|
KAC5025 | Toplumsal Cinsiyet ve Beden Sosyolojisi | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | KADIN VE AİLE ÇALIŞMALARI ANABİLİM DALI (DİSİPLİNLERARASI) ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Mine GÖZÜBÜYÜK TAMER | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencileri toplumsal cinsiyet ve beden sosyolojisi kuramları ve bedene dair tartışmalar ile bedenin, cinsellik, toplumsal cinsiyet ve kadın tartışmaları içerisindeki yerini ortaya koymaktır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği, toplumsal cinsiyet hiyerarşisi gibi temel kavramları tanımlayabilir. | 4,9 | 1, | ÖK - 2 : | Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin nedeni ve sonuçları hakkında değerlendirme yapabilir. | 2,5 | 5, | ÖK - 3 : | Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini irdeleyen farklı kuramsal yaklaşımları kavrayabilir | 4,8 | | ÖK - 4 : | Bedeni kültürel bir fenomen olarak kimlik ve toplumsal cinsiyet boyutlarıyla değerlendirebilir | 8,9 | 6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Dersin odağında toplumsal cinsiyet kavramı bulunmaktadır. Bu kavrama yüklenilen anlamlar, tarihsel süreçte toplumsal cinsiyetin inşası, toplumsal cinsiyet üzerine sosyolojik perspektifler, toplumsal cinsiyet kuramları, farklı göstergeler ışığında toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği; beden sosyolojisi içeriği ve toplumsal cinsiyet ilişkisi çeşitli alt başlıklarda ders detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş | | Hafta 2 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet | | Hafta 3 | Toplumsal cinsiyet sisteminde ayrımcılık | | Hafta 4 | Toplumsal cinsiyet sisteminde hiyerarşi | | Hafta 5 | Toplumsal cinsiyet kalıp yargılar | | Hafta 6 | Toplumsal cinsiyetin bileşenleri | | Hafta 7 | Toplumsal cinsiyet eşitsizliği | | Hafta 8 | Toplumsal cinsiyetin farklı sosyolojik perspektiflerden sunumu | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Bedene müdahalenin sosyolojisi | | Hafta 11 | Tarihsel süreçte beden | | Hafta 12 | Beden konusuna farklı yaklaşımlar | | Hafta 13 | Toplumsal cinsiyet ve namus olgusu | | Hafta 14 | Beden ve güzellik algısı | | Hafta 15 | Değerlendirme | | Hafta 16 | Final | | |
1 | CANATAN, K. (2011). Beden Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap | | 2 | KANDİYOTİ, D. (2013), Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, İstanbul: Metis, 4. Baskı. | | 3 | Doğu-Batı: Toplumsal Cinsiyet I-II, Sayı:64, Şubat-Mart-Nisan 2013. | | 4 | Oder, B. E. ve diğerleri, 2011; Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul | | 5 | SANCAR, Serpil (2013), Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar, İstanbul: İletişim, 2. Baskı. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 23 11 2023 | 90 dak. | 30 | Ödev | 12 | 13 12 2023 | 90 dak. | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 13 01 2024 | 90 dak. | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 6 | 5 | 30 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 5 | 6 | 30 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 8 | 48 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|