|
MIM3007 | Temel Tasarımın Mimarideki Yansımaları | 2+0+0 | AKTS:5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Ayça ARAZ USTAÖMEROĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Temel tasarım öge ve ilkeleri ve geştalt algı kuramı üzerinden mimari tasarım uygulamalarını tartışmak, analiz etmek ve öğrencilerin mimari çevreyi detaylı ve analitik bakış açısıyla algılamaları yönünde farkındalık oluşturmak amaçlanmıştır. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Çevreyi daha iyi algılayabilecekler. | 3,8 | 3,5, | ÖK - 2 : | Temel tasarım ve Gestalt algı kuramlarını binalar üzerinde algılayıp yorumlayabilecekler. | 3,8 | 1, | ÖK - 3 : | Temel tasarım ve Gestalt algı kuramlarını kütle- mekan ve yüzey üzerinde kullanmayı ve yorumlamayı öğrenecekler. | 3,8 | 1, | ÖK - 4 : | Bina ve çevreye, temel tasarım ve algı kuramları bağlamında analitik bakmayı öğrenecekler. | 3,8 | 1,3,5, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Temel tasarımın tanımı, Temel tasarımın ortaya çıkışı ve Bauhaus okulu, Temel tasarım ve Gestalt İlişkisi
| | Hafta 2 | Temel tasarım, Gestalt teori, gestalt kuralları | | Hafta 3 | Temel Tasarım ögelerinden nokta, çizgi,ölçü, yön, biçimin anlatılması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 4 | Temel tasarım ögelerinden renk, ton, doku, aralığın anlatılması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 5 | Temel tasarım ilkelerinden tekrar, uygunluk, zıtlık, koram ilkelerinin anlatılması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 6 | Temel tasarım ilkelerinden egemenlik, denge ve birliğin açıklanması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 7 | Mimaride görsel algı- algı ve algılama teorilerinin açıklanması | | Hafta 8 | Gestalt teori ve Gestalt kurallarının tanımlanması | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Gestalt kurallarından şekil- zemin anlatımları, yakınlık, benzerlik, kuralları açıklanması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 11 | Gestalt kurallarından; kapalılık, tecrübe kurallarının açıklanması ve mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 12 | Temel tasarım öge ve ilkelerinin ve Gestalt algı kurallarının mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 13 | Temel tasarım öge ve ilkelerinin ve Gestalt algı kurallarının mimari uygulamalardan örneklenmesi | | Hafta 14 | Verilen ödev ve uygulamanın tartışılması | | Hafta 15 | Sunum | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Gürer L.,1990, Temel Tasarım, İTÜ matbaası, İstanbul | | 2 | Gürer L.,1990, Temel Tasarım, İTÜ matbaası, İstanbul | | 3 | Francis D.K.Ching,Mimarlik: Biçim, Mekan ve Düzen, Yem yayinevi, 2003, Istanbul | | 4 | Francis D.K.Ching,Mimarlik: Biçim, Mekan ve Düzen, Yem yayinevi, 2003, Istanbul | | 5 | Araz Ustaömeroğlu, A., 1998, Mimari Analiz İçin Temel Tasarım Öge ve İlkelerinin Kullanımıyla Oluştuşturulan Estetik Ağırlıklı Bir Yöntem Araştırması, Doktora Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Trabzon | | 6 | Araz Ustaömeroğlu, A., 1998, Mimari Analiz İçin Temel Tasarım Öge ve İlkelerinin Kullanımıyla Oluştuşturulan Estetik Ağırlıklı Bir Yöntem Araştırması, Doktora Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Trabzon | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 26.11.2021 | 1 saat | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 12.01.2022 | 1 saat | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 2 | 14 | 28 | Arasınav için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 3 | 1 | 3 | Ödev | 4 | 14 | 56 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 4 | 4 | 16 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Toplam Çalışma Yükü | | | 150 |
|