Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIM5200Mımarlıkta Elestırı3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılGüz Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim Üyesi--
Diğer Öğretim ÜyesiYok
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Mimarlığın dünü bugünü ve geleceğine eleştirel bir bakış kazandırmak.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : eleştiriye esas olacak pozitif temeller kurmayı bilecekler.4,5,85,6
ÖK - 2 : düne ve bu güne ait her hangi bir bina veya çevreyi eleştirebilecekler.4,5,85,6
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Bir yazın sanatı olan eleştirinin pozitif temellerinin kurulması, hörmenetik güçlüklerin aşılmasında felsefe desteğinin aranması. Felsefi akımlara sistemli bakış. Strüktüralistler ve Post-strüktüralistlerin mimarlık eleştirisine katkıları. Eco, Foucault, Gadamer, Heidegger ve Eliade'nin mimarlık eleştirisine ontolojik, fenomenolojik, epistemolojik ve semantik etkilerinin incelenmesi. Tasarım kavramları ağırlıklı bir eleştiri modelinin tanıtılması.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Eleştiri-Hörmenetik-Yorum
 Hafta 2Anlamın arkitektoniği: Yeni çoğulculuğun kurgusu
 Hafta 3Eleştiride Perspektif, Gerçeklik, Yöntem, İlke
 Hafta 4Perspektif, Gerçeklik
 Hafta 5Yöntem ve İlke
 Hafta 6Eleştiride değerler ve kavramlar. Bir önceki dersin ödevi.
 Hafta 7Eleştirmen Tipleri ve yöntemleri. Ödevlerin gözden geçirilmesi
 Hafta 8Arasınav
 Hafta 9Colquhoun okumaları ve yorumları
 Hafta 10Megill Allan, Aşırılığın Peygamberleri, (çev. Tuncay Birkan), Ankara 1998 (1985) konulu yayının irdelenmesi.
 Hafta 11Colquhoun, Dinç ve Gür kavramlarının irdelenmesi
 Hafta 12Öğrenci eleştiri önerilerinin tartışılması ve değerlendirilmesi.
 Hafta 13Paul-Allan Johson'un eleştirel tavrı.
 Hafta 14Eleştirel yazım yöntemi.
 Hafta 15Öğrencilerin yazı denemeleri ve eleştirileri
 Hafta 16Dönem sonu sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Gür, Ş. Ö. (2004) Mimaride Eleştirinin Konstrüksiyonu: Perspektif, Gerçeklik, Yöntem ve İlke? Teori ve Eleştiri, Hüseyin Su (der.), Ankara: Hece, pp: 211-262.Watson, W. (1993) The Architectonics of Meaning: Foundations of the New Pluralism, Chicago: The University of Chicago Press.
2Gür, Ş. Ö. (2009) Mimarlıkta Eleştirinin Eleştirisi, Mimarlık 348 2009, 26-31 (tüm dosya). Saunders, W. S. (1999) From Taste to Jugement, Harvard Design magazine, Winter/Spring, No.7/ 1-8.
3Attoe, W. (1981)Architecture and Critical Imagination, The Unwin Brothers Ltd. London.Beardsley, M. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, Indianapolis: Hackett Publishing.
4Gür, Ş. Ö. Mimariyi Eleştirmek (1), Yapı (194), Ocak 1998, 56-67Gür, Ş. Ö. Mimariyi Eleştirmek (2), Yapı (195), Şubat 1998, 49-56Gür, Ş. Ö., Eleştirel Yorumlarda Mimari Kavramlar (1), Yapı (196), Mart 1998, 48-56Gür, Ş. Ö., Eleştirel Yorumlarda Mimari Kavramlar (2), Yapı (197), Nisan 1998, 65-80Gür, Ş. Ö., Eleştirel Yorumlarda Mimari Kavramlar (3), Yapı (198), Mayıs 1998, 75-83
5Colquhoun, A. (1990) Mimari Eleştiri Yazıları. Ali Cengizkan (çev.). İstanbul: Şevki Vanlı MimarlıkVakfı.Dinç, P., Akademik Mimari Eleştiride Teknikler: A. Colquhoun?a ait iki çağdaş uygulama eleştirisi, Gazi Sanat Dergisi-3, 51-67
6Gür, Ş.Ö., UIA?96 Üzerine Öznel Bir Yorum, Yapı (178), Ekim 1996, 79-96; Gür, Ş. Ö., Güzel Olisipo ya da EXPO?98, Yapı (203), Ekim 1998, 87-97: Gür, Ş. Ö. Minimalizm-Fütürizm-Natüralizm-Yoksa?, Yapı (210), Mayıs 1999, 57-69; Gür, Ş. Ö. Minimalizm Yeniden Ziyaret mi ediliyor?, Yapı (211), Haziran, 1999, 79-83; Gür, Ş. Ö., Dokunma(ma)-Kavrama(ma), Yapı (212), Temmuz, 1999, 57-65.
7Gür, Ş. Ö., Mekansal Söylenceler II. Gerçeküstü Mekanlar, Yapı 231, Şubat, 57-64Gür, Ş. Ö., Mekansal Söylenceler III: Gerçek Mekanlar, Yapı 232 , Mart.
 
İlave Kaynak
1Düzenli, H.İ., 2004. ?Mimari Eleştiride Bütüncül Yaklaşım ve Mimarinin Ontolojik İdraki?, Ada,1,s.40-46.
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 8 2 30
Uygulama 1 3 10
Sözlü sınav 1 3 10
Dönem sonu sınavı 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 16 48
Sınıf dışı çalışma 16 1 16
Arasınav 3 1 3
Uygulama 3 16 48
Ödev 10 4 40
Dönem sonu sınavı için hazırlık 30 1 30
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Toplam Çalışma Yükü188