|
MIM4025-3 | Yapılı Çevrelerde Ekolojik Tasarım | 2+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Banu Çiçek KURDOĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu ders kapsamında, kentlerin sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi için doğaldan insan eliyle oluşturulmuş olana kadar farklı ekosistemlerin (kentsel teşil ağ sistemi, yol koridorları, akarsu, tarım/orman, yapılı çevre vb.) işleyişinin iyi anlaşılmasına dönük olarak ilk planda kentin ekolojik veri tabanı anlatılarak bu verilerin tasarım kararlarına yansımasının nasıl olacağına ilişkin kent planlama ve tasarımında ekolojik yaklaşım ilkeleri öğretilecektir. Kentsel tasarım çalışmalarında, kentte yaşayanlar için doğal ve kültürel yaşam konforunu gözeten "Peyzaj Karakter Değerlendirme" yaklaşım ve araçlarının tasarım sürecine entegre edilmesinin önemi ortaya konarak bu anlamda yeşil altyapı planı ve ilgili doğa esaslı tasarım çözümlerinin dikkate alınması sürecine yönelik bilgilerin öğrencilere kazandırılması hedeflenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Kentsel yapılı çevreler temelinde kent ekosistemi hakkında bilgi edinecek | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | ÖK - 2 : | Kentsel yeşil ağ sistemlerini öğrenecek | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | ÖK - 3 : | Kent planlama ve tasarımında ekolojik yaklaşımlar konusunda bilgi edinecek | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | ÖK - 4 : | Kentsel yeşil ağ sistemini tanımlayıcı alt mekanlarda eko-tasarım uygulamaları- sokak ve fasad yenileme, buharlaşma yüzeyleri yaratma, dikey bahçecilik örnekleri, çatı bahçeleri vb. konularda bilgi sahibi olarak örnek çalışmalar inceleyecek. | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | ÖK - 5 : | Kentin doğallaştırılması sürecinde ekolojik yenileştirme çalışmaları konularını öğrenecek. | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | ÖK - 6 : | İklimlendirme çalışmaları (rüzgar koridorları, buharlaşma yüzeylerinin yaratılması, akustik konfor çalışmaları, kentin ısınan termal bölgelerin azaltılması, vb.) | 6,7 | 1,2,3,4,5,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kentlerin, insan kaynaklı faaliyetlerin yoğunlaştığı alanlar olmalarının yanı sıra doğal yapı ve sistemleri barındıran, kültürel ve doğal yapıların karşılıklı etkileşimini içeren ekosistemler olmaları nedeniyle kentlerin ekosistem fonksiyonlarını dengeli ve sağlıklı şekilde sürdürebilmesi için kentleri, ekosistem algısıyla ele alan planlama ve tasarım pratikleriyle mümkün olabilir. Bunu sağlamaya yönelik olarak dersin içeriği şu başlıklar altında verilecektir;
*Kentsel yapılı çevreler (yapı ve arsa stoğu) /vAçık Alan Örgütlülüğü Temelinde Kent Ekosistemi
*Kent iklimi, İklim Eylem Planları ve İklim Stratejisi
*Kentli Haklarının Uluslararası Düzlemde Ele Alınma Süreci
*Kentsel Kirlilikler ve Kentsel Kirlilik HAritaları
*Kentsel Yeşil Ağ ve Kentin Ekolojik Veri Tabanı
*Kentsel yeşil ağ sistemleri (yeşil kuşak, yeşil yol, kent ormanı, kentsel tarım bahçeleri, kent vadileri, ekolojik yaban hayatı koridoru, doğallaştırılan nehir koridorları, vb.)
*Kent planlama ve tasarımında ekolojik yaklaşımlar
*Kentin Doğallaştırılması Sürecinde Ekolojik Yenileştirme Çalışmaları
Uygulamaya dönük çalışmalar ise yukarıda verilen kuramsal temeller ışığında yapılacaktır.
İklimlendirme çalışmaları (rüzgar koridorları, buharlaşma yüzeylerinin yaratılması, akustik konfor çalışmaları, kentin ısınan termal bölgelerinin azaltılması, vb.)
Biyolojik yaşam adaları oluşturma (kentsel yeşil ağ sistemini tanımlayıcı alt mekanlarda eko-tasarım uygulamaları-sokak ve fasad yenileme, buharlaşma yüzeyleri yaratma, dikey bahçecilik örnekleri, çatı bahçeleri vb.) |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, kent ekosistemi ve bileşenleri | | Hafta 2 | Kent iklimi, İklim Eylem Planları ve İklim Stratejisi | | Hafta 3 | Kentli Haklarının Uluslararası Düzlemde Ele Alınması Süreci | | Hafta 4 | Kentsel Kirlilikler ve Kentsel Kirlilik Haritaları | | Hafta 5 | Kentsel Yeşil Ağ ve Kentin Ekolojik Veri Tabanı | | Hafta 6 | Kentsel yeşil ağ sistemleri (yeşil kuşak, yeşil yol, ekolojik yaban hayatı koridoru, doğallaştırılan nehir koridorları) | | Hafta 7 | Kent ormanı, kentsel tarım bahçeleri, kent vadileri | | Hafta 8 | Kent Planlama ve Tasarımında Ekolojik Yaklaşımlar | | Hafta 9 | Kentin Doğallaştırılması Sürecinde Ekolojik Yenileştirme Çalışmaları | | Hafta 10 | Ara Sınav | | Hafta 11 | İklimlendirme çalışmaları (rüzgar koridorları, buharlaşma yüzeylerinin yaratılması, akustik konfor çalışmaları, kentin ısınan termal bölgelerin azaltılması, vb.) | | Hafta 12 | Biyolojik yaşam adaları oluşturma (kentsel yeşil ağ sistemini tanımlayıcı alt mekanlarda eko-tasarım uygulamaları, buharlaşma yüzey yaratma, dikey bahçecilik örnekleri, çatı bahçeleri vb.) uygulamaları | | Hafta 13 | Sokak ve mahalle yenileme-yayalaştırma ve yeşil süreklilik uygulamaları | | Hafta 14 | Öğrenci sunumları
| | Hafta 15 | Öğrenci sunumları
| | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Urban Ecological Design, A Process for Regenerative Places, Frederick R. Steiner&Danilio Palazzo, 2011, Island Press, 328 p., | | |
1 | Handbook of Green Infrastructure, Planning, Design and Implementation, Edited by Danielle Sinnett, Nick Smith, Sarah Burgess, Edward Algar Publishing Limited, 2015, UK and USA. | | 2 | Flink, C.A. and Searns, R.M. 1993. Greenways A Guide to Planning, Design and Development, The Conservation Fund, Island Pres, Washington, D.C. Covelo, California | | 3 | Speck, J. 2012, Walkable City: How Downtown Can Save America, One Step at a Time, North Point Press, A Division of Farrar Straus and Giroux, New York | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 8 | 22/11/2018 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10/01/2019 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 15 | 45 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 9 | 1 | 9 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 4 | 4 | 16 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 25 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 180 |
|