|
MIM3013 | Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon | 2+0+0 | AKTS:2 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Zorunlu | Bölümü | MİMARLIK BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Murat TUTKUN | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Murat TUTKUN, Doç. Dr. Süleyman ÖZGEN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Tarihi çevre bilinci geliştirmek, uluslararası ve ulusal düzeyde korumanın kuramsal ve kavramsal gelişimini öğretmek, tarihi çevrelerin ve anıtların korunması için gerekli teknik donanımı kazandırmak, belgeleme ve ölçme teknikleri ile restorasyon tekniklerinin öğrenciye aktarılması hedeflenmektedir. |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Mimari koruma kavramını ve tarihi yapı korumanın kuramsal temelini öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 2 : | Mimari restorasyon öncesinde yapılan araştırmaları ve belgeleme tekniklerini öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 3 : | Koruma ölçütleri ve korunacak değerleri öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 4 : | Restorasyon tekniklerini öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 5 : | Geleneksel ve çağdaş ölçme tekniklerini öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 6 : | Ölçüm araç ve gereçlerini tanıyıp öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 7 : | Rölöve alımı ve çizim tekniklerini öğrenecekler. | 4,5 | 1, | ÖK - 8 : | Restitüsyon hazırlanmasını ve kaynaklarını öğrenecekler. | 4,5 | 1, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Tarihi yapı korumanın kuramsal temeli, çağdaş koruma kuramının 19. yüzyıldan günümüze dek gelişimi, koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı, restorasyon teknikleri (sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme vb.), restorasyon öncesi yapılan araştırmalar ve belgeleme teknikleri, ölçme bilgisinin mimarlıktaki yeri, geleneksel ve çağdaş ölçme tekniklerinin tanıtılması ve uygulama örneklerinin incelenmesi, ölçme araç ve gereçlerinin tanıtılması, rölöve ve restitüsyon kavramları, rölöve uygulama teknikleri bağlamında plan - kesit - görünüş - cephe - detay - vaziyet planlarını ölçme yöntemleri. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Temel Kavramlar, koruma olgusu | | Hafta 2 | Tarihi çevre kavramları ve koruma ölçütleri | | Hafta 3 | Koruma düşüncesinin gelişimi, kültürel miras - dünya mirası kavramları | | Hafta 4 | Korumanın yasal ve örgütsel boyutları | | Hafta 5 | Restorasyon öncesi yapılan araştırmalar ve belgeleme teknikleri
Rölöve, restitüsyon ve restorasyon kavramları
| | Hafta 6 | Restorasyon teknikleri (bakım, onarım, sağlamlaştırma, güçlendirme, temizleme, bütünleme, yeniden yapım, yeniden kullanım, yeniden işlevlendirme, taşıma vb.) | | Hafta 7 | Geleneksel ve çağdaş ölçme teknikleri, mimari ölçme araçlarının tanıtılması ve ön tespit çalışmaları | | Hafta 8 | Rölöve - Kroki hazırlama | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Rölöve - Vaziyet planı ve kat planları ve tavan planları rölövesi
Üçgenleme ve dik koordinat teknikleri | | Hafta 11 | Rölöve - Kesit ve cephe rölövesi
Kotlandırma ve kot alma | | Hafta 12 | Rölöve - Kemer, kubbe, minare vb. yapı elemanları rölövesi | | Hafta 13 | Rölöve - Detay rölövesi | | Hafta 14 | Rölöve - Bozulma ve malzeme tespitleri, analizleri | | Hafta 15 | Türkiyede koruma uygulamaları, uluslararası tüzükler ve anlaşmalar | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Ahunbay, Z., 1996, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul. | | 2 | Uluengin, M., 2002, Rölöve, YEM Yayınları, İstanbul. | | |
1 | Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM Yayın, İstanbul. | | 2 | Bektaş; C., 2001, Koruma Onarım, 2. baskı,Liretatür yayıncılık, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 23/11/2021 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 14/01/2022 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 2 | 14 | 28 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 14 | 14 | Arasınav için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 2 | 2 | 4 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 60 |
|