|
MM4015 | Robot ve Kinematiği | 3+0+0 | AKTS:6 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Lisans | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Caner SANCAK | Diğer Öğretim Üyesi | - | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Robotu oluşturan temel donanımların işlevleri incelemek. Seri robot kolların düz ve ters kinematik çözümlerini çıkarmak, eklem-uç işlemci hız ilişkilerini ortaya çıkarmak ve hareket planını oluşturmak. Robot kontrolünü mikro-kontrolcü teknikleriyle başarmak, |
Öğrenim Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Matematik bilgisini kullanarak robotların ileri ve ters kinematik denklemlerini çıkartabilecek ve çözebilecek. | 1,3 | 1,6, | ÖK - 2 : | Manipülatörün dinamik denklemlerini çıkartabilecek. | 1,3 | 1,6 | ÖK - 3 : | Robotlarda kullanılan kontrol yaklaşımlarını anlama ve uygulama becerisi kazanabilecek. | 1,3 | 1,6 | ÖK - 4 : | Mikro-kontrolcü programlama tekniğini anlama ve uygulama becerisine sahip olacak. | 1,3 | 6, | ÖK - 5 : | Robotlarda hız analizi ve hareket planlama yapabilme becerisini kazanacak. | 1,3 | 1,6, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Robot kolların kinematik yapısı, manipülatörlerin sınıflandırılması, robot kol sürücüleri ve duyar elemanlar. Dönme matrisi ve homojen transformasyon, dönme matrisinin oluşturulması. Robotların düz kinematik çözümleri, Denavit-Hartenberg gösterimi, ters kinematik çözümleri, hız analizi. ve hareket planlama. Robot kontrolü için mikro-kontrolcü programlama ve uygulaması. |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Temel Kavramlar ve Tarihçe
| | Hafta 2 | Robot kolların (manipülatör) kinematik yapısı
| | Hafta 3 | Manipülatörlerin sınıflandırılması
| | Hafta 4 | Dönme matrisi ve Homojen Transformasyon, Dönme matrisinin oluşturulması
| | Hafta 5 | Dönme matrisi ve Homojen Transformasyon, Dönme matrisinin oluşturulması (devam)
| | Hafta 6 | Seri robotlarda düz kinematik ve Denavit-Hartenberg gösterimi
| | Hafta 7 | Denavit-Hartenberg gösterimi (devam)
| | Hafta 8 | Robotlarda çalışma uzayı | | Hafta 9 | Arasınav
| | Hafta 10 | Robotlarda kullanılan duyar elemanlar
| | Hafta 11 | Mikro-kontrolcü programlama ve otomasyon
| | Hafta 12 | Mikro-kontrolcü programlama ve otomasyon (devam)
| | Hafta 13 | Seri robotlarda ters kinematik
| | Hafta 14 | Robotlarda Jakobiyen matrisinin elde edilmesi
| | Hafta 15 | Robotlarda hareket planlama yöntemleri
| | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Spong M.W., Vıdyasagar M., 1989, Robot Dynamics and Control, John Wiley and Sons, Inc., USA | | 2 | Z. Bingül, S. Küçük, Robot Kinematiği, Birsen Yayınevi, 2009. | | |
1 | Wolovich W.A.,1987, ROBOTICS: Basic Analysis and Design, CBS College Publishing, USA | | 2 | Arvas M. A.., 2019, Projeler Eşliğinde Arduino ile Robotik Programlama Sensörler ? Veri İletişimi ? Wifi, Bluetooth, IR, Seçkin Yayıncılık., İstanbul | | 3 | Çetinkaya K., 2003, PLC Kullanım ve Programlama, Özdisan A.Ş., İstanbul | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 28/11/2023 | 1,5 | 25 | Proje | 14 | 08/01/2024 | 10 | 25 | Dönem sonu sınavı | 16 | 15/01/2024 | 1,5 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 1 | 7 | 7 | Laboratuar çalışması | 1 | 12 | 12 | Arasınav için hazırlık | 1 | 8 | 8 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Proje | 1 | 10 | 10 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 1 | 6 | 6 | Dönem sonu sınavı | 2 | 2 | 4 | Toplam Çalışma Yükü | | | 90 |
|