|
MIM2037 | Mimarlıkta Geometri ve Sayısal Tasarım | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Laboratuar Çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Serbülent VURAL | Diğer Öğretim Üyesi | Arş. Gör. Barış ÇAĞLAR | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Öklid ve Öklid Dışı Geometrilere ait temel bilgilerin öğretilmesi ve bu geometri bilgisi çerçevesinde sayısal tasarım yazılımının çalışma mantığının anlatılması yoluyla öğrencilerin mimari tasarım becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Öklid ve Öklid dışı geometrilere ait temel bilgileri öğrenecekler. | 1,8,9 | 1,3,4,6, | ÖK - 2 : | Sayısal tasarı (Rhinoceros Grasshopper) yazılımını geometri bilgisi çerçevesinde kullanmayı öğrenekler. | | 1,3,4,6, | ÖK - 3 : | Sayısal ortamın olanaklarından ve geometri bilgisinden yararlanarak mimari tasarım becerilerini geliştirecekler. | | 3,4,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dersin İçeriği:
Ders birbirini belirli bir strüktürde takip eden 5 ana bölümden oluşmaktadır.
? Birinci bölüm; geometri bilgisi, Öklid geometrisi, Öklid dışı geometriler ile mimarlık ve geometri ilişkilerini içermektedir.
? İkinci bölüm; temel eğrilerden başlayarak, sırasıyla Bezier, B-Spline ve NURBS konularının öğretilmesini içermektedir.
? Üçüncü bölüm, eğriler konusunun devamıdır. Bu bölüm temel yüzey sınıflandırmalarını, yüzeylerin geometrik analizlerini, yüzeylerin geometrik olarak oluşturulma yöntemlerini ve mimarlıkta yüzey konularını içermektedir.
? Dördüncü bölüm, eğriler ve yüzeylerin devamında gelen form konusudur. Bu bölüm Öklid geometrisine ait formların tasarlama yöntemini, eylemler üzerinden form oluşturma yöntemini ve Öklid dışı geometrilere ait formları sayısal ortamda tasarlama yöntemlerini içermektedir.
? Beşinci bölüm, tüm dönem konularını kapsayan bir uygulamayı içermektedir.
İlk 4 bölümde, anlatılan geometri bilgisi çerçevesinden Rhinoceros Grasshopper parametrik tasarım yazılımı da öğretilmektedir.
|
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Amaç, Kapsam ve Genel Kavramlar | | Hafta 2 | Öklid Geometrisi | | Hafta 3 | Öklid Dışı Geometriler | | Hafta 4 | Eğriler | | Hafta 5 | Eğriler | | Hafta 6 | Eğriler | | Hafta 7 | Eğriler | | Hafta 8 | Yüzeyler | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Yüzeyler | | Hafta 11 | Yüzeyler | | Hafta 12 | Yüzeyler | | Hafta 13 | Form | | Hafta 14 | Form | | Hafta 15 | Dönem Sonu Çalışması | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Pottman, H., Asperl, A., Hofer, M., Kilian, A., & Bentley, D. (2007). Architectural geometry (Vol. 724): Bentley Institute Press Exton. | | 2 | Ching, F. D., & Lökçe, S. (2011). Mimarlık, biçim, mekân ve düzen: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları. | | 3 | Farin, G., Hoschek, J., & Kim, M. S. (Eds.). (2002). Handbook of computer aided geometric design. Elsevier. | | |
1 | Choma, J. (2015). Morphing: A guide to mathematical transformations for architects, designers. Hachette UK. | | 2 | Clark, R. H., & Pause, M. (2012). Precedents in architecture: analytic diagrams, formative ideas, and partis. John Wiley & Sons. | | 3 | Coxeter, H. S. M. (2019). Non-Euclidean geometry. University of Toronto Press. | | 4 | Di Mari, A. (2014). Conditional design: an introduction to elemental architecture. Amsterdam: BIS. | | 5 | Di Mari, A., & You, N. (2013). Operative Design. Amsterdam: BIS. | | 6 | Euclid, Sertöz A. S., Çelgelci B., Çanakçı Z., Kılıçkaya Ö., & Akca D. (2019). Öklid'in elemanları. TÜBİTAK. | | 7 | Hahn, A. J. (2012). Mathematical excursions to the world's great buildings. Princeton University Press. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 27.11.2023 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 24.01.2024 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | | | | |
|