M.,2000. Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 208s.
2Primack, R.B., 2002. Essentials of Conservation Biology (3rd ed.).- Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts. 698 pp.
3Gökdayı, İ., 1997. Çevrenin Geleceği: Yaklaşımlar ve Politikalar, Türkiye. Çevre Vakfı Yayını, Ankara,171s.Türkiye Çevre Vakfi, 1995. Türkiye?nin Çevre Sorunlari, TÇV, 548s.
4Çepel, N., 2007. Ekoloji Doğal Yaşam Dünyaları ve İnsan. Palme Yayıncılık, Ankara,
5Çepel, N., 2004. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri TÜBİTAK Yayınları / Popüler Bilim Kitapları Dizisi, Ankara, 183s.
6Kocataş, A., 1996. Ekoloji, Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir, 564 s.
7Şişli, M.N., 1996. Ekoloji, Çevre Bilim, Yeni Fersa Matba., Ankara, 492 s.
8Odum, E., 1971. Fundamentals of Ecology, 3rd Edition, Sounders, Philedelphia, USA.
9Anon. 1987. Ortak gelecegimiz. World Commission on Environment and Devellopment. TÇSV, Türkçe çeviri.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 1 30
Yıl içi çalışma 13 1 10
Proje 12 1 5
Sunum 14 1 5
Dönem sonu sınavı 16 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 2 8 16
Arasınav için hazırlık 8 1 8
Arasınav 1 1 1
Ödev 2 6 12
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 1 8
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü74