|
MIML7570 | Trabzon Kentinin Tarihsel Topograf. | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Bahar Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Fulya ÜSTÜN DEMİRKAYA | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Trabzon kentinin fiziksel dokusunu, tarih öncesinden başlayıp antik yerleşimlere ve buradan da Komnenos ve Osmanlı'ya ulaşan bir zaman dilimi içinde topografyanın belirleyiciliği bağlamında incelemektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Kent kavramının çok boyutlu bir kavram olduğu bilincine varacak | 1,3 | 3,5,6 | ÖK - 2 : | Kentlerin gelişimi ve işlevsel bölünmelerine dair yorumlanma ve değerlendirme yapabilecek | 1,3 | | ÖK - 3 : | Topografyanın kentlerin fiziksel dokusu üzerindeki etkisini kavrayacak | 1,3 | | ÖK - 4 : | | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Ders kapsamında, ilk yerleşime dair bütün fiziksel izlerini yitirmiş olan bugünün Trabzon'unda özgün yerleşmeyi şekillendiren topografyanın irdelenmesi amaçlanmıştır.
Tüm kentler, bir arazi parçasına konumlanmıştır. Bu arazinin formu ve özellikleri, kent formu oluşum kriterlerinde belirleyici rol oynamaktadır. Bu bağlamda, kentin kuruluşu ve ilk yerleşmelerden başlayarak Komnenos Hanedanlığı ve Osmanlı dönemine ulaşan zaman diliminde kentin yerleşim dokusu topografik verilerin ışığında incelenecektir. Tarihsel bir gelişim perspektifi içinde tarihsel koşulların ve topografyanın biçimlendirdiği yapım etkinlikleri ve kentin bu dönemlerde geçirdiği fiziksel değişimi ortaya koyulacaktır.
|
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş | | Hafta 2 | Kentin fiziki yapısı tanımlayan etmenler ve işlevsel bölünmeler | | Hafta 3 | Topografya ve tarihsel topografya kavramı | | Hafta 4 | Tarihi süreçte kent modelleri | | Hafta 5 | Trabzon kenti topografyası ve kente ilk yerleşim | | Hafta 6 | Trabzon kenti ticaret ve çarşı bölgelerinin oluşumunda topografyanın etkisi | | Hafta 7 | Trabzon kenti mahalle dokusu ve dokunun oluşumunda topografyanın etkisi | | Hafta 8 | Trabzon kenti imar faaliyetleri ve yapıların kentsel dokuda dağılımı | | Hafta 9 | Arasınav | | Hafta 10 | Trabzon kenti ve topografyasına ilişkin araştırma konularının belirlenmesi | | Hafta 11 | Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması | | Hafta 12 | Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması | | Hafta 13 | Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması | | Hafta 14 | Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması | | Hafta 15 | Belirlenen konuya yönelik makale sunu ve tartışması | | Hafta 16 | Dönem sonu sınavı | | |
1 | Üstün Demirkaya, F. 2014. Toplumsal Dinamikler Bağlamında Trabzon Kent Dokusunun Dönüşümü (Komnenos Hanedanlığından Cumhuriyete Kadar), yayınlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Trabzon. | | 2 | Bryer A. Ve Winfield D. 1985. The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos, I, Washington. | | 3 | Tuluk, Ö. İ., ve Düzenli, H. İ, 2010. Trabzon Kent Mirası Yer-Yapı-Hafıza, Klasik Yayınları, İstanbul | | 4 | Aktüre, S., 1981. 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlenmesi, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara. | | |
1 | Rossi, A., 2006. Şehrin Mimarisi, (çev.) Nurdan Gürbilek, Kanat Kitap, İstanbul. | | 2 | Wycherly, R. E., 1993. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 23/11/2018 | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 11/01/2019 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Arasınav için hazırlık | 5 | 8 | 40 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 3 | 4 | 12 | Ödev | 2 | 13 | 26 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 5 | 6 | 30 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|