|
MIM3038 | Evrensel Tasarımda Örnek ve Uygulamalar | 2+0+0 | AKTS:4 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Reyhan MİDİLLİ SARI | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Farklı yeterlilik, yetenek ve engel türüne sahip kullanıcıların gündelik yaşamda kullandıkları mekanlarda karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi ve bu sorunlara yönelik kapsayıcı mekan çözümlerinin üretilmesi |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Evrensel tasarım ve kapsayıcılık kavramlarını tartışır | 6 | 1,3,5,6, | ÖK - 2 : | Evrensel tasarımda gerekli tasarlama ölçütlerini uygular | 6 | 1,3,6, | ÖK - 3 : | Yapı ve çevre tasarımında erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramlarını birleştirir | 6 | 1,3,6, | ÖK - 4 : | Mekansal düzenlemelerin engelliler, yaşlılar, çocuklar vb. açısından kullanılabilirliklerini önemser | 6 | 1,3,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Evrensel tasarım konusunda genel bilgi tarama ve değerlendirme; Tasarımda kullanıcı faktörü, dezavantajlı kullanıcılar, yaşlılık ve engellilik tanımı; Evrensel tasarım yaklaşımını hazırlayan süreç, tanımı ve ilkeleri; Herkes için erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramları ve tasarım ölçütleri; Erişilebilir giriş mekanı, wc-banyo ve mutfak tasarım ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri; Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar-değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma (kamusal yapılar, konut ). |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş; amaç, kapsam ve genel işleyiş | | Hafta 2 | Evrensel tasarım konusunda genel bilgi tarama ve değerlendirme | | Hafta 3 | Tasarımda kullanıcı faktörü, dezavantajlı kullanıcılar, yaşlılık ve engellilik tanımı | | Hafta 4 | Evrensel tasarım yaklaşımını hazırlayan süreç, tanımı ve ilkeleri | | Hafta 5 | Herkes için erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramları ve tasarım ölçütleri | | Hafta 6 | Erişilebilir giriş mekanı tasarım ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri | | Hafta 7 | Erişilebilir wc banyo tasarımı ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri | | Hafta 8 | Erişilebilir mutfak tasarımı, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar (kamusal yapılar) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma | | Hafta 11 | Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar (kamusal yapılar) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma | | Hafta 12 | Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar ve çözümleri (konut) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma | | Hafta 13 | Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar ve çözümleri (konut) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma | | Hafta 14 | Genel değerlendirme- tartışma ve seçilecek alan/yapı ile ilgili ödev/proje konularının belirlenmesi | | Hafta 15 | Ödev/projelerin geliştirilmesi | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design | | 2 | Preiser,W.F.E., Smith, K. H., Universal Design Handbook, McGraw Hill. | | 3 | Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak. | | |
1 | https://projects.ncsu.edu/design/cud/pubs_p/docs/qap_tech_screen.pdf | | 2 | https://projects.ncsu.edu/design/cud/pubs_p/docs/residential_remodelinl.pdf | | 3 | https://www.universaldesigncasestudies.org/ | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 20 | Uygulama | 6 7 8 10 11 12 13 14 | | | 15 | Ödev | 5 6 7 8 10 11 12 13 | | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 12 | 48 | Arasınav için hazırlık | 4 | 1 | 4 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 2 | 4 | 8 | Ödev | 3 | 8 | 24 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 120 |
|