|
TBB6016 | Karar Verme Sür.İstatistiksel Yönt. | 2+2+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | BİYOİSTATİSTİK ve TIP BİLİŞİMİ ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 2 saat teorik ve 2 saat uygulama | Öğretim Üyesi | -- | Diğer Öğretim Üyesi | yok | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Sağlık çalışanlarının kullandıkları tanı ve tarama amaçlı testlerin performanslarının nasıl değerlendirileceğini öğretmek, farklı durumlar için en iyi test yada test bileşenlerine karar verebilme bilgisini geliştirmek, testin sağlayacağı bilgi miktarı ile maliyeti arasındaki dengeyi gözeterek en etkin stratejiye karar verebilmeyi öğretmektir. |
Öğrenim Kazanımları | PÖKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | ÖK - 1 : | Tıpta tanı ve tarama amaçlı kullanılan testlerin performanslarını değişik kriterler kullanarak ölçebilir | | | ÖK - 2 : | Farklı testleri değişik performans ölçüleri açısından karşılaştırabilir | | | ÖK - 4 : | Yarar-maliyet dengesini gözeterek en iyi aracı seçebilir | | | ÖK - 5 : | Karar vermek için birden fazla araç olduğunda en iyi kombinasyonu oluşturabilir | | | ÖK - 6 : | Bir problem için karar ağacı oluşturabilir, bu konuda ileri düzeyde literatür izleyip, eleştirebilir ve tartışabilir. | | | ÖK - 7 : | Farklı disiplinlerden (tıp, mühendislik, istatistik vb.) gelen insanlarla bu konular üzerinde ortak çalışmalar yapabilir. | | | PÖKK :Program öğrenim kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),ÖK : Öğrenim Kazanımı | |
Temel olasılık kavramları, belirsizliğin ölçülendirilmesi, tıpta olasılık kavramı, yeni (ek) bilginin kullanımı, tanı doğruluğunun ölçümü, test performansının (başarısının) ölçümü, tarama ve tanı testlerin seçimi ve yorumu, karar ağaçları ve karar verme işlemi, etkinlik-maliyet analizleri, çalışmalarda yanlılık kaynakları ve düzeltme yöntemleri, bilgi kuramı yaklaşımı. |
|
Haftalık Detaylı Ders Planı | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Temel olasılık kavramları | | Hafta 2 | Tanı testlerinin değerlendirilmesinde kullanılan performans ölçüleri, performans ölçülerinin birleştirilmesi ile elde edilen ölçüler. | | Hafta 3 | Önsel ve sonsal olasılıklar, kestirim değerleri. | | Hafta 4 | Performans ölçüleri ve kestirim değerlerine ilişkin istatistiksel yöntemler: Güven aralıkları ve hipotez testleri | | Hafta 5 | ROC (Receiver operating characteristic) eğrileri. | | Hafta 6 |
ROC eğrilerine ilişkin istatistiksel yöntemler: Güven aralıkları ve hipotez testleri. Karar eşiğinin saptanması.
| | Hafta 7 | Üç yönlü ROC Analizi. | | Hafta 8 | Birden çok test kullanılması durumunda birleşik testin performans ölçüleri ve en iyi test kombinasyonunun oluşturulması-I | | Hafta 9 | Birden çok test kullanılması durumunda birleşik testin performans ölçüleri ve en iyi test kombinasyonunun oluşturulması-II | | Hafta 10 | Ara sınav | | Hafta 11 | Karar ağaçları, Maliyet-Etkinlik ve Maliyet-Yarar Analizi. | | Hafta 12 | Tanı testlerinde yanlılık kaynakları ve düzeltme yöntemleri | | Hafta 13 | Tanı testlerinin değerlendirilmesinde Bilgi Kuramı yaklaşımı-I | | Hafta 14 | Tanı testlerinin değerlendirilmesinde Bilgi Kuramı yaklaşımı-II | | Hafta 15 | Genel sınava hazırlık | | Hafta 16 | Genel Sınav | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 10 | | 1 | 30 | Sunum | 15 | | 1 | 15 | Ödev | 12 | | 1 | 15 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 40 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 4 | 14 | 56 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Arasınav | 15 | 1 | 15 | Uygulama | 10 | 2 | 20 | Ödev | 5 | 3 | 15 | Proje | 32 | 1 | 32 | Dönem sonu sınavı | 30 | 1 | 30 | Toplam Çalışma Yükü | | | 210 |
|