Türkçe | English
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI
TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Ders Bilgi Paketi
http://www.mimarlik.ktu.edu.tr
Tel: +90 0462 3772605
FBE
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MİMARLIK ANABİLİM DALI / TEZLİ YÜKSEK LİSANS
Katalog Ana Sayfa
  Katalog Ana Sayfa  KTÜ Ana Sayfa   Katalog Ana Sayfa
 
 

MIML527020.yy.Türkiye Mimarlığının Sor.3+0+0AKTS:7.5
Yıl / YarıyılBahar Dönemi
Ders DuzeyiYüksek Lisans(Tezli)
Yazılım Şekli Seçmeli
BölümüMİMARLIK ANABİLİM DALI
Ön KoşulYok
Eğitim SistemiYüz yüze
Dersin Süresi14 hafta - haftada 3 saat teorik
Öğretim ÜyesiDr. Öğr. Üyesi Aysun AYDIN SANCAROĞLU
Diğer Öğretim Üyesi
Öğretim DiliTürkçe
StajYok
 
Dersin Amacı:
Çağdaş Türkiye mimarlığının geleneksel anlatılarına eleştirel bir bakış getirmek ve dönem mimarlığının kuramsal arka planını kent, metropol, değişim, konut, gecekondu, apartman, ataerkil yapılar, kadın, gündelik hayat, popüler kültür, gerilimli Ankara-İstanbul ilişkisi, ideoloji ve din kavramları özelinde yeniden inşaedebilmek.
 
Öğrenim KazanımlarıPÖKKÖY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler :
ÖK - 1 : 20.yy Türkiye mimarlığı hakkındaki geleneksel tanım ve anlatılara eleştirel bakabileceklerdir.2,3,5,75,
ÖK - 2 : geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet dönemi mimarlıklarının kuramsal arka planını tanımlayabileceklerdir.2,4,5,63,6,
ÖK - 3 : Kent ve kırsalın yeniden kurgulanış biçimlerini irdeleyebileceklerdir.2,3,5,63,6,
ÖK - 4 : Gündelik yaşam biçimlerinin ve mekanlarının görsel ve zihinsel üretim şekillerini yorumlayabileceklerdir. 2,3,5,63,6,
ÖK - 5 : Kültür ve kimlik kaybı gibi direnme odaklarını farkedebileceklerdir.2,3,5,63,6,
PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı
 
Ders İçeriği
Türkiye mimarlığının modern ile karşılaşması sonucu meydana gelen olağan çoğullukların, farklı aktörlerin, pratiklerin ve ürünlerin anlamlandırılması ve tarihinin yazılabilmesi için gerekli eleştirel ve farklı bakış açılarını sağlayabilecek kent, metropol, değişim, konut, gecekondu, apartman, ataerkil yapılar, kadın, gündelik hayat, popüler kültür, gerilimli Ankara-İstanbul ilişkisi, ideoloji ve din kavramları dersin içeriğini oluşturmaktadır.
 
Haftalık Detaylı Ders Planı
 HaftaDetaylı İçerikÖnerilen Kaynak
 Hafta 1Dersin tanımı ve kapsamı.
 Hafta 2Modernlik kavramı, ve Türkiye mimarlığının modern ile karşılaşması.
 Hafta 3Geç osmanlı-erken cumhuriyet döneminde icat edilen mimarlık tarihyazımları.
 Hafta 4Geç osmanlı-erken cumhuriyet döneminde icat edilen mimarlık tarihyazımları.
 Hafta 5Çağdaş Türkiye mimarlığında meşruiyet arayışı.
 Hafta 6Kentin yeniden kurgulanışı.
 Hafta 7Köyün/kırsalın yeniden kurgulanışı.
 Hafta 8Ankara-istanbul'un zihinsel ve fiziksel olarak ele alınış biçimi.
 Hafta 9Arasınav.
 Hafta 10Kavram olarak konutun yeniden üretilmesi ve ulusallaştırılması.
 Hafta 11Gündelik hayatın biçimlenmesi /gündelik hayatın biçimlendirmesi: konutta apartman ve gecekondu biçimleri.
 Hafta 12Mekan ve gündelik hayatın görsel üretimleri.
 Hafta 13Çağdaş Türkiye mimarlığının kuramsal ve fiziksel biçimlenmesinde mimar aktörün yeri.
 Hafta 14İktidarın fiziksel mekan ve mimarlık mesleği tahayyülü.
 Hafta 15Kimlik ve kültür kaybı sorunsalı.
 Hafta 16final sınavı
 
Ders Kitabı / Malzemesi
1Göle, N., (2000), Melez Desenler, Metis Yayınları, İstanbul.
2Yeşilkaya, N., (1999), Halkevleri: İdeoloji ve Mimarlık, İletişim yayınları, İstanbul.
375 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 1998
4Tanyeli, U., (2004), İstanbul 1900-2000 Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak, Akın Nalça Kitapları, İstanbul.
5Şenol, F., "İktidar Mücadelesinin Savaş Meydanı: Mekan, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Ankara'da Eğlence Mekanları", Toplum Bilim, Bahar 1998, sayı: 76, s.: 86-104.
 
İlave Kaynak
 
Ölçme Yöntemi
YöntemHaftaTarih

Süre (Saat)Katkı (%)
Arasınav 9 24/11/2021 1 50
Dönem sonu sınavı 16 1/1/2022 1 50
 
Öğrenci Çalışma Yükü
İşlem adıHaftalık süre (saat)

Hafta sayısı

Dönem toplamı
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı çalışma 8 14 112
Arasınav için hazırlık 4 1 4
Arasınav 3 1 3
Ödev 2 14 28
Dönem sonu sınavı için hazırlık 8 1 8
Dönem sonu sınavı 3 1 3
Toplam Çalışma Yükü200