Türkçe | English
MİMARLIK FAKÜLTESİ / MİMARLIK BÖLÜMÜ
( I. ÖĞRETİM)
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
MİMF
MİMARLIK FAKÜLTESİ / MİMARLIK BÖLÜMÜ / ( I. ÖĞRETİM)
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIM3038Evrensel Tasarımda Örnek ve Uygulamalar2+0+0AKTS:4
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiLisans
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK BÖLÜMÜ
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 2 saat teorik
Öğretim ÜyesiProf. Dr. Reyhan MİDİLLİ SARI
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Farklı yeterlilik, yetenek ve engel türüne sahip kullanıcıların gündelik yaşamda kullandıkları mekanlarda karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi ve bu sorunlara yönelik kapsayıcı mekan çözümlerinin üretilmesi
 
Öğrenim KazanımlarıBPKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Evrensel tasarım ve kapsayıcılık kavramlarını tartışır61,3,5,6,
ÖK - 2 : Evrensel tasarımda gerekli tasarlama ölçütlerini uygular61,3,6,
ÖK - 3 : Yapı ve çevre tasarımında erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramlarını birleştirir61,3,6,
ÖK - 4 : Mekansal düzenlemelerin engelliler, yaşlılar, çocuklar vb. açısından kullanılabilirliklerini önemser61,3,6,
BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Evrensel tasarım konusunda genel bilgi tarama ve değerlendirme; Tasarımda kullanıcı faktörü, dezavantajlı kullanıcılar, yaşlılık ve engellilik tanımı; Evrensel tasarım yaklaşımını hazırlayan süreç, tanımı ve ilkeleri; Herkes için erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramları ve tasarım ölçütleri; Erişilebilir giriş mekanı, wc-banyo ve mutfak tasarım ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri; Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar-değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma (kamusal yapılar, konut ).
 
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse giriş; amaç, kapsam ve genel işleyiş
 Hafta 2Evrensel tasarım konusunda genel bilgi tarama ve değerlendirme
 Hafta 3Tasarımda kullanıcı faktörü, dezavantajlı kullanıcılar, yaşlılık ve engellilik tanımı
 Hafta 4Evrensel tasarım yaklaşımını hazırlayan süreç, tanımı ve ilkeleri
 Hafta 5Herkes için erişilebilirlik ve kullanılabilirlik kavramları ve tasarım ölçütleri
 Hafta 6Erişilebilir giriş mekanı tasarım ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri
 Hafta 7Erişilebilir wc banyo tasarımı ölçütleri, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri
 Hafta 8Erişilebilir mutfak tasarımı, sorun tespiti, uygulama ve çözüm önerileri
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar (kamusal yapılar) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma
 Hafta 11Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar (kamusal yapılar) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma
 Hafta 12Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar ve çözümleri (konut) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma
 Hafta 13Yapılı çevrede dezavantajlı grupların karşılaştığı sorunlar ve çözümleri (konut) - değerlendirme-çözüm önerileri-tartışma
 Hafta 14Genel değerlendirme- tartışma ve seçilecek alan/yapı ile ilgili ödev/proje konularının belirlenmesi
 Hafta 15Ödev/projelerin geliştirilmesi
 Hafta 16Dönem Sonu Sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design
2Preiser,W.F.E., Smith, K. H., Universal Design Handbook, McGraw Hill.
3Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, TMMOB, Ankara Şubesi, Bülten 46, Dosya 04, Ocak.
 
İlave Kaynak
1https://projects.ncsu.edu/design/cud/pubs_p/docs/qap_tech_screen.pdf
2https://projects.ncsu.edu/design/cud/pubs_p/docs/residential_remodelinl.pdf
3https://www.universaldesigncasestudies.org/
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 1 20
Uygulama 6
7
8
10
11
12
13
14
15
Ödev 5
6
7
8
10
11
12
13
1 15
Dönem sonu sınavı 16 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı çalışma 4 12 48
Arasınav için hazırlık 4 1 4
Arasınav 1 1 1
Uygulama 2 4 8
Ödev 3 8 24
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 1 6
Dönem sonu sınavı 1 1 1
Toplam Çalışma Yükü120