|
YZLM5170 | Tasarım Desenleri | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Hamdi Tolga KAHRAMAN | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Büyük ölçekli yazılım projelerinin tasarımsal karmaşıklığını azaltmanın yollarını ele almak. Yazılım tasarım prensiplerinin amacını ve işlevini öğrenmek. Tasarım desenlerinin gereksinimlerini irdelemek. Kod kalitesini artırmanın ve yazılım bakımını kolaylaştırmanın yollarını öğrenmek. Oluşturucu, yapısal ve davranışsal tasarım desenlerini kullanarak yazılım projelerinin gereksinim taleplerindeki değişimlere azami uyumu sağlamak. Desen kodlamak. Desen-tabanlı yazılım modülü geliştirmek. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Yazılım projelerinde karşılaşılan tasarımsal problemleri tanımlar. | 2,3 | 5, | ÖK - 2 : | Kod kalitesini artırmak ve yazılım bakımını kolaylaştırmak için yazılım tasarım prensiplerinin işlevini açıklar. | 2,3 | 5, | ÖK - 3 : | Tasarım desenlerinin avantajlarını açıklar. | 2,3 | 5, | ÖK - 4 : | Oluşturucu, yapısal ve davranışsal tasarım desenlerini açıklar ve uygular. | 2,3 | 5, | ÖK - 5 : | Tasarımsal hataya sahip yazılım projesindeki problemleri tasarım desenlerini kullanarak çözer. | 2,3 | 5, | ÖK - 6 : | Tasarım desenlerini tatbik ederek yazılım modülü geliştirebilir. | 2,3 | 6, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Yazılım projelerinde karşılaşılan tasarımsal problemler, yazılım tasarım prensiplerine giriş, SOLID tasarım prenipleri, tasarım desenlerine giriş, tasarım desenlerinin yarattıkları avantaj ve sakıncalar, oluşturucu tasarım desenleri, yapısal tasarım desenleri, davranışsal tasarım desenleri, tasarım deseni uygulamaları. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Yazılım projelerinde karşılaşılan tasarımsal problemler | | Hafta 2 | Yazılım tasarım prensiplerine giriş ve proje ödevlerinin tanıtılması | | Hafta 3 | SOLID tasarım prensipleri | | Hafta 4 | Tasarım desenlerine giriş ve tasarım desenlerinin tartışılması | | Hafta 5 | Oluşturucu tasarım desenleri | | Hafta 6 | Abstract Factory ve Builder Desen Uygulamaları | | Hafta 7 | Yapısal tasarım desenleri | | Hafta 8 | Facade ve Adapter Desen Uygulamaları | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Davranışsal tasarım desenleri | | Hafta 11 | Observer Desen Uygulaması | | Hafta 12 | Chain of Responsibility Desen Uygulaması | | Hafta 13 | Visitor Desen Uygulaması | | Hafta 14 | Proje Kontrolü | | Hafta 15 | Proje Kontrolü | | Hafta 16 | Proje Kontrolü | | |
1 | Design Patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software, E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, and J. Vlissides, Addison ?Wesley Professional, 1995 | | |
1 | Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, Buschmann F., Meunier R., Rohnert H. & Sommerlad P. & Stal M. (1996), John Wiley & Sons. | | 2 | Head First Design Patterns, O?Reilly, Eric Freeman, Elisabeth Freeman, Kathy Sierra, Bert Bates, First Edition October 2004. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 20 | Proje | 14 | | 2 | 30 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 15 | 75 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 1 | 3 | 3 | Uygulama | 13 | 1 | 13 | Ödev | 2 | 9 | 18 | Proje | 1 | 14 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Dönem sonu sınavı | 1 | 3 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 188 |
|