Türkçe | English
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TARİH ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
www.ktu.edu.tr/fakulte/fenedb/index.php; www.sbe.ktu.edu.tr/index_files/tarih_abd.htm
Tel: +90 0462 3774191
SBE
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TARİH ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

TRH5700Tarih Felsefesi3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüTARİH ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi İhsan ERDİNÇLİ
Diğer Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Ahmet Karaçavuş
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Tarihi vak'aların sosyal, kültürel süreçleri içinde tahlil edilmesi. İnsanı ve düşünceyi temel alarak hayatın, beşeri münasebetlerin, beşeri birikimlerin tarihi bir perspektif içinde yorumlanması. Bu alandaki fikirlerin eleştirilmesi, tartışılması. Tarih telakkisi, önemi ve özelliğinin incelenmesi.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Tarih felsefesinin ortaya çıkışını ve gelişimini, tarih felsefesi ile tarihin ilişkisini özetleyebileceklerdir.141,
ÖK - 2 : tarihi hadiselerin yorumlanması ve burada tarih felsefesinin fonksiyonunu, tarih çeşitleri ve tarihi düşüncenin gelişimini ifade edebileceklerdir.141,
ÖK - 3 : derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır.21,2,
ÖK - 4 : bu konu hakında dinleyici önünde bilgi verebileceklerdir.1,31,5,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Tarih ilminin konusu, Tarih araştırmalarının toplumun kalkınmasındaki tesiri, Tarih ilminin diğer ilimlerle münasebetleri, Tarihin bölümlere ayrılması, Tarih yazıcılığının çeşitleri.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Derse giriş, kaynak tanıtımı ve konu dağıtımı
 Hafta 2Tarih ve tarih felsefesi nedir?
 Hafta 3Tarih felsefesinin tarihçesi ve geçirdiği dönemler
 Hafta 4Tarihin çağlara ayrılması nasıl olmalı ve mevcut uygulama
 Hafta 5Tarih yazımı ve tarih felsefesi
 Hafta 6Ortaçağ'da Tarih Yazımı
 Hafta 7Rönesans ve Aydınlanma Çağında Tarih Anlayışı
 Hafta 819. Yüzyılda Tarih Yazımı
 Hafta 9Ara sınav
 Hafta 10İlerleme İdeası: Kant ve Herder
 Hafta 11Tarih Felsefesi ve Hegel
 Hafta 12konu anlatımı ve tartışma
 Hafta 13konu anlatımı ve tartışma
 Hafta 14konu anlatımı ve tartışma
 Hafta 15Değerlendirme
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Özlem, Doğan. 2017; Tarih Felsefesi, Notos Kitap, İstanbul.
2Tosh, John. 2020. Tarihin Peşinde, Kronik Kitap, İstanbul.
3Collingwood, Robin George. 1996; Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Ankara.
4Bıçak, A. 2004. Tarih Düşüncesi III: Tarih Felsefesinin Oluşumu. İstanbul: Dergah Yayınları.
5Simmel, George. 2008. Tarih Felsefesinin Problemleri, Gürsel Aytaç (Trc.), Ankara.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 11/04/2024 2 30
Sunum 14 08/05/2024 1 20
Dönem sonu sınavı 16 03/06/2024 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 5 14 70
Arasınav için hazırlık 3 9 27
Ödev 5 10 50
Dönem sonu sınavı için hazırlık 6 6 36
Toplam Çalışma Yükü225