|
SEC 403 | Çevre Koruma | 2+0+0 | AKTS:3 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | ORMAN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ertuğrul BİLGİLİ | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yeryüzü sistemlerinin başlıca bileşenlerini ve nasıl yürüdüklerini bilmek. Çevre korumada politik, ekonomik, toplumsal ve eğitsel güçlerin önemli etkilerini tanımak. Sağlıklı ekosistemler (hava, su ve toprak) ile sağlıklı insan toplulukları arasındaki bağı kavramak. Çevre üzerinde insanların tarih ve tarih öncesi etkileri ile bu ilişkilerin günümüz ve gelecek koruma idaresi, arazi ıslahı ve kaynak yönetimiyle iç içe olması ile ilgili tam bir anlama sağlamak. Doğal çevrelerin yönetimi ve bozulmuş çevrelerin ıslahı ile bağıntılı uygulamalı ekolojinin varsayım ve ilkeleri ile ilgili ayrıntılı bir anlayış geliştirmek. Doğa koruma/çevre akımı gelişim yolunu, bunun politika üretme ve çevre koruma ve ıslah politikalarının iyileştirilmesinde sahip olduğu etkiyi araştırmak. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | belirli çevre yönetim senaryolarında uygulamalı ekoloji, biyocoğrafya ve arazi ıslahı ilke ve pratiklerine başvurabilecekler. | 3,4,7 | 1 | ÖK - 2 : | tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkilerinde temel bir anlayış sergileyebilecek ve bunların günümüz ve gelecek çevre ve koruma yönetimini nasıl etkilediğini gösterebilecekler. | 8,10 | 1, 3 | ÖK - 3 : | doğa ve çevre korumada yasamanın önemini, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolünü idrak edebilecekler. | 1,8,11 | 3, 5 | ÖK - 4 : | mineralleri, fosil yakıtları, yenilenebilir enerji ve su kaynaklarını içeren doğal kaynakların öneminin, dağılımının ve istismarının farkına varabilecekler. | 3,7 | 2, 6 | ÖK - 5 : | belirli çevre yönetimi senaryolarında, yapı ve arazi ıslahında, alan araştırmasının öneminin kavranmasına başvurabilecekler. | 1,3,4,7 | 3, 6 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Çevre koruma kavramı; tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri; geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler; populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri; doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü; şehirleşme, yanlış tarımsal uygulamalar ve ormancılık uygulamalarının çevreye nasıl zarar verdiği; su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri; ozon tükenimi; küresel ısınma; iklim değişikliği; toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar; atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; yerleşim ıslahı ve gelişme ile ilişkili problemler; fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi; doğa koruma ve doğal kaynakların korunması. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Çevre koruma kavramı | | Hafta 2 | Tarih öncesi ve tarihsel süreçteki insan/çevre ilişkileri | | Hafta 3 | Geleneksel yönetim tekniklerinin rolü; tür ve habitat değişikliği ve doğal süreçler | | Hafta 4 | Populasyon, topluluk, doğal peyzaj ve ekosistem ekolojisine özel vurgulu teorik ekoloji ve biyocoğrafya görüşleri | | Hafta 5 | Doğa ve çevre korumada hukuksal gelişim, yönetimlerin ve yönetim dışı kuruluşların rolü | | Hafta 6 | Şehirleşme, yanlış tarımsal uygulamalar ve ormancılık uygulamalarının çevreye nasıl zarar verdiği | | Hafta 7 | Hava kirliliğinin nedenleri, etkileri, ve mekanizmaları, Birincil ve ikincil kirleticiler, sağlığa ve ekosistemlere etkileri, Poltik mekanizmalar, Hava kalitesi eğilimleri (bölgesel, bölümsel ve yerel) | | Hafta 8 | Arasınav | | Hafta 9 | Su ve hava kirleticilerinin belirli çeşitleri ve bunların çevreye ve/veya insan sağlığına zarar verme şekilleri | | Hafta 10 | Ozon tükenimi | | Hafta 11 | Climate change; küresel ısınma | | Hafta 12 | Toprak kirliliği problemi; kimyasal pestisitlerin kullanılmasından kaynaklanabilen sorunlar | | Hafta 13 | Atık yönetiminde yasal ve çevresel çerçeve; yerleşim ıslahı ve gelişme ile ilişkili problemler | | Hafta 14 | Fosil yakıtların kullanılması, nükleer santrallerle ilgili çevre tartışmaları ve hidroelektrik, rüzgar gücü ve deniz dalgasını içeren sürdürülebilir enerji kaynaklarının geliştirilmesi | | Hafta 15 | Doğa koruma ve doğal kaynakların korunması
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Eroglu, M., 2006. Cevre Koruma, Ders Notu, KTÜ Orman Fak. 150s. | | |
1 | Yıldız, K.; Sipahioğlu, Ş.; Yılmaz M.,2000. Çevre Bilimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 208s. | | 2 | Primack, R.B., 2002. Essentials of Conservation Biology (3rd ed.).- Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts. 698 pp. | | 3 | Gökdayı, İ., 1997. Çevrenin Geleceği: Yaklaşımlar ve Politikalar, Türkiye. Çevre Vakfı Yayını, Ankara,171s.Türkiye Çevre Vakfi, 1995. Türkiye?nin Çevre Sorunlari, TÇV, 548s. | | 4 | Çepel, N., 2007. Ekoloji Doğal Yaşam Dünyaları ve İnsan. Palme Yayıncılık, Ankara, | | 5 | Çepel, N., 2004. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri TÜBİTAK Yayınları / Popüler Bilim Kitapları Dizisi, Ankara, 183s. | | 6 | Kocataş, A., 1996. Ekoloji, Çevre Biyolojisi, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir, 564 s. | | 7 | Şişli, M.N., 1996. Ekoloji, Çevre Bilim, Yeni Fersa Matba., Ankara, 492 s. | | 8 | Odum, E., 1971. Fundamentals of Ecology, 3rd Edition, Sounders, Philedelphia, USA. | | 9 | Anon. 1987. Ortak gelecegimiz. World Commission on Environment and Devellopment. TÇSV, Türkçe çeviri. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | | 1 | 30 | Yıl içi çalışma | 13 | | 1 | 10 | Proje | 12 | | 1 | 5 | Sunum | 14 | | 1 | 5 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 8 | 16 | Arasınav için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 2 | 6 | 12 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 74 |
|