|
HEM6004 | Hemşirelikte Yeni Liderlik Yaklaşımları | 3+0+0 | AKTS:7.5 | Yıl / Yarıyıl | Güz Dönemi | Ders Duzeyi | Doktora | Yazılım Şekli | Seçmeli | Bölümü | HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI | Ön Koşul | Yok | Eğitim Sistemi | Yüz yüze | Dersin Süresi | 14 hafta - haftada 3 saat teorik | Öğretim Üyesi | Prof. Dr. Havva ÖZTÜRK | Diğer Öğretim Üyesi | Prof.Dr. Havva Öztürk | Öğretim Dili | Türkçe | Staj | Yok | | Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencilerin geleneksel, modern ve yeni liderlik kuramlarını, liderlerin becerilerini ve yetkinliklerini bilip, çağdaş liderliği ve liderleri ayırt edip, bir liderde bulunması gereken özellikleri ve davranışları göstermelerini sağlamaktır. |
Program Kazanımları | BPKK | ÖY | Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler : | | | PK - 1 : | Öğrenci, liderlik ve lider olma kriterleri hakkında bilgi kazanır. | 6,7,10 | 1,5, | PK - 2 : | Öğrenci, geleneksel, modern ve yeni liderlik kuramlarını yorumlar | 6,7,10 | 1,5, | PK - 3 : | Öğrenci, çağdaş liderliği ve liderleri örneklendirir | 6,7,10 | 1,5, | PK - 4 : | Öğrenci başarılı bir yönetim ve liderlik için gerekleri sıralayabilir | 6,7,10 | 1,5, | PK - 5 : | Öğrenci, dünyaya, ülkemize ve hemşireliğe mal olmuş liderleri ve davranışlarını yorumlar | 6,7,10 | 1,5, | PK - 6 : | Bir liderde bulunması gereken becerileri ve yetkinlikleri kullanabilir | 6,7,10 | 1,5, | BPKK :Bölüm program kazanımlarına katkı, ÖY : Ölçme ve değerlendirme yöntemi (1: Yazılı Sınav, 2: Sözlü Sınav, 3: Ev Ödevi, 4: Laboratuvar Çalışması/Sınavı, 5: Seminer / Sunum, 6: Dönem Ödevi / Proje),PK : Öğrenim Kazanımı | |
Liderlikle ilgili temel kavramlar ve lider tipleri, geleneksel liderlik kuramları, modern liderlik teorileri, 21 yüzyılda liderlik ve yönetim ile ilgili düşünceler, liderlik ve yönetim ile ilgili klasik görüşler, etik liderlik ve yönetim etiği, etkili liderlik ve hemşirelerin çalışma ortamları, stratejik yönetim ve stratejik liderlik, başarılı liderlik ve yönetimin gerekleri: Karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme, iletişim, yönetimde dinleme ve ikna becerileri, çatışma yönetimi, değişim yönetimi ve değişime liderlik yapmak, yenilikçi liderlik, motive edici ortam oluşturma, takım liderliği, öğrenen örgütlerde takım çalışması için personel eğitimi ve sosyalizasyon, güç ve politikalar, delegasyon, kendini geliştirmek ve güçlü kılmak, ruhsal liderlik, hemşirelikte güçlendirme, hasta bakımını örgütleme, hemşirelikte liderlik, kriz yönetiminde liderlik, kalite kontrol ve kalite yönetiminde liderlik, sağlık hizmetlerinin kalitesine ve güvenliğine yönelik adımlar, liderlik ve hasta çıktıları üzerine etkisi, zor insanlarla baş etme, liderler (dünyada ve hemşirelikte) |
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | Hafta | Detaylı İçerik | Önerilen Kaynak | Hafta 1 | Dersin tanımı ve beklentilerin açıklanması | | Hafta 2 | Liderlikle ilgili temel kavramlar ve lider tipleri | | Hafta 3 | Geleneksel liderlik kuramları | | Hafta 4 | Modern liderlik teorileri
| | Hafta 5 | 21 yüzyılda liderlik ve yönetim ile ilgili düşünceler
Liderlik ve yönetim ile ilgili klasik görüşler | | Hafta 6 | Etik liderlik ve yönetim etiği
Etkili liderlik ve hemşirelerin çalışma ortamları | | Hafta 7 | Stratejik yönetim ve stratejik liderlik
Başarılı liderlik ve yönetimin gerekleri: Karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme | | Hafta 8 | İletişim, yönetimde dinleme ve ikna becerileri
Çatışma yönetimi | | Hafta 9 | Ara sınav | | Hafta 10 | Değişim yönetimi ve değişime liderlik yapmak
Yenilikçi liderlik
| | Hafta 11 | Motive edici ortam oluşturma
Takım liderliği
Öğrenen örgütlerde takım çalışması için personel eğitimi ve sosyalizasyon | | Hafta 12 | Güç ve politikalar
Delegasyon,
Kendini geliştirmek ve güçlü kılmak
Ruhsal liderlik
Hemşirelikte güçlendirme | | Hafta 13 | Hasta bakımını örgütleme
Hemşirelikte liderlik
Kriz yönetiminde liderlik
| | Hafta 14 | Kalite kontrol ve kalite yönetiminde liderlik
Sağlık hizmetlerinin kalitesine ve güvenliğine yönelik adımlar, liderlik ve hasta çıktıları üzerine etkisi | | Hafta 15 | Zor insanlarla baş etme
Liderler (dünyada ve hemşirelikte) | | Hafta 16 | Final sınavı | | |
1 | Dally. C., Speedy S., Jackson D. (2020). Liderlik ve Hemşirelik Çağdaş Yaklaşımlar. Çev Ed: Gürsoy E. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. | | 2 | Marquis, B.L., Huston, C.J. (2018). Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri. Çev. Ed.: Bahçecik, N., Öztürk, H. Birinci Basım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri | | 3 | Bahçecik A.N., Öztürk H. (2017). Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri. Nobel Tıp Kitapevleri. İstanbul. | | |
1 | Finkelman, A. 2019; Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership, (4th Ed., pp. 506-560), Jones & Bartlett Learning, Burlington, MA,USA. | | 2 | Huber D. (2018). Leadership and Nursing Care Management, 6th Edition, Saunders. | | 3 | Şantaş F, Şantaş G., Özer Ö. (2018). Sağlık Kurumlarında Liderlik Araştırmaları. Ankara: Siyasal Kitabevi. | | 4 | Yoder-Wise, P. S. 2018; Leading and Managing in Nursing, (7th ed., pp. 594-619), Mosby; Elsevier, Missouri. | | 5 | Weiss, S.A., Tappen, R.M., Grimley K.A. (2019). Essentials of Nursing Leadership & Management. (7th ed.). F.A. Davis Company, USA: Philadelphia. | | 6 | Uyer, G., Kocaman G. (2016). Hemşirelik Hizmetleri Yönetim El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. İstanbul. | | 7 | Murray, E. 2017; Nursing Leadership and Management: For Patient Safety and Quality Care, FA Davis, USA . | | |
Ölçme Yöntemi | Yöntem | Hafta | Tarih | Süre (Saat) | Katkı (%) | Arasınav | 9 | | 1 | 50 | Dönem sonu sınavı | 16 | | 1 | 50 | |
Öğrenci Çalışma Yükü | İşlem adı | Haftalık süre (saat) | Hafta sayısı | Dönem toplamı | Yüz yüze eğitim | 3 | 14 | 42 | Sınıf dışı çalışma | 3 | 14 | 42 | Laboratuar çalışması | 0 | 0 | 0 | Arasınav için hazırlık | 3 | 2 | 6 | Arasınav | 1 | 1 | 1 | Uygulama | 0 | 0 | 0 | Klinik Uygulama | 0 | 0 | 0 | Ödev | 0 | 0 | 0 | Proje | 0 | 0 | 0 | Kısa sınav | 0 | 0 | 0 | Dönem sonu sınavı için hazırlık | 6 | 4 | 24 | Dönem sonu sınavı | 1 | 1 | 1 | Diğer 1 | 0 | 0 | 0 | Diğer 2 | 0 | 0 | 0 | Toplam Çalışma Yükü | | | 116 |
|