|
MIM4032 | Vernaküler Mimari | 2+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Derya ELMALI ŞEN | Diğer Öğretim Üyesi | - | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | İnsanoğlu tarih öncesi zamandan günümüze her dönemin kendi malzemesi, teknolojisi ve strüktürü ile gereksinmelere cevap veren yapılar üretmiştir. Bu süreç içinde, yapı ve düzenlemelerin tümü mimarlar tarafından gerçekleştirilmemiştir. Mimar ürünü olmayan yapılar yer aldığı çevrede/yörede doğmuş ve yaşamını yine o çevrede sürdüren yapı sanatının sonuçlarıdır ve Vernaküler Mimari adı ile tanımlanmaktadır. Ders kapsamında vernaküler mimari kavramının ele alınması ve küresel ve yerel ölçekte örnekler üzerinden irdelenmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Vernaküler mimari kavramını ve gelişimini genel olarak açıklayabilir. | 6,7 | 1,3,5,6, | ÖK - 2 : | Farklı yörelere ait yerel mimari ürünleri tanımlayabilir ve karşılaştırabilir. | 6,7 | 1,3,5,6, | ÖK - 3 : | Bir mimari ürünü sosyal, kültürel ve fiziksel özellikleri açısından analiz edebilir. | 6,7 | 1,3,5,6, | ÖK - 4 : | Tasarımlarında bağlamı sorgulayıp, yerle güçlü bir ilişki kurgulayabilir. | 6,7 | 1,3,5,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Vernaküler mimari ve ona ilişkin kavramlar, tanımları ve gelişim süreci; vernaküler mimarinin kapsamı ve özellikleri (belirleyici ve düzenleyici öz.); küresel ölçekte vernaküler mimari örnekleri (Mısır, İran, Japonya, İtalya, İspanya, Meksika, vb.); Türkiye ölçeğinde vernaküler mimari örnekleri (bölgeler ve iller bağlamında), değerlendirme, karşılaştırma ve tartışmalar; vernaküler mimarinin günümüzdeki konumu ve durumu |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin amacı, kapsamı ve işleyişi
| | Hafta 2 | Kavramlar ve tanımlar: indigene mimarlık, spontane mimarlık, egzotik mimari, mimarsız mimarlık, anonim mimarlık, kırsal mimari, geleneksel mimari, halk mimarlığı, vernaküler mimari | | Hafta 3 | Vernaküler mimarinin konumu ve gelişim süreci | | Hafta 4 | Vernaküler mimarinin diyalektik yapısı
| | Hafta 5 | Vernaküler mimarinin kapsamı ve özellikleri: Düzenleyiciler: fiziksel çevre koşulları (iklim, topografya, yerleşme ve yönlenme) | | Hafta 6 | Vernaküler mimarinin kapsamı ve özellikleri: Düzenleyiciler: fiziksel çevre koşulları (iklim, topografya, yerleşme ve yönlenme) | | Hafta 7 | Vernaküler mimarinin kapsamı ve özellikleri: Düzenleyiciler: malzeme, strüktür ve teknoloji | | Hafta 8 | Vernaküler mimarinin kapsamı ve özellikleri: Belirleyiciler: yapı kültürü/ toplumsal ve kültürel etmenler (gelenek, görenek, inanç, deneyim vb) | | Hafta 9 | Yarıyıl içi değerlendirme | | Hafta 10 | Vernaküler mimari ve sürdürülebilirlik | | Hafta 11 | Vernaküler mimarinin izleri | | Hafta 12 | Sunumlar | | Hafta 13 | Sunumlar | | Hafta 14 | Sunumlar | | Hafta 15 | Vernaküler mimarinin günümüzdeki konumu ve durumu, tartışmalar | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 30 | Sunum | 11 12 13 | | 2 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 2 | 4 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 4 | 12 | 48 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 4 | 8 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|