|
MIML7530 | Mimarlıkta İktidar ve İdeoloji Sorunları | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Dr. Öğr. Üyesi Aysun AYDIN SANCAROĞLU | Diğer Öğretim Üyesi | | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Toplumsal bir pratik olan mimarlığın, zamana ve mekana göre farklı anlamlara sahip olan iktidar ve ideoloji kavramları üzerinden değerlendirilmesi dersin amacıdır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | İktidar ve ideoloji kavramlarının farklılık gösteren tanımlarını öğreneceklerdir. | 2,3,4,5 | 1,5,6, | ÖK - 2 : | Mimarlığın iktidar ve ideoloji ile olan olağana ilişkisini fark edeceklerdir. | 2,3,4,5 | 1,5,6 | ÖK - 3 : | İktidar aktörlerinin mimarlığı bir meşrulaştırma aracı olarak görme sebeplerini tartışabileceklerdir. | 2,3,4,5 | 1,5,6 | ÖK - 4 : | Mimarlık pratiklerinde iktidar odaklarının ilişkilerine eleştirel bakabileceklerdir. | 2,3,4,5 | 1,5,6 | ÖK - 5 : | Mimarlıkta ideoloji kavramını tartışabileceklerdir. | 2,3,4,5 | 1,5,6 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Mimarlık pratiklerinin ve aktörlerinin, iktidar ve ideoloji kavramları ile nasıl bir ilişki kurduğu tartışılacaktır. iktidar ve ideoloji kavramlarının zamana ve mekana göre farklılaşan anlamları belirlenecektir. Belirlenen bu farklı anlamların mimarlık pratiklerini nasıl şekillendrdiği araştırılacaktır. Söz konusu şekillenmeler sonucu üretilen söylemlere eleştirel bir bakış açısı getirilecektir. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin tanımı ve kapsamı. | | Hafta 2 | İktidar ve ideoloji kavramlarının zamana ve mekana göre değişen anlamları-I. | | Hafta 3 | İktidar ve ideoloji kavramlarının zamana ve mekana göre değişen anlamları-II. | | Hafta 4 | İktidar ve ideoloji kavramlarının zamana ve mekana göre değişen anlamları-III. | | Hafta 5 | İktidar örüntülerinde mimarlığın araçsallaştırılması. | | Hafta 6 | Mimarlık pratiklerinin iktidar ağları ekseninde düşünülmesi. | | Hafta 7 | Özne-nesne gerilimi: mimarlığın ideolojik bir nesne haline dönüştürülmesi. | | Hafta 8 | Mimarlığın iktidar ve ideoloji ile kesişme noktaları. | | Hafta 9 | | | Hafta 10 | Arasınav | | Hafta 11 | İktidar aktörleri tarafından mimarlığın temsil ve meşruiyet aracı olarak kullanılması-I. | | Hafta 12 | İktidar aktörleri tarafından mimarlığın temsil ve meşruiyet aracı olarak kullanılması-II. | | Hafta 13 | Mimarlık pratiklerinde iktidar sorunu-I. | | Hafta 14 | Mimarlık pratiklerinde iktidar sorunu-II. | | Hafta 15 | İktidar sembolü olarak mimarlığın kurgulanışı. | | Hafta 16 | Mimarlık alanının kendi iktidarını yaratma çabaları. | | |
1 | Berman, M. 2005; Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, İstanbul | | 2 | Burnet, R. 2006; İmgeler Nasıl Düşünür, Metis Yayınları, İstanbul. | | 3 | Foucoult, M. 2003; İktidarın Gözü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. | | 4 | Akay, A. 2000; Micheal Foulcault'da İktidar ve Direnme Odakları, Bağlam Yayınları, İstanbul. | | 5 | Boudrillard, J. 1998; Kötülüğün Şeffaflığı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 8 | 14 | 112 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 5 | 2 | 10 | Arasınav | 3 | 2 | 6 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 2 | 14 | 28 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 8 | 1 | 8 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 1 | 8 | 8 | Diğer 2 | 1 | 8 | 8 | Toplam Çalışma Yükü | | | 225 |
|