|
TRH5170 | Osmanlı Yenileş.ve Fik.Har. | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | TARİH ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi İhsan ERDİNÇLİ | Diğer Öğretim Üyesi | Prof. Dr. M. Alaaddin YALÇINKAYA | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Osmanlı Devleti'nde ıslahatlarla başlayan değişim ve yenileşme sürecinde ortaya atılan siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel fikirlerin ve yeni kurumların ortaya konması. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Osmanlılarda yenileşme fikrinin tarihi gelişimini özetleyebileceklerdir. | 1 | 1,3, | ÖK - 2 : | ıslahatlar ile başlayan Osmanlı yenileşme girişimlerinin bağlı olduğu şartları, yenileşmenin görüldüğü alanları ve sonuçlarını ifade edebileceklerdir. | 13 | 1,3, | ÖK - 3 : | derste aldıkları teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır. | 6 | 1,3, | ÖK - 4 : | bu konu hakında dinleyici önünde bilgi verebileceklerdir. | 10 | 1,3, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Lale devrinden itibaren Osmanlı toplum ve devlet yapısında ve fikir hayatında icra edilen yenileşme hareketleri ve Batılılaşma meselesi ele alınmaktadır. Bu dönemde, Lale Devri, III. Selim ve Nizam-ı Cedid, II. Mahmud reformları, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı ve Kanun-i Esasi incelenecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Derse giriş, kaynak tanıtımı ve konu dağıtımı | | Hafta 2 | Osmanlı yenileşmesinin ana hatları ve problemlerinin tespit edilmesi | | Hafta 3 | Tanzimat ve Islahat Fermanlarının tahlili. | | Hafta 4 | Mustafa Reşid, Âli ve Fuad Paşalar | | Hafta 5 | Tanzimat Dönemi?nin Genel Değerlendirmesi | | Hafta 6 | İttifak-ı Hamiyyet ve Yeni Osmanlılar | | Hafta 7 | Kanun-i Esasi?nin incelenmesi | | Hafta 8 | Jöntürklerin Ortaya Çıkışı ve Siyasi Fikirleri | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Kitap tahlili ve tartışma | | Hafta 11 | Kitap tahlili ve tartışma | | Hafta 12 | Kitap tahlili ve tartışma | | Hafta 13 | Kitap tahlili ve tartışma | | Hafta 14 | Konu anlatımı ve tartışma | | Hafta 15 | Kitap tahlili ve tartışma | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Namık Kemal, Osmanlı Modernleşmesinin Meseleleri, Dergâh, İstanbul, 2019. | | 2 | Berkes, Niyazi, Türkiyede Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul 1978. | | |
1 | Tunaya, Tarık Zafer, Türkiyenin Siyasî Hayatında Batılılaşma Hareketleri, Yedigün Matbaası, İstanbul, 1960. | | 2 | Mardin, Şerif, Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu, 12. Baskı, İletişim Yayıncılık, İstanbul 2015. | | 3 | Safa, Peyami, Türk İnkılâbına Bakışlar, Ötüken, 8. Baskı, İstanbul, 2013 | | 4 | Hanioğlu, M. Şükrü, Osmanlı İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük(1889-1902), İletişim Yayıncılık, İstanbul 1985. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 20/11/2023 | 1 | 30 | Sunum | 14 | 17/12/2023 | 0,5 | 20 | Dönem sonu sınavı | 16 | 23/01/2024 | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 10 | 10 | 100 | Arasınav için hazırlık | 15 | 3 | 45 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Ödev | 7 | 2 | 14 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 7 | 3 | 21 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|