|
MIML7474 | Arkeolojik Alanlarda Mimari Resto. | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Murat TUTKUN | Diğer Öğretim Üyesi | Doç. Dr. Murat TUTKUN | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Arkeolojik alanların koruma ve restorasyon sorunları, kültür varlığı özelliklerinin değerlendirilebilmesi açısından önem taşımaktadır. Tarihi çevrenin mekânsal analizi, arkeolojik alanların yakın çevresi ile bir bütün olarak değerlendirilmesi gerekliliği, arkeolojik alan koruma planlaması, arkeolojik mirasın kent ve yakın çevresi ile konumsal ilişkisi, arkeolojik alanın kentin hangi parçası ile bütünleşmesi gerektiği, arkeolojik alanlar için GIS teknikleri ve uygulamaları söz konusu kültür mirasının çağdaş yaşamla ilişkisinin düzenlemesi ve sürekliliğinin sağlanması açısından önemlidir. Aynı zamanda arkeolojik alanları oluşturan yapı gruplarının, yapı türlerinin ve antik yapı parçalarının belgelenmesi ve bu bağlamda ileri belgeleme teknikleri ön plana çıkmaktadır. Antik yapıların dönemsel özellikleri, geleneksel yapım sistemleri ve dönemlere özgü malzemeler ise bu alanlarda kullanılacak restorasyon tekniklerine temel verileri teşkil etmektedir. Bu veriler doğrultusunda; arkeolojik kalıntının ya da kalıntıların oluşturduğu alanın barındırdığı bilginin açığa çıkarılması, belgelenmesi, günümüz bağlamında değerlendirilmesi, arkeolojik alanlarda mimari restorasyon teknikleri ve anastilosis problemleri üzerinde çalışılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Farklı nitelik ve ölçekteki arkeolojik değerlerin ve bunların bir araya gelerek oluşturdukları alanların bir bütün olarak korunması konusunda karar verebilecekler | 1,5 | 1,3,5, | ÖK - 2 : | Arkeolojik alanlarda yer alan yapı tipleri, mimarisi ve yapısal özellikleri hakkında bilgi sahibi olacaklar | 1,5 | 1,3,5, | ÖK - 3 : | Arkeolojik alanlarda mimari restorasyon uygulamaları ve teknikleri hakkında bilgi ve yeti sahibi olacaklar | 1,5 | 1,3,5, | ÖK - 4 : | Arkeolojik alanların korunması ve yönetilmesine yönelik ileri belgeleme ve görüntüleme teknikleri ile CBS uygulamaları hakkında bilgi sahibi olacaklar. | 1,5 | 1,3,5, | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Arkeolojik alanlar, dönemsel özellikleri ve yapısal özellikleri; Arkeolojik alanlarda yer alan yapı tipleri ve mimarisi; Antik yapı parçası, yapı grubu ve yapı; Arkeolojik alanların belgelenmesi ve ileri belgeleme teknikleri; Tarihi çevrenin mekânsal analizi, arkeolojik alanlar için GIS teknikleri ve uygulamaları; Arkeolojik yapıların ve alanların koruma ve restorasyon sorunları; Arkeolojik alanlarda mimari restorasyon teknikleri ve Anastilosis.. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Giriş, dersin amacı ve içeriği. | | Hafta 2 | Arkeolojik alanlar ve dönemsel özellikleri | | Hafta 3 | Arkeolojik alanlarda yer alan yapı tipleri, mimarisi ve yapısal özellikleri | | Hafta 4 | Arkeolojik alanlarda yer alan yapı tipleri, mimarisi ve yapısal özellikleri | | Hafta 5 | Anadolu ve Mezopotamya mimarlığı, yapım teknikleri ve malzemeler | | Hafta 6 | Eski Yunan ve Roma dönemleri yapım teknikleri ve kullanılan malzemeler | | Hafta 7 | Antik yapı parçası, yapı, yapı grubu ve arkeolojik alanların belgelenmesi ve ileri belgeleme teknikleri | | Hafta 8 | Tarihi çevrenin mekânsal analizi, arkeolojik alanlar için GIS teknikleri ve uygulamaları | | Hafta 9 | Ara Sınav | | Hafta 10 | Arkeolojik Yapıların ve Alanların Koruma ve Restorasyon Sorunları | | Hafta 11 | Arkeolojik alanlarda mimari restorasyon teknikleri ve anastilosis | | Hafta 12 | Arkeolojik alanlarda mimari restorasyon teknikleri ve anastilosis | | Hafta 13 | Öğrenci sunumları | | Hafta 14 | Öğrenci sunumları | | Hafta 15 | Sunumlara yönelik genel değerlendirme | | Hafta 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
1 | Ahunbay, Z., 1996. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. | | 2 | Ashurst, J., 2007. Conservation of Ruins, Butterworth-Heinemann Publications, Birleşik Krallık. | | 3 | Feilden, M. B., 2003. Conservation of Historic Buildings, Butterworth-Heinemann Publications, Birleşik Krallık. | | 4 | Demas, M., 1997. Ephesus: The Conservation of Archaeological Sites in the Mediterranean Region, Editör: Marta de la Torre, An International Conference Orginized by Getty Conservation Institute and the J. Paul Getty Museum, 6-12 May 1995, The Getty Conservation Museum, Los Angeles. | | |
1 | Mydin, O., Azree, R. ve Mahyuddin, A H., 2012. Factors of Deterioration in Building and the Principles of Repair, Analele Universitatii, Eftimie Murgu Resita, 19, 1, 345-352. | | 2 | Council of Europe, 1992. Convention for Conservation of Archaeological Heritage (Arkeolojik Mirasın Korunması Sözleşmesi), CETS No.143, Valetta. | | 3 | Feilden, B.M. ve Jokilehto J., 1993. Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Rome. | | 4 | ICOMOS, 1990. Charter for the Protection and Management of the Archaeological Heritage (Arkeolojik Mirasın Korunması ve Yönetilmesi tüzüğü) | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 13 | 26/11/2021 24/12/2021 | 2 2 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 13/01/2022 | 2 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 13 | 39 | Sınıf dışı çalışma | 6 | 13 | 78 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 6 | 2 | 12 | Arasınav | 3 | 2 | 6 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 1 | 6 | Dönem sonu sınavı | 3 | 1 | 3 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 144 |
|