|
MIML5260 | Mimarlıkta Enerji Etkin Tasarım | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Yüksek Lisans(Tezli) | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | MİMARLIK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze , Grup çalışması, Uygulama | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Nihan ENGİN | Diğer Öğretim Üyesi | Yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Yapı sektörü, fosil yakıtların ürettiği enerjinin yaklaşık yarısını tüketmektedir. Binalardaki enerjinin büyük bir kısmı ısıtma, soğutma, havalandırma ve aydınlatma sistemleri için kullanılmaktadır. Enerji tüketiminin önemli sonuçları, net kaynakların tükenmesi ve çevresel bozulmadır. Bu bağlamda ekolojik mimarinin ve enerji verimli binaların gerekliliği kaçınılmazdır. Günümüzde teknolojik avantajlardan yararlanmadan geleneksel ve yerli mimari ürünleri çoğaltmak verimsizdir. Bu ders, enerji verimli binalar tasarlarken teknolojik fırsatları ve gelişmeleri temsil etmeyi amaçlamaktadır.
|
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Sürdürülebilirlik kavramını ve sürdürülebilir mimarlık ilkelerini öğrenebilecekler | 2,5 | 1,5,6 | ÖK - 2 : | Enerji Etkin Mimari tasarım ilkelerini kavrayabilecekler | 2,5 | 1,5,6 | ÖK - 3 : | Enerji sertifika programlarını değerlendirebilecekler | 2,5 | 1,5,6 | ÖK - 4 : | Mimari tasarımlarında aktif ve pasif sistemlerle ilgili kararlar verebilecekler | 2,5 | 1,5,6 | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Sürdürülebilirlik kavramı ve sürdürülebilir mimari tasarım kriterleri. Sınırlı enerji kaynakları, enerji tüketimi, çevre kirliliği. Güneş, rüzgar, jeotermal ve biyo enerji kaynakları ve bu kaynakların yapılarda kullanım alanları ve yöntemleri. Teknolojik gelişmelerin enerji etkin yapılar ortaya koymakta sunduğu olanaklar yapı örnekleri üzerinden konunun incelenmesi ve analizi. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin amacı, içerik | | Hafta 2 | Sürdürülebilir Mimarlık | | Hafta 3 | Sürdürülebilir Mimarlık | | Hafta 4 | Sürdürülebilirlik-Ekoloji-Enerji İlişkisi | | Hafta 5 | Sürdürülebilirlik-Ekoloji-Enerji İlişkisi | | Hafta 6 | Enerji Etkin Tasarım İlkeleri | | Hafta 7 | Enerji Etkin Tasarımda Pasif Sistemler (güneş, rüzgar ve diğer enerjiler) | | Hafta 8 | Enerji Etkin Tasarımda Pasif Sistemler (güneş, rüzgar ve diğer enerjiler) | | Hafta 9 | Yarıyıl içi değerlendirme | | Hafta 10 | Enerji Etkin Tasarımda Aktif Sistemler | | Hafta 11 | Enerji Etkin Tasarımda Aktif Sistemler | | Hafta 12 | Enerji Sertifika Sistemleri | | Hafta 13 | Yurt içi ve dışı örnek uygulamaların analizi | | Hafta 14 | Yurt içi ve dışı örnek uygulamaların analizi | | Hafta 15 | Yurt içi ve dışı örnek uygulamaların analizi | | Hafta 16 | Final Sınavı | | |
1 | Gissen, D., Towards Sustainable Architecture in the 21st Century, Princeton Architectural Press, New York, 2002 | | 2 | Dekay, M., Brown, G,Z, 2014,Sun, Wind, Light, USA. | | 3 | Lechner, N., 2015,Heating, Cooling, Lighting, USA. | | |
1 | Yeang,K., 2012,Ekolojik Tasarım Rehberi, YEM Yayınları, İstanbul. | | 2 | Olgyay, V., 1963,Design With Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, Princeton University Press,USA. | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | 2019 | 2,00 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | 2020 | 2,00 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 5 | 14 | 70 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 12 | 1 | 12 | Arasınav | 2 | 1 | 2 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 3 | 14 | 42 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 1 | 1 | 1 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 15 | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 2 | 1 | 2 | Diğer 1 | 3 | 7 | 21 | Diğer 2 | 3 | 7 | 21 | Toplam Çalışma Yükü | | | 228 |
|