|
TRH5511 | Ottoman Historiography | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. M. Alaaddin YALÇINKAYA | Öğretim Dili | İngilizce | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | 16. yüzyılın başına dek, araştırmacılar, Osmanlı tarihi çalışmaları için yeterli arşiv kaynaklarına sahip değildir ve bu boşluk bahsi geçen döneme ait kroniklerle doldurulmuştur. bu dersteki amacımız da bahsi geçen dönem için en güvenilir bilgiye ulaşmak adına 13. yüzyıl ile 16. yüzyıl arasında yazılan kronikleri kıyaslamak, analiz etmek, irdelemek ve kritik etmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Arşiv materyallerinin dışındaki birincil kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur | 11,14 | 1, | ÖK - 2 : | Osmanlı Tarihçiliği hakkında bilgi sahibi olur | 5,11,12,13 | 1, | ÖK - 3 : | Edindiği bilgileri tarih araştırmalarında kullanabilir. | 1,2,5,11 | 1, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Osmanlı İmparatorluğu içerisinde zengin bir literatür oluşturulmuştur. ilk Osmanlı tarihleri, menakıbnameler, gazavatnameler gibi İslam geleneğini takip eden eserler meydana getirilmiştir. bunlara ek olarak tarihçiler Osmanlı hanesine ait tarihler konusunda da hevesli olmuştur. bu tarihlerin büyük bir çoğunluğu da önde gelen devlet ricaline ya da önemli kişilere sunulmuştur. 18. yüzyılın başında ise vakanüvislik kurumu oluşturularak, tarihçilik resmi bir boyut kazanmıştır. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Yöntemler ve dersin genel amacı | | Hafta 2 | Tarih yazıcılığı ve müverrih. Osmanlı çalışmalarında klasik dönem kroniklerinin önemi | | Hafta 3 | Klasik Dönem Osmanlı kroniklerinin erken örnekleri | | Hafta 4 | Aşıkpaşazade, Tevarih-i Âl-i Osman | | Hafta 5 | Neşri, Cihannüma | | Hafta 6 | Osmanlı Tarih Yazıcılığında Süslü Nesir ve ilk örnekleri | | Hafta 7 | Tursun Bey, Tarih-i Ebü'l-Feth | | Hafta 8 | Ara Sınav öncesinde geçtiğimiz derslerin genel bir değerlendirilmesi | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Kemalpaşazade, Tevârih-i Âl-i Osman | | Hafta 11 | Gelibolulu Mustafa Âli, Künhü'l-Ahbar | | Hafta 12 | Vakanüvis Kurumu | | Hafta 13 | Vakanüvis Kurumu | | Hafta 14 | Müslüman tarihçiler ve gayr-i Müslim kaynaklar | | Hafta 15 | Dönem sonu sınavından önce dönem dersinin genel bir değerlendirilmesi | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Babinger, F., 1982; Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı | | 2 | Menage, V.L, The Beginnings of the Ottoman Historiography | | 3 | Imber, Colin; İlk Dönem Osmanlı Tarihinin Kaynakları | | |
1 | Köprülü, M. Fuad, 1986; Osmanlı İmparatorluğu'nun Kuruluşu, Ötüken Yayınları | | 2 | Emecen, Feridun, 2021; İlk Osmanlılar ve Batı Anadolu Beylikler Dünyası, Kapı Yayınları | | 3 | Özel, Oktay, Mehmet Öz, 2005; Söğüt'ten İstanbul'a- Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar, İmge Yayınları | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 17.04.2022 | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 10.06.2022 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 2 | 7 | 14 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Ödev | 1 | 14 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 2 | 14 | 28 | Diğer 1 | 5 | 10 | 50 | Diğer 2 | 2 | 3 | 6 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|