Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI
DOKTORA
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI / DOKTORA
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIML7570Trabzon Kentinin Tarihsel Topograf.3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiDoktora
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDoç. Dr. Fulya ÜSTÜN DEMİRKAYA
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı Trabzon kentinin fiziksel dokusunu, tarih öncesinden başlayıp antik yerleşimlere ve buradan da Komnenos ve Osmanlı'ya ulaşan bir zaman dilimi içinde topografyanın belirleyiciliği bağlamında incelemektir.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : Kent kavramının çok boyutlu bir kavram olduğu bilincine varacak1,33,5,6
ÖK - 2 : Kentlerin gelişimi ve işlevsel bölünmelerine dair yorumlanma ve değerlendirme yapabilecek1,3
ÖK - 3 : Topografyanın kentlerin fiziksel dokusu üzerindeki etkisini kavrayacak1,3
ÖK - 4 :
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Ders kapsamında, ilk yerleşime dair bütün fiziksel izlerini yitirmiş olan bugünün Trabzon'unda özgün yerleşmeyi şekillendiren topografyanın irdelenmesi amaçlanmıştır. Tüm kentler, bir arazi parçasına konumlanmıştır. Bu arazinin formu ve özellikleri, kent formu oluşum kriterlerinde belirleyici rol oynamaktadır. Bu bağlamda, kentin kuruluşu ve ilk yerleşmelerden başlayarak Komnenos Hanedanlığı ve Osmanlı dönemine ulaşan zaman diliminde kentin yerleşim dokusu topografik verilerin ışığında incelenecektir. Tarihsel bir gelişim perspektifi içinde tarihsel koşulların ve topografyanın biçimlendirdiği yapım etkinlikleri ve kentin bu dönemlerde geçirdiği fiziksel değişimi ortaya koyulacaktır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Giriş
 Hafta 2Kentin fiziki yapısı tanımlayan etmenler ve işlevsel bölünmeler
 Hafta 3Topografya ve tarihsel topografya kavramı
 Hafta 4Tarihi süreçte kent modelleri
 Hafta 5Trabzon kenti topografyası ve kente ilk yerleşim
 Hafta 6Trabzon kenti ticaret ve çarşı bölgelerinin oluşumunda topografyanın etkisi
 Hafta 7Trabzon kenti mahalle dokusu ve dokunun oluşumunda topografyanın etkisi
 Hafta 8Trabzon kenti imar faaliyetleri ve yapıların kentsel dokuda dağılımı
 Hafta 9Arasınav
 Hafta 10Trabzon kenti ve topografyasına ilişkin araştırma konularının belirlenmesi
 Hafta 11Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması
 Hafta 12Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması
 Hafta 13Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması
 Hafta 14Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması
 Hafta 15Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Üstün Demirkaya, F. 2014. Toplumsal Dinamikler Bağlamında Trabzon Kent Dokusunun Dönüşümü (Komnenos Hanedanlığı’ndan Cumhuriyet’e Kadar), yayınlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Trabzon.
2Bryer A. Ve Winfield D. 1985. The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos, I, Washington.
3Tuluk, Ö. İ., ve Düzenli, H. İ, 2010. Trabzon Kent Mirası Yer-Yapı-Hafıza, Klasik Yayınları, İstanbul
4Aktüre, S., 1981. 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlenmesi, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara.
 
İlave Kaynak
1Rossi, A., 2006. Şehrin Mimarisi, (çev.) Nurdan Gürbilek, Kanat Kitap, İstanbul.
2Wycherly, R. E., 1993. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 23/11/2018 2 50
Dönem sonu sınavı 16 11/01/2019 2 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 5 14 70
Arasınav için hazırlık 5 8 40
Arasınav 2 1 2
Uygulama 3 4 12
Ödev 2 13 26
Dönem sonu sınavı için hazırlık 5 6 30
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Toplam Çalışma Yükü225