|
MIM3015 | Şehircilik ve İmar Hukuku | 2+2+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama, Uzaktan Eğitim | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat uygulama | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Ahmet Melih ÖKSÜZ | Diğer Öğretim Üyesi | Öğr. Gör. Ayşegül ÖZYAVUZ, Arş. Gör. Merve TUTKUN, Arş. Gör. Ece SEYHAN, Arş. Gör. Beliz Büşra ŞAHİN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Kentin tüm boyutları ile algılanabilmesi ve okunabilmesi; Planlama kültürünün kazandırılması; Kentlerin nasıl geliştiğinin, kent gelişmesini yönlendiren etmenlerin/aktörlerin neler olduğunun ve ilişkilerinin tanınması, günümüz kentsel sorunlarının gerisindeki nedenlerin kavranması; Mimari ürünlerin kent toprağı ile ilişkisini tanımlayan imar planlarının okunması ve değerlendirmesine yönelik anahtar bilgilerin edinilmesi; Kent kimliğinin oluşturulmasında ve korunmasında kentli ve meslek insani olarak rolleri konusunda bilinçlendirme. Kent planlama ve mimari uygulamaların yasal araçları olan mevzuatın tanıtımı ve uygulama sorunlarının irdelenmesi, değerlendirilmesi. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | kenti oluşturan ögelerin neler olduğunu tanımlayabilecekler. | 6 | 1,4, | ÖK - 2 : | kentin gelişmesini yönlendiren etmenlerin ve aktörlerin neler olduğunu kavrayabilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 3 : | kentsel sorunların nedenlerini anlayabilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 4 : | imar planlarının okunmasını ve değerlendirmesini yapabilecek, mimarlık ile kent ilişkisini tasarım ve planlama ölçekleri arasındaki fark üzerinden kavrayabilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 5 : | kent planı türlerini ve planlama birimleri ile planlamanın temel kavramlarını listeleyebilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 6 : | plan türleri ile planlama birimleri arasındaki bağı gösterebilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 7 : | her plan türünde planlamayı yapan birimler, planlamaya temel teşkil eden kavramlar ve plan ilişkisini şekil ve grafiklerle ayrıntılı bir şekilde gösterebilecekler. | 6 | 1,4 | ÖK - 8 : | başarılı bir planlama için bir çerçeve tasarlayabilecekler. | 6 | 1,4 | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Kent, kentleşme, tarihçesi, kentleşme iyilikleri ve sorunları; Kent fiziksel formları ve kent öğeleri (barınma, çalışma, insan kaynağını geliştirme ve ulaşım işlevleri) ; Kent fiziksel formu-kent öğeleri ilişkisi; Kent planlamanın ve kentsel tasarımın tanıtımı, tarihsel gelişimleri; İmar hukukunun tanımı ve dalları, imar hukukunun kaynakları; Arazi kullanım planlaması (fiziksel planlama) ve diğer planlama türleri; Planlamayı etkileyen etmenler; Ülkemizde planlama hiyerarşisi; Ülkemizde kent planlamanın yönetsel ve yasal boyutları (planlama süreci, uygulama araçları, vb.) ; Planlama sorunları. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersle ilgili genel bilgi verilmesi ve derse giriş, kent, kentleşme tarihçesi,
Uygulama konularının tanıtımı | | Hafta 2 | Kent, kır-kent, kentleşme tarihçesi, kentlileşme, kentleşme iyilikleri ve sorunları (devam)
Kentin Sosyal Ekolojisi, Kent fiziksel formları, kent öğeleri-kent fiziksel form ilişkisi, | | Hafta 3 | Kent ögeleri- Ulaşım,
| | Hafta 4 | Kent öğeleri- Kent merkezi,
Kent öğeleri- Dinlenme alanları
Kent öğeleri- Konut Alanları,
Kent planlama-Kentsel Tasarım: Kentsel tasarımın tarihsel gelişimi, Kentsel tasarım, kent imajı, kent kimliği, | | Hafta 5 | Resmi Tatil
| | Hafta 6 | Mekan örgütlenme
| | Hafta 7 | İmar hukukunun tanımı, kaynakları ve yeri. Türkiye'de kent planlama kurumu. Türkiye'de kent planlama kurumu: Planlamada hiyerarşi, Planlama ilkeleri ve toplum yararı. | | Hafta 8 | Türkiye'de kent planlama kurumu: Planlamayı etkileyen etmenler ve aktörler. Plan anlatım iletim teknikleri, plan okuma, TAKS, KAKS, Yapı Nizamı, Bahçe mesafeleri, İmar Durumu, Lejand
| | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | UYGULAMA 1: Plan Okuma
| | Hafta 11 | UYGULAMA 2: Ulaşım I
| | Hafta 12 | UYGULAMA 3: Ulaşım II
| | Hafta 13 | UYGULAMA 4: Ulaşım III | | Hafta 14 | UYGULAMA 5-6: Mekan Örgütlenme I-II
| | Hafta 15 | Proje Teslim Haftası | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Aydemir, S., Aydemir, S., Öksüz, A., M., Özyaba, M., Sancar, C., Beyazlı, D., Ş., Türk, Y., A., 2004; Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, Akademi Yayınevi, Trabzon. | | 2 | Mengi, A., Keleş, R. 2003; İmar Hukukuna Giriş, İmge Kitabevi, Ankara. | | |
1 | Tekeli, İ., 2001; Modernite Aşılırken Kent Planlaması,TMMOB Yayınları | | 2 | Bumin, K., 1990; Demokrasi Arayışında Kent, Ayrıntı Yay., İstanbul. | | 3 | Keleş, R., 2000; Kentleşme Politikaları, 2000, İmge Yayınları, Ankara. | | 4 | Kartal, K., 1992; Türkiye'de Kentleşme, Adim Yay., İstanbul. | | 5 | Benevelo, L., 1995; Avrupa Tarihinde Kentler, Afa Yay., Istanbul | | 6 | Kalabalık, H. 2009; İmar Hukuku Dersleri, Seçkin Yayınevi, Ankara. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 2021 | 2 | 30 | Uygulama | 10 11 12 13 | 2021 | 20 | 20 | Klinik Uygulama | 14 | | | | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 4 | 14 | 56 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 4 | 1 | 4 | Uygulama | 2 | 7 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 10 | 1 | 10 | Dönem sonu sınavı | 4 | 1 | 4 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|